گونه‌شناسی نقش سیاست‌های بهره‌وری منابع انسانی

نوع مقاله: علمی-

نویسندگان

1 دانشیار، دانشگاه فردوسی.

2 دانشجوی دکتری، دانشگاه فردوسی

3 کارشناس، آموزش و پرورش خراسان رضوی.

چکیده

     براساس نظام ارزشی جامعه، بهره‌­وری منابع انسانی به­‌عنوان مهم­‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در افزایش بهر‌ه‌­وری سازمان ‌‌می‌­باشد. هدف مقالة حاضر گونه­شناسی سیاست­‌های بهره­‌وری منابع انسانی است و اینکه چه ذهنیت­‌ها و دیدگاه‌­های مختلفی در مورد موضوع تحقیق در بین مشارکت­‌گنندگان ناحیه‌­ای از آموزش و پروش خراسان رضوی وجود دارد. برای تبیین جامع‌­تر و کامل­‌تر از سیاست­‌های بهره‌­وری منابع انسانی، از روش‌شناسی کیو (Q) استفاده شده است. این روش ترکیبی، دسته‌­بندی عمیق‌­تری از دیدگا‌ه‌­های مشارکت‌کنندگان نسبت به موضوع مورد بررسی به‌­دست می­دهد. در این روش از تحلیل عاملی کیو و سنخ‌شناسی که از آرایه­‌های عاملی و مصاحبه با مشارکت­‌کنندگان در حین مرتب‌­سازی حاصل شد، دیدگاه‌­ها و عقاید مشارکت‌­کنندگان، در چهار دسته­‌بندی شناسایی شده است. نتایج تحلیل­‌ها نشان می‌­دهد نقش­‌های "مشابه" ارزشیابی شده، مبنای پیدایش نقش‌­های جدید برای سیاست‌­گذاران بهره‌­وری منابع انسانی در آموزش و پرورش است. مانند نقش "شایسته‌­گزینی برای ارتقای بهره­وری"، "آموزش­‌پذیران خلاق" و "منتقدان به عدم اجرای سیاست‌­های بهره­‌وری" و ضعف‌­ها نیز مانند عدم هماهنگی سیاست­‌های پیشنهادی بهره‌­وری منابع انسانی با هدف نهایی فعالیت­‌های منابع انسانی، و نیز اهمیت‌­ندادن به مهارت­‌های ذهنی، انسانی و کار تیمی می‌­باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Typology of Human Resources Productivity Policies

نویسندگان [English]

  • Ali Shirazi 1
  • Samaneh Lajevardi 2
  • Mahnaz Lajevardi 3
1 Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad.
2 Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad.
3 Secretary of, Ministry of Education in Khorasan Razavi.
چکیده [English]

Based on the value system efficiency of human resources as the most important and influential factor in increasing the efficiency of an organization. Purpose of this paper is typology of human resource efficiency policies and how is different mentalities and perspectives among participants in about the research subject area of Razavi Khorasan education. For a more comprehensive and more complete explanation of productivity of human resource policies, the methodology of (Q) is used. The combined method of classifying participants a deeper viewpoints of the subject could provide. The method of factor analysis and Q-factor typology of arrays and interviews with participants during sorting was achieved, the views and opinions of the participants in four categories have been identified. Analysis results show that the role of "similar" to evaluate the basis for the emergence of new roles for HR productivity in education policy.As the "merit selection to enhance productivity," "Creative educatable" and "lack of policy enforcement efficiency Critics'. and weakness is as well as productivity of the proposed policy coordination activities with the ultimate aim of human resources, human resources and not the importance mental skills, human and teamwork.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Duties Human Resource Management
  • Human Resource Productivity Policies
  • Methodology (Q)
 

1. خاکی، غلامرضا (1386). مدیریت بهره وری با رویکرد تحلیلی به آن در سازمان، تهران: انتشارات کوهسار.

2. خداداد حسینی، سید حمید، عزیزی، شهریار (1385). مدیریت و برنامه­ریزی استراتژ‍‍یک، رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار- اشراقی، صفحه 100.

3. دانایی فرد، حسن، الوانی، سید مهدی (1390). درآمدی بر نظریه های مدیریت دولتی، تهران، انتشارات شرکت علمی و فرهنگی، صفحات 230- 240.

4. دری نجف­آبادی، قربانعلی(1374). اسلام، انسان و بهره وری، تهران، ضریح، ص 15.

5. دعایی، حبیب ا... (1390) تحلیل مسائل برنامه ریزی نیروی انسانی، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، منتشر نشده.

6. فقیهی، ابوالحسن، دانایی فرد، حسن (1385). بوروکراسی و توسعه در ایران (نگاهی تاریخی- تطبیقی)، تهران: انتشارات فرهنگی رسا، صفحات 290- 296.

7. لاجوردی، سمانه (1391). روش­شناسی در تحقیقات ناظر بر خط مشی­های عمومی: بررسی کاربرد روش تحقیق کیو (Q) و تفسیرپذیری آن، در دست بررسی.

8. نوبخت، محمد باقر، بختیاری، حمید (1387).  روش های ارتقای بهره وری در چشم انداز بیست ساله، تهران: انتشارات معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، صفحه 16.

9. سازمان ملی بهره­وری ایران (1390). نگاهی به عملکرد بهره‌وری اقتصاد ایران، هفته نامه برنامه، انتشارات سازمان ملی بهره وری ایران،  شماره 413، سال نهم.

10. Adelman, I. (2007). Income Distribution & Development , Handbook of Development Economic, Eds: H.Chenery & T.N. Srinivasan, Elsevibr Science Publishers.

11. Amesterdam. B.J. et al. (2006). Organizational Identification During a Merger: Determinants of Employees’ Expected Identification With the New Organization, British journal of management, 17, 49-67.

12. Brown , S.R. (2002). The History and Principles of Q  Methodology in Psychology and the Social Sciences , Red at the British Psychological Society Symposium on, A Quest for a Science of Subjectivity: The Lifework of William Stephenson, University of London.

13. Brown,S.; During,  D. & Selden,S.(2008). Q Methodology, Chapter 37, (in C.miller & K.Yengleds) Handbook of  Research Methods in Public Administration or Public Policy ,Kaifcag Yang,Gerald J Miller, p:722-755, Available at: www.handbook.uts.edu.au/subjects/details/57028.html.

14. Dryzek & Braithwaite (2005). Q Methodology, by EPA Cooperative Agreement 831219-01-3.

15. Frees, M. (2005). Grand  Theories and Mid-Range Theories, Chapter 5 from Great Minds in Management , the process of theory Development, Edited by Ken G. Smith & Michael A. Hitt Oxford New York, University Press.

16. Gordone, E. & Mills, J.R. (2008). An Exploration of Factors that Influence the Use of Information Technology for Institutional Effectiveness in Terms of the Research and Learning Productivity of a College or University, Dissertation Submitted to the Department of Educational Leadership and Policy Studies in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy, Florida State University, College of Education.

17. Kristakis ,J.(1998) Short Method Makes Frequent Evaluation of Office Productivity a Realistic, Objective,P.81-83.

18. Krlynjr, Fred, A. (1997). Foundations of Behavioral Sciences (Volume 2), translated by Hasan Pasha Sharifi & J. Najafi does sound emission of light from a pp 299-320. (in Persian).

19. Morrison, E. W. & Milliken, C. (2000). Taking charge at work: Extrarole eVorts to initiative workplace change. Academy of Management Journal, 42: 403–419.

20. Tolentino,A. (2000). Productivity Management for Sustainable Development, International Labour Organization.

21. Tuler,S, Chess, C, Santos, S. & Danielson, S.(2005). Q Methodology, by EPA Cooperative Agreement 831219-01-3.

22. Tuler, S. et al. (2005). Selecting The Right Tool for Evaluations: Guidance for Community Involvement Practitioners, EPA’s Public Involvement Policy is

Available at:www.epa.gov/public involvement/ pdf/ Policy 2003.pdf.

23. Tyrus L.S. (2004). Discourse of Environmental Justice: A Q Study, A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty, of George Mason University in Partial Fulfillment of The Requirments for the Degree of Doctor of Philosophy Environmental Science and Public Policy, 1-160.

24. Webler, T., Danielson, S., & Tuler, S. (2009). Using Q method to reveal social perspectives in environmental research, Greenfield MA: Social and Environmental Research Institute. Downloaded from: http://www.seri-us.org/ sites/ default/ files/ Qprimer .pdf.