تحلیل منابع نامشهود و رفتار صادراتی بر پایه نظریه منبع محور

نوع مقاله: علمی-

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد، دکترای مدیریت بازرگانی یزد

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد

چکیده

نهادهای موفق در قرن بیست و یکم، لزوم توجه به سرمایه‌های نامشهود، به عنوان منبعی مهم برای دستیابی به مزایای رقابتی پایدار و ثبات حضور در بازارهای بین‌المللی، را درک نموده‌اند. بر این اساس، مقاله حاضر به ارزیابی وضعیت این منابع، رتبه‌بندی آن‌ها و در نهایت، بررسی رابطه منابع نامشهود با نوع و شدت صادرات در جامعه مورد مطالعه می‌پردازد. جامعه مورد بررسی در این تحقیق، کلیه صادرکنندگان استان یزد-در سال‌های 1380 تا 1388 را در بر می‌گیرد. بر اساس نتایج پژوهش، منابع نامشهود در جامعه صادراتی استان یزد شامل سرمایه‌های انسانی، سازمانی، رابطه‌ای، شهرت و تکنولوژیک- در وضعیت مطلوب قرار ندارند. در رتبه‌بندی سرمایه‌های نامشهود با استفاده از تکنیک تاپسیس، سرمایه انسانی، رابطه‌ای، تکنولوژیک، شهرت و سرمایه سازمانی، به ترتیب، در رتبه اول تا پنجم اهمیت قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین حضور دائمی و موردی در بازار‌های بین‌المللی و سطح منابع نامشهود در آن‌ها تفاوت معناداری مشاهده می‌گردد، به طوری که میانگین منابع نامشهود در شرکت‌های دارای صادرات دائمی، بیش از میانگین منابع نامشهود شرکت‌های دارای صادرات موردی است. ضمناً بین منابع نامشهود سازمان و شدت صادرات نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Intangible Assets and Export Behavior Based on Resource Oriented Theory

نویسندگان [English]

  • Saeid Saeida Ardakani 1
  • Seyyed Mohammad Tabatabai Nasab 1
  • Mohammad Ali Farhangnejad 2
1 Faculty Member of Business Administration, Yazd University, Ph.D in Business Management
2 Master of Industrial Management, Yazd University
چکیده [English]

Successful companies and organizations in the twenty-first century understood the importance of intangible assets as an important resource to achieve sustainable competitive advantages and stable presence in international markets. Accordingly, the present paper try to assess the status of this resource, ranking them and finally examining the relationship between intangible assets and the type of export and export intensity. The study population contains all exporters of Yazd province from 1380 to 1388. Based on research results, intangible assets in the export community in Yazd province, including human, organizational, relational, reputation and technological capitals have not proper situation. According to intangible assets ranking with TOPSIS technique, human, relational, technological, reputation and organizational capital stand the first to fifth place respectively. Research findings show significant difference between permanent presence in international market and the level of intangible resources, so the average of intangible resources in companies with permanent export is more than the average of intangible resources in companies with case export. Also there is no significant difference between intangible resources and the export intensity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intangible Assets
  • Resource Oriented Theory
  • Sustainable Competitive Advantage
  • Export Behavior
1. اصغرپور، محمد جواد (1383). تصمیم گیری‌های چند معیاره. انتشارات دانشگاه تهران.
2. آقایی، حسن و آقایی، منوچهر (1369) .انتقال تکنولوژی. مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
3. جزنی، نسرین، طاهری، نادر و ابیلی، خدایار (1389). تدوین راهبردهای توسعه منابع انسانی با رویکرد توسعه دانش کارکنان، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 2، صص 15-29.
4. سید جوادین، سید رضا، امینی، علیرضا و امینی، زهرا (1389). ارزیابی تأثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی، فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 3، پیاپی 36، صص 57-73.
5. عباسی، ابراهیم و گلدی صدقی، امان (1389). بررسی تأثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت‌ها در بورس تهران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 60، صص 57-74.
6. قربانی، محمد جواد، شهائی، بهنام، موسوی، سجاد و انواری رستمی، علی اصغر (1389). تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی در صنعت دارو سازی ایران. فصلنامه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 4، پیاپی 37، صص 27-40.
7. مدهوشی، مهرداد، اصغرنژاد امیری، مهدی (1388). سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت ها، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 16، شماره 57، صص 101-116.
8. ملکان، اسفندیار و زارع بهنمیری، محمد جواد (1389). تبیین اثرات سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت‌های داروسازی با رویکرد فازی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره 2، پیاپی 40، 135-156.
9. همتی، حسن، معین‌الدین محمود و مظفری شمسی، مریم (1389). بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت‌های غیر مالی. فصلنامه حسابداری مالی، سال دوم، شماره 7، صص 23-48.

10. Ashour, A.S. (2000). Knowledge capital management. Reinventing management paradigm in the 21st century. Proceedings of the 12th International Conference on Training and Management Development towards Arab Learning Organizations, Cairo, April 25-27.
11. Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, Vol. 17 No. 1, pp. 99-120.
12. Basile R. (2001). Export behavior of Italian manufacturing firms over the nineties: the role of innovation. Research Policy, Vol. 30, pp 1185–1201.
13. Bennett, R. & Kottasz, R. (2000). Practitioner perceptions of corporate reputation: an emprical investigation. Corporate Communication: An International Journal, Vol. 5 No. 4, pp. 224-35.
14. Bontis, N, Keow, W.C.C. & Richardson, S. (2000). Intellectual capital and business performance in Malaysian industries. Journal of Intellectual Capital, Vol. 1 No. 1, pp. 85-100.
15. Bontis, N. (2001). Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital. International Journal of Management Reviews, Vol. 3 No. 1, pp. 41-60.
16. Bontis, N. & Fitz-enz, J. (2002). Intellectual capital ROI: a causal map of human capital antecedents and consequents. Journal of Intellectual Capital, Vol. 3 No. 3, pp. 223-47.
17. Bozbura, F.T. (2004). Measurement and application of intellectual capital in Turkey. The Learning Organization, Vol. 11 No. 4/5, pp. 357-367.
18. Bromley, D. (2002). Comparing corporate reputations: league tables, quotients, benchmarks, or case studies?. Corporate Reputation Review, Vol. 5 No. 1, pp. 35-50.
19. Budworth, D. (1989). Intangible Assets of Companies, Science Support Group, London.
20. Cavusgil, S. T., & Zou, S., (1994). Marketing Strategy-Performance Relationship: An Investigation of the Empirical Link in Export Market Ventures. Journal of Marketing. No 58, 1-21.
21. Chen, J., Zhu, Z. & Xie, H.Y. (2004), Measuring intellectual capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual Capital, Vol. 5 No. 1, pp. 195-212.
22. Davenport, T.H. & Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA.
23. Dincer, O. (1998), Stratejik yonetim ve isletme politikası, Beta Basım ve Yayım Dagıtım, Istanbul.
24. Edvinsson, L. & Malone, M.S. (1997). Intellectual Capital. Realising your Companies True Value by Finding its Hidden Brainpower. Harper Business Publisher, New York, NY.
25. Fombrun, C.J. (1996). Reputation: realising value from the corporate image. Harvard Business School, Boston, MA.
26. Freebairn, J. (1986). Implications of Wages and Industrial Policies on Competitiveness of Agricultural Export Industries‚ Paper Presented at the Australian Agricultural Economic Society Policy Forum, Canberra.
27. Hoffmann V.E, Molina-Morales F.X & Martinez-Fernandez M.T. (2011). Evaluation of competitiveness in ceramic industrial districts in Brazil, European Business Review, Vol. 23, No. 1, pp. 87-105.
28. Kim W.C, Mauborgne R.A. (1997). Value Innovation: The Strategic Logic of High Growth. Harvard Business Review, Jan- Feb.
29. Kogut, B. & Zander, U. (1993). Knowledge of the Firm and the Evolutionary-Theory of the Multinational Corporation. Journal of International Business Studies, 24 (4): 625–645
30. Kotha, S., Rajgogal, S. & Rindova, V. (2001). Reputation building and performance: an empirical analysis of the top-50 pure internet firms. European Management Journal, Vol. 19 No. 6, pp. 570-86.
31. LAL K. (2004). E-Business and Export Behavior: Evidence from Indian Firms. World Development, Vol. 32, No 3, pp 505–517.
32. Lee, M.C. and Chang, T. (2007). Linking knowledge and innovation management in e-business. International Journal of Innovation and Learning, Vol. 4 No. 2, pp. 145-59.
33. Low, J. & Kalafut, P.C. (2002). Invisible Advantage. Perseus Books, Cambridge.
34. Mahon, J. F., & Wartick, S. L. (2003). Dealing with stakeholders: How reputation, credibility and framing influence the game. Corporate Reputation Review, 6(1), 19-35.
35. Miller, M., DuPont, B., Fera, V., Jeffrey, R., Mahon, B., Payer, B. & Starr, A. (1999). Measuring and reporting intellectual capital – from a diverse Canadian industry perspective”, International Symposium: Measuring and Reporting Intellectual Capital, 9-10 June, Amsterdam, Holland.
36. Paiva, E.L. & Goncalo, C.R. (2008). Organizational knowledge and industry dynamism: an empirical analysis. International Journal of Innovation and Learning. Vol. 5 No. 1, pp. 66-80.
37. Porter, M. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press New York.
38. Rodriguez J.L & Rodriguez R.M.G. (2005). Technology and export behavior: A resource-based view approach. International Business Review, Vol. 14, pp 539–557.
39. Roos, G., Roos, J., Dragonetti, N. & Edvinsson, L. (1997). Intellectual Capital: Navigating in the New Business Landscape, New York University Press, New York, NY.
40. Sterlacchin, A. (1999). Do innovative activities matter to small firms in non-R&D-intensive industries? An application to export performance. Research Policy, Vol. 28, pp 819–832.
41. Tovstiga G & Tulugurova E. (2007). Intellectual capital practices and performance in Russian enterprises, Journal of Intellectual Capital, Vol. 8 No. 4, pp. 695-707.
42. Wade, M. & Hulland, J. (2004). The resource-based view and information systems research: review, extension, and suggestions for future research. MIS Quarterly, Vol. 28 No. 1, pp. 107-42.
43. Wakelin K. (1998). Innovation and export behavior at the firm level, Research Policy, Vol. 26, pp 829–841.
44. Wheelen, T. & Hunger, D. (2000). Strategic Management Business Policy, 7th edition, Prentice Hall.