ارزیابی راهبردی الگوی دورکاری کارکنان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای، دانشگاه شهید یهشتی

2 رئیس گروه بهره‌وری وزارت بازرگانی.

3 کارشناس بهره‌وری وزارت بازرگانی.

4 کارشناس ارشد .

چکیده

     هدف این مقاله ارزیابی وضعیت و راهبرد الگوی دورکاری کارکنان دستگاه‌­های دولتی است. به‌­منظور جمع‌آوری داده‌­های مورد نیاز، تعداد 110 پرسشنامه درخصوص عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری از ستاد وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی استان تهران گردآوری و مورد تجزیه‌­و­تحلیل قرار گرفت. براساس مدل تحقیق عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری در هفت دسته: نگرش کارکنان، تأمین زیرساخت‌های اجرای دورکاری، ماهیت کار، طراحی سازمان، دغدغه‌­های اجتماعی و محیطی، افزایش ظرفیت به­‌کارگیری کمّی‌ ­و­کیفی نیروی کار، آگاهی کارکنان از مزایای دورکاری دسته­‌بندی و با­استفاده از آزمون همبستگی – تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفته‌­اند. نتایج حاصله نشان داد نگرش کارکنان، تأمین زیرساخت‌­های اجرای دورکاری نسبت به دورکاری، دغدغ‌ه­های اجتماعی و محیطی، افزایش ظرفیت به­کارگیری کمّی ­و­کیفی نیروی کار و آگاهی کارکنان از مزایای دورکاری بر پذیرش دورکاری تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما ماهیت کار و طراحی سازمان بر پذیرش دورکاری تأثیر معناداری ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic Evaluation of Teleworking Pattern for Teleworkers

نویسندگان [English]

  • Hamid Raminmehr 1
  • Mahboobeh Edraki 2
  • Samaneh Tavakoli 3
  • Mitra Amjadi Kivi 4
1 Phd Student, Shahid Beheshti University
2 Chief of Producting Department.
3 Export of Producting Department.
4 Ms
چکیده [English]

The purpose of this paper is to assess the current situation and the strategic pattern of teleworking in governmental agencies. In order to collect the required data, 110 questionnaires concerning factors which influence adoption of teleworking collected and analyzed. The data collection was being done in the Ministry of Commerce headquarters in Tehran. Based on the research model, factors affecting the adoption of teleworking are being investigated in seven categories using correlation and regression analysis: The attitude of the staff, teleworking infrastructures, nature of work, organizational design, social and environmental concerns, increasing capacity of employing the labor force, and staff awareness of the benefits of teleworking. The results showed that The attitude of the staff, teleworking infrastructures, social and environmental concerns, increasing capacity of employing the labor force, and staff awareness of the benefits of teleworking has a significant positive impact on the adoption of teleworking, although the nature of work and organizational design has no significant effect on the adoption of teleworking.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teleworking
  • Teleworker
  • Acceptance of Teleworking
 
1. سهرابی بهمن (1382). دورکاری، مفاهیم و فرایند برنامه­ریزی.
2. قلیچ باتمان (1388). دورکاری(کار از راه دور): مزایا و راهکارها.
3. Aboelmaged Mohamad, G., & Elamin  Abdallah, M. (2009 ). Teleworking in UAE: An empirical study of influencing factors, facilitators, and inhibitors. Journal of Business Science and Applied Management, 4.
4. Baruch Yehuda, & Joan Yuen Yuk King,( 2000). Inclination to opt for teleworking: A comparative analysis of United Kingdom versus Hong Kong employees. International Journal of Manpower, 21 (7).
5. Cheuk Fan Ng, ( 2010). Teleworker’s home office: an extension of corporate office?. Facilities, 28 ( ¾).
6. Higa, K., & Shin, B,( 2003), The Telework Experience in Japan.
Communications of the ACM, 46(9)
7. Kurland Nancy, B., & Bailey Diane, E. (1999). The Advantages and Challenges of Working Here, There, Anywhere, and Anytime. Organizational Dynamics
8. Illegems V., & Verbeke, A. (2003). Moving towards the virtual workplace: managerial and societal perspectives on telework.
9. Illegems V. &Verbeke, A. (2004). Telework:what does it mean for management. Elsevier Ltd, 319-334.
10. Oly Ndubisi Nelson, & Kahraman, Cengiz. (2005). Teleworking adoption decision-making processes :Multinational and Malaysian firms comparison. , The Journal of  Enterprise Information Management, 18, (2), 150-168.
11. Offstein, E. H., Morwick J.M. & Koskinen, L. (2010). Making telework work:leading people and leveraging technology for competitive advantage. Strategic HR Review, 9 (2), 32-37.
12. Pérez Pérez, M., Marínez Sánchez, A.M., De Luis Carnicer, M.P., & Vela Jiménez M.J, (2008). Telework adoption, change management, and firm performance. Journal of Organizational ChangeManagemen, 21(1), 7-31.
13. Status of telework in the federal Government, report to congress, united states office Of personnnel management, august (2009). Telework Call for Data.
14. Status of telework in the federal Government, report to congress, ( 2008). united states office Of personnnel management,Telework Call for Data.
15. Welz C & Wolf F, (2010). Eurofound, Telework in the European Union. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions.