شناسایی و دسته‌بندی فرصت‌های کارآفرینانه خدمات پرداخت همراه در ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

با پیدایش جامعه مدرن و افزایش گستره آن در مرزهای جهانی و به تبع آن در جامعه ایرانی، مصرف به‌عنوان دال مرکزی آن در کانون توجه فعالین صنعت قرار گرفته است. در این میان فرآیند پرداخت به ­عنوان قلب تجارت جهانی باعث شده است تا امروزه فن­آوری­‌ها و کسب‌­وکارهای فراوانی پیرامون این مفهوم شکل گرفته و تلاش­‌ها جهت تسهیل این فرآیند برای مصرف­‌کنندگان روز به روز بیشتر شود. مصرف‌­کنندگان ایرانی نیز پس از تجربه پذیرش فن­آوری‌­های مرتبط با پرداخت الکترونیک، اشتیاق فراوانی جهت بهره‌­برداری از فن‌آوری‌­های پرداخت همراه از خود نشان داده‌­اند. افزایش رو به رشد ضرایبی همچون نفوذ موبایل و موبایل هوشمند و همچنین، اینترنت همراه باعث شده است تا اقبال مصرف­‌کننده ایرانی به استفاده از این فن­آوری­‌ها بیش از پیش شود؛ بنابراین در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی و دانش ضمنی خبرگان ایرانی صنعت پرداخت همراه و همچنین مداقه بر وضعیت جهانی این صنعت، فرصت­‌های کارآفرینانه این خدمات شناسایی شده و در انتها در چارچوبی کاربردی جهت بهره‌­برداری فعالین این صنعت دسته‌­بندی شده است. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification and Classification of Entrepreneurial Opportunities in Mobile Payment Services in Iran

نویسندگان [English]

  • Saber Khosravi
  • Jahangir Yadollahi Farsi
  • Mohammad Reza Zali
Tehran University
چکیده [English]

With the advent of modern society and its increasing scope in global borders and consequently in Iranian society, consumption has attracted the attention of industrial activists as the central focus. In this regard, payment process as the heart of global trade has underlain the development and establishment of numerous technologies and businesses around this concept and caused a lot of efforts to be made for simplifying this process for consumers. After the experience of adopting the technologies associated with electronic payment, Iranian consumers have shown a lot of enthusiasm for the operation of mobile payment technologies. The increasing growth of penetration rate of mobile phones, smart cell phones, and mobile Internet has increased Iranian consumers’ interest in the use of these technologies. Hence, in the present study, using a qualitative approach and tacit knowledge of Iranian experts in mobile payment industry and also reviewing the global status of this industry, entrepreneurial opportunities of these services were identified and then classified in an applied framework for the use of activists in this industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Opportunities
  • Mobile Payment
  • Opportunity
  • Entrepreneurship
  • Mobile Commerce
  • Mobile Phone
 
1. ابوئی، محمد، یورتچی، بابک، سهرابی، بابک و بهرامی، ساناز. (1392). ویژگی­های ارزش­آفرین سیستم‌های پرداخت همراه از دیدگاه مشتریان (مورد مطالعه: خدمات سامانه سفیر در بانک توسعه صادرات ایران). مدیریت بازرگانی، 5 (1)، 20.
2. آذر، عادل. گزارش سراسری اینترنت، مرکز مدیریت توسعه ملی. (1391). آخرین وضعیت میزان دسترسی و ضریب نفوذ اینترنت در ایران. تهران: مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت.
3. الهی، شعبان و رضوانی، مهران. (1382). بازرگانی مبتنی بر تلفن همراه؛ ابزاری برای توسعه مناطق روستایی. مقاله ارائه­شده در همایش کاربرد فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران.
4. پیرمحمدیانی، روجیار، شرکت توسلی، زهرا و هانی، حسن. (1389). به­کارگیری فن­آوری NFC در پرداخت سیار: به همراه مطالعه موردی ایران. ارائه­شده در کنفرانس بین­المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه.
5. خبرگزاری مهر. (1393). سونامی بیکاران. قابل دسترسی در آدرس:
http://www.radiofarda.com/content/f12-iran-youth-unemployment/25401639.html
6. ربیعی، علی. (1393). بیکاری دانش آموختگان ایرانی. قابل دسترسی در آدرس:
http://www.radiofarda.com/content/f12-iranian-graduates-unemployment-up-to-45-percent/25472873.html
7. سحابی، ابوذر، پوراسماعیل، حسن، فقیهی، مهدی و رفوگر آستانه، حسین. (1389). وضعیت پرداخت همراه در جهان. مقاله ارائه­شده در اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران، تهران.
8. سمیع‌زاده، رضا، محسنی‌زاده، پریسا، صالح‌نیا، شیوا و رفیعی، الهه. (1389). بررسی زیرساخت­های مورد نیاز جهت ورود فن­آوری NFC به ایران. مقاله ارائه­شده در اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران، تهران.
9. شافعی، رامین و شافعی، فرزاد. (1389). بانکداری با تلفن همراه مزایا، چالش­ها و راه­کارها. مقاله ارائه­شده در اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران، تهران.
10. صفاریان، مریم. (1389). طرح قابلیت پرداخت الکترونیکی سیستم­های پخش و توزیع با استفاده از پایانه فروشMobile POS در ایران. مقاله ارائه­شده در اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران، تهران.
11. عابدی‌نژاد، فاطمه و شیری، محمدابراهیم. (1389). بررسی نقش تلفن همراه در پرداخت­های الکترونیکی. مقاله ارائه­شده در اولین کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران، تهران.
12. فضلی، عبدالرضا رحمانی. (1393). فارغ­التحصیلان بیکار ایران. قابل دسترسی در آدرس:
http://www.radiofarda.com/content/f12-iran-graduates-unemployment/26536060.html
13. فقیهی، مهدی، پوراسماعیل، حسن، رفوگر، حسین و سبحانی، ابوذر. (1390). بررسی خدمات مالی همراه در کشور در ر. باقری (گزارش نسخه 10785). تهران، مجلس شورای اسلامی.
14. کارخانه، ساجده و محمدی، شهریار. (1391). ارائه یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه مشتریان و مقایسه آن با مدل­های مطرح جهانی. مدیریت بازاریابی (16)، 24.
15. نژاد، مهشید و شکوهی، مجید. (1389). رویکردی نوین در پرداخت­های خرد الکترونیکی تلفن همراه مبتنی بر فن­آوری NFC. مقاله ارائه­شده در کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در ایران، تهران.
16. Baker, Therese L. (1988). Doing social research: McGraw-Hill New York, NY.
17. Bel, Jeroen De, & Gâza, Monica. (2011) .Mobile payments 2012: My mobile, my wallet? In C. Liezenberg & D. Lycklama (Eds.), (1.0.1 ed.)
18. Business Monitor International (2013). Iran Telecommunications Report. Dublin: BMI, 90, 1298-1302.
19. Jean Lassignardie, Kevin Brown (2013). World Payment Report, Capgemini and the Royal Bank of Scotland, RBS.
20. Castells, Manuel. (2001). The Internet galaxy: Reflections on the Internet, business, and society: Oxford University Press, Inc.
21. Castells, Manuel. (2011a). The power of identity: The information age: Economy, society, and culture, 2, John Wiley & Sons.
22. Castells, Manuel. (2011b). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture, 1: John Wiley & Sons.
23. Choo, Kim-Kwang Raymond. (2013). New payment methods: A review of 2010–2012 FATF mutual evaluation reports. Computers & Security, 36, 12-26.
24. Creswell, John W. (2012). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches: Sage publications.
25. Dai, Wei, Zhou, Shuo, Luo, Guangjun, Chen, Zongxing. & Xie, Ling. (2011). Analyze on Mobile Payment Based on RFID. Procedia Environmental Sciences, 10, 950-955.
26. Debray, Atanu, Kwon, Hyejung & Gill, Richard (2014). Mobile Money: Opportunities for Mobile Operators.
27. Diniz, Eduardo Henrique, Porto de Albuquerque, João & Cernev, Adrian Kemmer. (2011). Mobile Money and Payment: a literature review based on academic and practitioner-oriented publications (2011-2001).
28. Donner, Jonathan & Tellez, Camilo Andres. (2008). Mobile banking and economic development: Linking adoption, impact, and use. Asian Journal of Communication, 18(4), 318-332.
29. Faber, E. & Bouwman, H. (2008). Balancing Customer and Network Value of Mobile Payment Services Mobile Service Innovation and Business Models, 191-203.
30. Flick, Uwe. (1992). Triangulation revisited: strategy of validation or alternative? Journal for the theory of social behaviour, 22(2), 175-197.
31. Flick, Uwe. (2014). An introduction to qualitative research: Sage.
32. GEM. (2012). GEM Iran 2012 Report: GEM.
33. Ghezzi, Antonio, Renga, Filippo, Balocco, Raffaello & Pescetto, Paolo. (2010). Mobile Payment Applications: offer state of the art in the Italian market. info, 12(5), 3-22.
34. Glaser, Barney G. & Strauss, Anselm L. (2009). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research: Transaction Publishers.
35. Gogoski, Risto. (2012). Payment systems in economy-present end future tendencies. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 44, 436-445.
36. Goswami, Divakar & Raghavendran, Satish. (2009). Mobile-banking: can elephants and hippos tango? Journal of Business Strategy, 30(1), 14-20.
37. Groeben, Norbert. (1990). Subjective theories and the explanation of human action.
38. Group World Bank. (2012). Doing Business 2013: Smarter Regulations for Small and Medium-Size Enterprises: World Bank Publications.
39. Hermanns, Harry (2004). 5.3 Interviewing as an Activity. A Companion to, 209.
40. Karnouskos, Stamatis (2004). Mobile payment: a journey through existing procedures and standardization initiatives. Communications Surveys & Tutorials, IEEE, 6(4), 44-66.
41. Keramati, Abbas, Taeb, Rose, Larijani, Arad Mousavi & Mojir, Navid (2012). A combinative model of behavioural and technical factors affecting ‘Mobile’-payment services adoption: an empirical study. The Service Industries Journal, 32(9), 1489-1504.
42. Kumar, Sandeep & Venkata, Venugopal Pappu Subrahmanya (2011). Mobile Payments: How Can Banks Seize the Opportunity? 12: Capgemini.
43. Li, Richard & Hu, Jessica (2012). Trends and Prospects of Mobile Payment Industry in China 2012-2015.
44. Mobile Payment Forum (2002). Enabeling Secure, Interoperable, and User-FriendlyMobile Payment.
45. Nakajima, Masashi & Global, IGI. (2011). Payment system technologies and functions: innovations and developments: Business Science Reference.
46. Ngai, Eric WT. & Gunasekaran, Angappa (2007). A review for mobile commerce research and applications. Decision Support Systems, 43(1), 3-15.
47. Patton, Michael Quinn (1990). Qualitative evaluation and research methods, 2nd. Newbury Park, CA: Sage Publications..(1 996). A world larger than formative and summative, Evaluation practice, 1(7), 2.
48. Petrova, Krassie (2008). Mobile payment: Towards a customer-centric model. Paper presented at the Web Information Systems Engineering–WISE 2008 Workshops.
49. PEW (2012). Pew Internet CHCF Health Survey. Washington DC: Pew Research Center African Development Bank Group.
50. PEW (2014). Internet Survey 2006-2014. Washington DC. PEW Research Center Press.
51. Quivy, Raymond & Van Campenhoudt, Luc. (1988). Manuel de recherche en sciences sociales (A. Nikgohar, Trans.).
52. Rainie, Lee (2013). The Mobile Difference. L Washington DC: Pew Internet Project.
53. Smith, Alan D. (2006). Exploring m-commerce in terms of viability, growth and challenges. International Journal of Mobile Communications, 4(6), 682-703.
54. Stevens, Sandar S. (1950). Introduction: A definition of communication. The Journal of the Acoustical Society of America, 22(6), 689-690.
55. TEKS (2014). Mobile App Market in India: Overview & Major Trends. from http://teks.co.in/site/blog/mobile-app-market-in-india-overview-major-trends/
56. Van der Heijden, Hans (2002). Factors affecting the successful introduction of mobile payment systems. BLED 2002 Proceedings, 20.
57. World Bank. (2014). World Bank Organization. Retrieved from World Bank Site: http://search.worldbank.org/quickview?name=%3Cem%3EMobile%3C%2Fem%3E+cellu.
58. World Economic Forum. (2011). Mobile Financial Services Development Report 2011: World Economic Forum USA Inc.
59. Younessi, Houman. (2009). Strategic view on creating business value through mobile technologies. Handbook of research in mobile business: technical, methodological, and social perspectives. Information Science Reference, Hershey.
60. Zhang, Marina Yue, & Dodgson, Mark. (2007). High-tech entrepreneurship in Asia: Innovation, industry and institutional dynamics in mobile payments: Edward Elgar Publishing.
61. Zhang, Michael. (2008). High-tech Entrepreneurship in Asia. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(4).
62. Zhou, Tao. (2014). Understanding the determinants of mobile payment continuance usage. Industrial Management & Data Systems, 114(6), 6-6.