تحلیل رقابتی بازار کاشی و سرامیک

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

تحلیل رقابتی یکی از مهم‌ترین عناصر برنامه راهبردی بازاریابی در شرکت‌ها است. رقابت‌پذیری در صنعت کاشی و سرامیک طی سال‌های اخیر فزونی یافته است. یک تحلیل رقابتی دارای ساختار و محتوای مناسب می‌تواند باعث برنامه‌ریزی صحیح مدیران شرکت‌ها در راستای سودآوری برای ذی‌نفعان آن‌ها شود. در این پژوهش به دنبال شناسایی مؤلفه‌های تحلیل رقابتی در بخش لوکس بازار صنعت کاشی و سرامیک از منظر خبرگان این صنعت هستیم. این پژوهش از طریق تحلیل محتوای نتایج مصاحبه عمیق با 20 نفر از خبرگان صنعت کاشی و سرامیک (مدیران شرکت‌های تولیدکننده) در شهر تهران، اقدام به شناسایی این مؤلفه‌ها نموده است. نتایج نشان داد که پنج بعد اصلی محصول، ترفیع، توزیع، قیمت و توان رقابتی به همراه نه بعد فرعی کیفیت محصول، تنوع محصول، شناسه محصول، دانش محصول، خدمات حین و پس از فروش، تبلیغات، پیشبرد فروش، مهارت توزیع نمایندگان و مهارت توزیع شرکت از منظر خبرگان صنعت در تحلیل رقابتی دارای اهمیت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Competitive Analysis for the Tiles and Ceramic Market

نویسندگان [English]

  • Abbasali Haji Karimi
  • Iman Sanaei
Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Competitive analysis is an important element of corporate strategic marketing plan. Competitiveness in the tile and ceramic industry has been in tensing in recent years. A competitive analysis which has the structure and content for corporate executives can make proper planning in order to be profitable for its stakeholders. This research seeks to identify the components of the competitive analysis tile and ceramic in luxury market in terms of, industry experts. The research results of content analysis of twenty in-depth interviews with industry experts of tile and ceramic to identify these components in Tehran, Results indicated that the five major dimensions of product, promotion, place, price and competitive along with nine sub dimension: product quality, product variety, product brand, product knowledge, service during and after the sale, advertising, sales promotion, representatives distribution skills and distribution company skills,from the perspective of industry experts in Competitive analysis are important.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content Analysis
  • Product
  • Promotion
  • Place
  • Price
  • Competitive Power
 
1. صناعی، ایمان. (1392). شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های تحلیل رقابتی (مطالعه موردی: شرکت سینا کاشی)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
2. Abraham, S. C. (Ed). (2012). Strategic planning: A practical guide for competitive success. Emerald Group Publishing.
3. Ardekani, S. S. Sharifabadi, A. M. Jalaly, M. & Zarch, M. E. (2013). Comprehensive Performance Evaluation Using FAHP-FVIKOR Approach Based on Balanced Scorecard (BSC): A Case of Yazd's Ceramic and Tile Industry. Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 6(2), 81-104.
4. Bubli, S. A. (2006). A Market Share Analysis and Competitor Analysis of Kazi Farms Group Day-Old Chick Broiler Production. Independent University, Bangladesh: http://sb. iub. edu. bd/internship/spring2006/0020120. pdf (July 21, 2008).
5. Given, L. M. (Ed). (2008). Qualitative Research Methods. 2. Sage.
6. Jahan, N. (2010). Ceramic Industry of Bangladesh: A Perspective from Porter's Five Forces Model. Journal of Business and Technology (Dhaka), 5(2), 104-121.
7. Khoshsima, G. & Ebrahiminejad, M. (2008). An Empirical Study on the Correlation between Knowledge Management Level and Efficiency in Ceramic Tile Industry. In Practical Aspects of Knowledge Management. 160-172. Springer Berlin Heidelberg.
8. Malhotra, N. & Birks, D. (2007). Marketing Research: an applied approach: 3rd European Edition. Pearson Education.
9. Mohammadi, A. & Nejati, O. (2012). Performance Evaluation of Tile and Ceramic Industries by Fuzzy Analytical Hierarchy Process on the Base of Balanced Score Card. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(12), 12600-12605.
10. Thompson, A. A. Strickland, A. J. (2003). Strategic management: Concepts and cases. 13th ed. Irwin/McGraw-Hill.
11. Zahra, S. A. & Chaples, S. S. (1993). Blind spots in competitive analysis. The Academy of Management Executive, 7(2), 7-28.