تبیین سیستم مطلوب مدیریت ایمنی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه تهران.

2 پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.

3 دکترای تخصصی مهندسی محیط زیست، مرکز تحقیقات HSEQ پتروشیمی.

4 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

چکیده

     سیستم‌های ایمنی در زمرة مهم­ترین زیر‌سیستم‌های صنعتی در مشاغل مخاطره‌آمیز محسوب می‌شوند. از این­‌رو توسعة پایدار و حفظ رقابت‌پذیری شرکت‌های صنعتی در گرو ایجاد و نهادینه‌سازی مناسب این حوزة اجرایی ‌است. هدف از انجام این پژوهش، ارائة شاخص‌ها و زیرشاخص‌های دخیل در گزینش نظام مدیریت ایمنی و ارزیابی سیستم مدیریت ایمنی عطف به مقتضیات شرکت‌های پتروشیمی است. نتایج این تحقیق گویای آن است که شاخص‌های فرهنگ ایمنی، فرایند، عملکرد کارکنان و کارکنان، حائز بیشترین اهمیت در میان شاخص‌های اصلی است. همچنین سیستم‌هایOHSAS18001، ANSI- Z10،HSG65 به‌ترتیب دارای اولویت پیاده‌سازی در سازمان‌های مورد مطالعه هستند. بدیهی است در پیاده‌سازی هر نظام مدیریتی توجه به فاکتور‌های زمان، هزینه و کیفیت مورد انتظار حائز اهمیت است. اما در این تحقیق به­واسطة آموزه‌ها و جهان­بینی اسلامی و ایرانی ما که هیچ شاخصی قابل مبادله و چانه‌زنی با سلامت و ایمنی کارکنان (جان انسان‌ها) نیست از شاخص‌های زمان و هزینه صرف­نظر شده ‌است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explanation of Prevalent Safety Management System

نویسندگان [English]

  • Ezatollah Asghari 1
  • Ahmad Reza Ghasemi 2
  • Mohammad Taghi Jafarzadeh 3
  • Mohammad Sadegh Behrooz 4
1 Associate Professor, Tehran University.
2 Farabi Campus University of Tehran, Qom.
3 Phd Environment Engineering, Resarch Center of HSEQ Petrochemical Co.
4 Ms, Tehran University.
چکیده [English]

Safety is one of the main sub management systems in hazardous industry. So sustainable development and competitiveness of Industrial Corporation depend on proper institualization with regard to petrochemicalindustriesnecessities. To achievementioned goal in the first step performance criteria and sub criteria, Then by Meta analyzing previous researches criteria weights were identified.Finally by DEMATEL-ANP mixed method safety management system (SMS) were ranked. Result of research reveals that safety culture, process and employ are the main criteria, in addition OHSAS18001, ANSIZ10 an HSG65 arethe most preferable SMS in mentionedcase. It is obvious that implementation of each management system depend on time, cost and desired quality. In this research Because of our Islamic world view and thought, employee safety and health trade off by time and cost criteria were surrendered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Safety Management System (SMS)
  • Safety Culture
  • Hygiene
  1.  

    1. بشیری‌نسب، محمود.غلامرضا، علیرضا. فرزانه، ساناز. (1389). مدیریت ایمنی. نشر فن آوران، چاپ اول، شماره ، صفحه 23- 33.

    2. جعفرنژاد، احمد. ملکی، احمدی، احمد. محمدحسن. (1390). ارزیابی تولید ناب با تکنیک ترکیبیANP و DEMATEL در شرایط فازی. مطالعات مدیریت صنعتی، سال هشتم، شماره 20، صفحه 1-25.

    3. معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار و اموراجتماعی، (1379). دایره‌المعارف بهداشت کار. سازمان چاپ و انتشارات، چاپ سوم، تهران، صفحه 17 – 21.

    4. British Standards Group/Occupational Health and Safety Assessment Series (OHSAS 18001), (2007).London W4 4AL, UK.

    5. Chinda, Thanwadee. Mohamed, Sherif. (2008). Structural equation model of construction safety culture, Engineering. Construction and Architectural Management, 15 ( 2), 114-131.

    6. Gadd Stan. (2007). Safety Culture: A Review of the Literature, P. 3HSL.

    7. Geller, E. S. (2001). The psychology of safety: how to improve behaviorsand attitudes on the job (2nd ed.). Boca Raton, LA: Lewis Publishers

    8. Heese, Michaela. Kallus ,Wolfang. Artner, Werner. (2011).Safety Culture Maturity in Air Traffic Management. Department of Psychology, Karl – Franzens – Grazy University.

    1. HSE,  Health & Safety Executive (HSE) (1997). Successful health and safety management HS(G)65. Sudbury, UK: HSE Books.

    9. Lin, Y. H., Chiu, C. C., & Tsai, C. H. (2008). The study of applying ANP,model to assess dispatching rules for wafer fabrication. Expert Systems, with Applications, 34(3), 2148–2163.

    10. Mackay, Individual characteristics and safety behavior in a petrochemical company, dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree Magister in Business Administration at the North-West University.

    11. Patankar, M. & Sabin E.J. (2010). The Safety Culture Perspective. In: Salas, E. and Maurino D. (Eds.) (2011). Human Factors in Aviation. Oxford, UK: Elsevier.

    12. Seabrook Kathy, A. (2012). One process, one world, availabl at<< http://www.ishn.com/articles/one-process-one-world>>.

    13. Wu, T.-C. & Lee, J.-C. (2007). Developing a safety climate scale in laboratories in universities and colleges. Journal of Occupational Safety and Health, 11 (1), 19–34.

    14. Tsai, Wen-Hsien. Chou , Wen – Chin. (2009). Selecting management systems for sustainable development in SMEs: A novel hybrid model based on DEMATEL, ANP, and ZOGP. Expert systems with Applications, 36, 1444-1458.   

    15. Tzeng, Gwo- Hshiung. Chiang, Cheng-Hsin. Li, Chung- Wei.(2007). Evaluating intertwined effects in e-learning programs: A novel hybrid MCDM model based on factor analysis and DEMATEL. Expert systems with Applications,. 32,.1028-1044.

    16. Zhang, Lianying. Gao, Yuan. (2012). Safety Culture Model and Influencing Factors Analysis in Construction Enterprises of China. Journal of Applied Science, Engineering and Technology, 4(18), 3297-3312.