تبیین الگوی بوروکراسی سازمان‌های دولتی ایران با تأکید بر کنترل فساد اداری

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس

2 گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس.

3 گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران

4 دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش به بررسی ویژگی­هایی از سازمان­های دولتی ایران می­پردازد، که براساس آن­ها بتوان در کنترل فساد اداری در سازمان­های دولتی کشور موفق عمل نمود. بنابراین هدف پژوهش تبیین الگوی سازمان­های دولتی کشور با تأکید بر کنترل فساد اداری است. برای تبیین الگوی مناسب از روش پژوهش داده بنیاد و رویکرد نوظهور که از روش­های کیفی است،  استفاده شد. مبنای اساسی و الزام­آور در روش داده ­بنیاد، استفاده از نظرات خبرگان است، خبرگانی که تجربه­ای موفق در موضوع داشته باشند. بنابراین براساس مصاحبه­های نیمه ساختاریافته با 22 نفر از مدیران سازمان­های دولتی کشور که تجربه­ای موفق در کنترل فساد اداری در سازمان تحت امرشان داشتند، پژوهش با استفاده از گام­های تعریف­شده در رویکرد نوظهور ادامه یافت و در نهایت الگوی پژوهش شکل گرفت. نتایج پژوهش نشان می­دهد که شفافیت، رسمی­سازی، فرهنگ سازمانی اخلاق­محور، ارزیابی و کنترل سازمانی، مدیریت منابع­انسانی، رهبری، کارگروهی و مدیریت ذی­نفعان عواملی هستند که سازمان­های دولتی کشور برای کنترل فساد اداری، در ساختارهای خود باید مورد مداقه قرار دهند و رعایت نمایند. الگوی به­دست­آمده حکایت از تلفیق عوامل برآمده از رویکردهای نهادی، انسان­شناختی و فرهنگ سازمانی در بوروکراسی سازمان­های دولتی برای کنترل فساد اداری دارند که برای تحقق بوروکراسی مورد نظر باید بر عوامل هشتگانه بیان شده، در سازمان­های دولتی کشور، تأکید شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining the Pattern of Bureaucracy in Iranian Governmental Organizations with Emphasis on the Control of Corruption

نویسندگان [English]

  • Alii Sadeghi 1
  • Abbas manochehri 2
  • Abbas Nargesian 3
  • Hossein EsHaghi 4
1 Tarbiat Modares University
2 Tarbiat Modares University
3 Tehran university
4
چکیده [English]

This study sought to express the characteristics of Iranian governmental organizations. Properties are used to control corruption in governmental organizations in IRAN. Therefore, the purpose of the study was to elaborate the pattern of governmental organizations with emphasis on controlling corruption. To illustrate the appropriate model, the GTM research approach and emerging approach, which are qualitative methods, were used. The essential and binding basis of the GTM is the use of expert opinions, those with successful experience in this field. Thus, based on interviews with 22 managers of governmental organizations in IRAN who had successful experience in controlling corruption in their organization, the research continued and finally, using the steps outlined in the emerging approach, the research pattern was formed. The themes of the research to illustrate the model include transparency, formalization, ethical organizational culture, organizational evaluation and control, human resource management, leadership, teamwork and stakeholder management. But as Glaser puts it, without presenting a specific graphical pattern, only a set of words can be referenced, each of which can be a guide to the actual code and does not create effective value. However, the family of links or the so-called six theses became the perfect template for integrating the themes expressed and finally explaining the emerging graphical pattern of the research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Administrative Corruption
  • Governmental Organizations
  • Bureaucracy
  • Institutional
  • Anthropological approaches
  1. Abedi Jafari, H., Hosseini Hashemzadeh, D., Mohaddesi, H., & Fazeli M. (2016). Theories of corruption and administrative health, Makes Studies and Planning in Tehran,
  2. Afzali, A. (2011). Administrative corruption and its impact on development: causes, consequences and outcomes, international legal journal, Journal of the Presidential Center for International Affairs, 28(45).
  3. Ahmadi, A. A., Homayouni, Gh. H., & Asgari, H. (2015). Administrative and financial corruption in today's organizations, Foujan Publishing.
  4. Bekke, H.A.G.M, Perry, J.L., & Toonen, T.A.J. (1996). Introduction: conceptualizing civil service systems, In ed.Bekke&James.
  5. Berger, M. (1957). Bureaucracy East and West, Administrative Science Quarterly, 1(4), 518-529.
  6. Brunetti, A., & Weder, B. (2003). A free press is bad news for corruption, Journal of Public Economics, 87.
  7. Carvajal, R. (1999). Large scale corruption: definitions, causes and cures, Systemic Practice and Action Research, 12(4), 335-353.
  8. Dahlström, C., & Lapuente, V. (2011). Weberian bureaucracy and corruption prevention, The Quality of Government Institute, Department of Political Science, University of Gothenburg, Paper prepared for the DPADM Expert Group Meeting on Prevention of Corruption in Public Administration.
  9. Faghihi, A., & Danaeifard, H. (2006). Bureaucracy and development in Iran (historical, comparative view), Rasa Publishing.
  10. Giddens, A. (1990). Structuration theory and sociological analysis, Basingstoke:Falmer.
  11. Gjalt De, G., Wagenaar, P., & Von Maravic, P. (2016). Theoretical perspectives on corruption, translated by Hanieh Hejbar Al-Sadati, Davood Hosseini Hashemzadeh, Jalil Yari, Mohammad Fazeli, Agah Publications.
  12. Goudie, A.W., & Stasavage, D. (1998). A framework for the analysis of corruption, Crime, Law & Social Change, 29.
  13. Hallowey, I., & Wheeler, S. (2010). Qualitive research in nursing and healthcare, 3rd eds.Malysia:Wiley-Blanckwell.
  14. Hamdami Khatbeh, S. (2004). Financial corruption: causes, fields and strategies to combat it, Strategic Studies Research Institute.
  15. Hooman, H. A. (2015). Practical guide to qualitative research, Samat.
  16. Kayer, D.C. (2006). Organizational corruption as theodicy, Journal of business eth-ics.
  17. Lægreid, P. &  Wise, L.R. (2007). Reforming human resource management in civil service systems: recruitment, Mobility, and Representativeness, In ed. Raadschelders, Jos C. & Theo A. J. Toonen & Frits M. Van der Meer.The Civil Service in the 21st century, Comparative Perspectives, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  18. Lash, S. (2004). Sociology of postmodernism, Hassan Chavoshian, Markaz Publications.
  19. Liis Liiv, M. (2004). The causes of administration corruptions, Hypotheses for Central and Eastern Europe, University of Tartue.
  20. Malek Mohammadi, H., & Qalaji, H. (2008). Reconsideration of the interactions of the political and bureaucratic system in the developing world, Quarterly Journal of Politics, 38(1).
  21. Marsh, D., & Stoker, J. (1999). Methods and theories in political science, translated by Amir Mohammad Haji-Yousefi, Research Institute for Strategic Studies.
  22. Parker, J. (2004). Structuring, Amir Abbas Saeedipoor, Ashian.
  23. Pourazat, A. A. (2011). Healthy administration, according to Nahj al-Balaghah, a plan to fight administrative corruption, Nahj al-Balaghah Foundation, Tehran.
  24. Rafipour, F. (2007). Corruption social cancer, Anteshar Co.
  25. Rafipour, F. (2000). Development and contradiction, Publishing Company.
  26. Reuters, G. (1995). Contemporary sociological theory, Mohsen Thalasi, Scientific Publications.
  27. Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. Fifth edition.
  28. Zarandi, S. (2012). Designing indigenous models for combating administrative corruption in Iran, PhD Thesis, Allameh Tabatabai University.
  29. UN, E. (2002). What is good governance, at PAPP list of projects contact us. Available at: www.unescape.org/huset/gg/gosermace.html.