توسعه الگوی مزیت رقابتی پورتر و کاربرد آن در صنعت پتروشیمی ایران

نوع مقاله: علمی-

نویسندگان

1 استاد یار و عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

تبیین الگو یا الگوهای مزیت رقابتی از دوران اقتصاد کلاسیک تا کنون و در سطوح مختلف (ملی، صنعت، بنگاه) مورد توجه جدی صاحب نظران علم مدیریت و اقتصاد بوده است، به گونه‌ای که تشخیص منابع مزیت رقابتی و تدوین راهبردهایی برای حفظ و توسعه آن از جمله موضوعات محوری دانش مدیریت در سال‌های اخیر است. هدف اصلی این مقاله نیز تبیین یکی از نظریات مشهور پیرامون الگوی مزیت رقابتی یعنی الگوی پورتر است تا نشان دهد که آیا این الگو در کشوری مانند ایران که دارای اقتصاد مسلط دولتی است کاربرد دارد یا خیر؟ و اگر ضرورت دارد که الگو را تعدیل نماییم چه تعدیلی باید در آن صورت بگیرد؟ و لذا از نظر روش‌شناسی یک تحقیق توسعه‌ای- کاربردی محسوب می‌شود. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که الگوی پورتر در قالب دو الگو برای بالادست صنعت و پایین‌دست صنعت باید توسعه یافته و اصلاح شود که در قالب این دو الگو مناسب‌ترین الگو برای تشخیص منابع مزیت رقابتی جهت صنعت پتروشیمی ایران‌ شناسایی و ارائه گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing Porter`S Pattern of Competitive Advantage and its Application in Petroleum Industry of Iran

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mahmoud Hosseini 1
  • Daryoush Roz Bahane 2
1 Faculty Member, Faculty of Management & Acconting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 PhD Candidate in Business Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Economists persist on advantage concept in national level and international trade among countries. Their field of study does not include corporations and industry arguments. Porter firstly tried to link separated all studied unites, by means corporation, industry and nation altogether as a corresponding totality. This article attempts to this issue that if Porter's model is successful in this field. Accordingly, indicated model in government economies like Iran's economy is analyzed to clarify this point that if it is a successful model. Furthermore, "what are Iran's petroleum industry making advantages factors" can be argued. Hence, the main objective of this article is to present an adequate Porter's test model for making advantages competition resources in Iran's petroleum industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competitive advantage
  • advantages competition resources
  • Porter’s diamond
1. ایلزل،آر، (2000) تأثیر فاکتورهای انسانی، مواد اولیه، فرایند و فناوری در خصوصیات محصولات پتروشیمی شرکت Linde،.
2. تیلور و سیبرستون،)1983( تلاش برای یافتن منابع مزیت رقابتی پایدار در صنعت پتروشیمی،
3. جامرسون جی. بی، (2002)ارتباط ارگانیک عمودی در صنعت پتروشیمی و تأثیر آن بر استراتژی‌های صنعت، سال.
4. لاندا،(1981) ارائه یک الگوی جامع مبتنی بر خصوصیات صنعت پتروشیمی به منظور تدوین استراتژی‌های رقابتی،.
5. کلپر و کوهن(2000)، بررسی آناتومی صنعت پتروشیمی، گزارش چشم‌انداز 2020 صنعت پتروشیمی آمریکا.
6. کولنار، آر،(1994) بررسی رابطه صرفه‌جویی انرژی و تغییرات ساختاری در صنعت پتروشیمی جهان، دانشگاه آمستردام،.
7. گزارش تحقیقاتی(2001) شرکت Dow.
8. گزارش تحقیقاتی(2001) شرکت Exon.
9. گزارش تحقیقاتی (2001)شرکت Bayer.
10. گزارش تحقیقاتی (2001)شرکت BASF.
11. گزارش جامع تحقیقاتی شرکت شل(1999)، بررسی‌های الگوهای ناهمزمان رشد ظرفیت و تقاضا در صنعت پتروشیمی جهان،.
12. گزارش تحلیلی شرکت بازل(2001)، استراتژی‌های برتر صنعت پتروشیمی،.
13. فاربن(1992)، ارتباط بین تغییرات ساختاری در صنعت پتروشیمی و پدیده پتنت، سال.
14. لویی بُدِن،(1356) ترجمه هوشنگ نهاوندی، تاریخ عقاید اقتصادی، چاپ پنجم، انتشارات مروارید.
15. مطالعه صنعت پتروشیمی جهان(2001)، وزارت صنایع آلمان،.
16. مطالعه صنعت پتروشیمی جهان(2001)، عوامل مؤثر بر رقابتی بودن صنعت با تأکید بر مدل رنجیره ارزش، مزارت صنایع آلمان.
17. مارچتی، سی. مارچتی، (2001)،استراتژی‌های ترکیبی در صنعت پتروشیمی، مؤسسه بین‌المللی تحقیقات در صنعت پتروشیمی، مجله اروپایی اخبار پتروشیمی.
18. وان ویز، (2001)،مطالعه تأثیر متغیرهای مکان، ساختار هزینه، ظرفیت پالایشی، انسجام عمودی، خصوصیات فنی کالا، خوراک اولیه و انرژی و رقابتی بودن در صنعت پتروشیمی
19. ولکر، (2001)،تحلیل دلایل برتری رقابتی شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صنعت پتروشیمی
20. ولکر،(2001)، تحلیل استراتژی‌های برجسته در صنعت پتروشیمی.
21. هاور،(1992) بررسی دلایل تخریب موقعیت رقابتی صنعت پتروشیمی انگلیس در مقابل آلمان، سال.

22. Aveni.,R. A. A. (1995). Coping with Hyper Competition: Utilizing The new 7s's Framework, Academy of Management Executive 9(3).
23. Cox, D. & Harris, R.(1984). Trade liberalization and 10.
24. Geodegebuure,Robert,(2000). Internationalization, Innovation and Competitiveness: Porter’s diamond in Modern economy.
25. Hahne., R. I. (1999).Development of economic analysis, third edition, Temple University Press, Pennsylvania,.
26. Hansan. G. C. and wernerfelt, B. (1989). Determinants of firm performance, strategic Management Journal.
27. Krugman, Paul, R,(1999). Strategic trade policy and the new international economics.
28. Krugman, P. R. (1983).Targeted industrial politics, Theory and evidence.
29. Mill(1929).Principles of Political economy, London: Longmans, Green Inc.
30. Porter, M. E. (1990). The competitive advantage of nations. New York. NY: The Free Press.
31. Rima, Ingrid Hahne (1999).Development of economic analysis, Third edition, temple university Press.