%0 Journal Article %T تحلیل منابع نامشهود و رفتار صادراتی بر پایه نظریه منبع محور %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A سعیدا اردکانی, سعید %A طباطبایی نسب, سید محمد %A فرهنگ نژاد, محمد علی %D 2011 %\ 11/22/2011 %V 2 %N 7 %P 117-142 %! تحلیل منابع نامشهود و رفتار صادراتی بر پایه نظریه منبع محور %K منابع نامشهود %K رویکرد منبع محور %K مزیت رقابتی پایدار %K رفتار صادراتی %R %X نهادهای موفق در قرن بیست و یکم، لزوم توجه به سرمایه‌های نامشهود، به عنوان منبعی مهم برای دستیابی به مزایای رقابتی پایدار و ثبات حضور در بازارهای بین‌المللی، را درک نموده‌اند. بر این اساس، مقاله حاضر به ارزیابی وضعیت این منابع، رتبه‌بندی آن‌ها و در نهایت، بررسی رابطه منابع نامشهود با نوع و شدت صادرات در جامعه مورد مطالعه می‌پردازد. جامعه مورد بررسی در این تحقیق، کلیه صادرکنندگان استان یزد-در سال‌های 1380 تا 1388 را در بر می‌گیرد. بر اساس نتایج پژوهش، منابع نامشهود در جامعه صادراتی استان یزد شامل سرمایه‌های انسانی، سازمانی، رابطه‌ای، شهرت و تکنولوژیک- در وضعیت مطلوب قرار ندارند. در رتبه‌بندی سرمایه‌های نامشهود با استفاده از تکنیک تاپسیس، سرمایه انسانی، رابطه‌ای، تکنولوژیک، شهرت و سرمایه سازمانی، به ترتیب، در رتبه اول تا پنجم اهمیت قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین حضور دائمی و موردی در بازار‌های بین‌المللی و سطح منابع نامشهود در آن‌ها تفاوت معناداری مشاهده می‌گردد، به طوری که میانگین منابع نامشهود در شرکت‌های دارای صادرات دائمی، بیش از میانگین منابع نامشهود شرکت‌های دارای صادرات موردی است. ضمناً بین منابع نامشهود سازمان و شدت صادرات نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. %U https://www.smsjournal.ir/article_88885_e70dd15bb9e632e4cbf908aa8055e360.pdf