تبیین الگوی توسعة شایستگی‌های برند شخصی

نوع مقاله: علمی-

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی

3 استادیار،‌ دانشگاه شهید بهشتی

4 دانشیار،‌ دانشگاه شهید بهشتی

5 دانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

پژوهش حاضر در پی آن است تا تأثیر مؤلفه‌­های مؤثر بر برند شخصی مبتنی بر شایستگی‌های فردی را در قالب مؤلفه­‌های فرهنگی، اجتماعی و تخصصی بررسی نماید. داده‌­های تحقیق از 94 نفر از افراد صاحب برند در کشور در سال 1392، ازطریق پرسشنامه بدست آمد. پایایی این پرسش­نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد و همچنین برای محاسبة روایی از روایی سازه استفاده شد که نتایج نشانگر روا بودن ابزار تحقیق است. در این پژوهش داد‌‌‌ه‌­ها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم­افزار SmartPLS، و رگرسیون چندگانة تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تأثیر ابعاد مؤلفه­‌های فرهنگی، اجتماعی و تخصصی و نیز زیرشاخصه­‌هایشان بر برند شخصی مبتنی بر شایستگی‌های فردی در حوزه‌­های دانش، مهارت و نگرش بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Explanation of Competence Development Model of Personal Brand

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mahmoud Hosseini 1
  • Behroz Doori 2
  • Farokh Ghuochani 3
  • Akram Hadizadeh Moghadam 4
  • Sedigheh Saemian 5
1 Assistance Professor, Shahid Beheshti University
2 Associate Proessor, Shahid Beheshti University.
3 Assistance Professor Shahid Beheshti University.
4 Associate Proessor, Shahid Beheshti University.
5 PhD. Shahid Beheshti University
چکیده [English]

The present investigation aimed to investigate the impacts of effective components on personal brands based on individual competencies in the framework of cultural, social and professional components. The collected data was obtained from 94 persons who owned brands in Iran in 2013 by using researcher made questionnaire. The reliability of the questionnaire was calculated by employing Cronbach’s alpha method, which was 0.85. The structural validity was used to check the reliability of it, and the results validated the research tool. The data was analyzed through Structural Equation Modelling (SEM), Smart PLS software and Multiple Regression (MP), and the final model was presented in this paper. The results of the present research demonstrated the proper fit of the model based on the effect of the dimensions of cultural, social and professional components and their subdirectories on personal brands based onindividual competencies in the fields of knowledge, skill and attitude.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Individual Competencies
  • Cultural component
  • Social Component
  • Professional Component
 

1. صائمیان، صدیقه (1392). مدل­های کاربردی شایستگی، مجله مدیریت شماره 172.

2. هومن، حیدرعلی (1387). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، تهران: انتشارات سمت.

3. Agyemang, K. J. (2011). Athlete Brand Revitalisation after a Transgression. Journalof Sponsorship, 4(2), 137-144.

4. Aurand, T.W., Gorchels, L.,& Bishop, T.R. (2005). Human resource management’s role in internal branding: an opportunity for cross-functional brand message synergy.Journal of Product and Brand Management, 14(3), 163-169.

5. Clark, D. (2012). Reinventing Your Personal Brand. Retrieved 9 13, 2012, from Harvard Business Review: http://www.hbr.org

6. Davis, Scott. M. (2002). Brand Asset Management: Driving Profitable Growth through Your Brands. San Francisco: Josey Bass.

7. Green Burg, G.,& baron, R. (1997). Anti social behavior in Organization. California: Sage.

8. Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work RelatedValues. California: Sage

9. Hubert, K. (2008). A New Blueprint for Powerful and Authentic Personal Branding. Performance Improvement, 47(6), 34-37.

10. Hyatt, J. (2010). Building Your Brand (and keeping your job). Fortune, 162(3), 70-76.

11. Kehagias,I.,& Rigopoulou, J. (2008).Personal development planning under the scope of self-brand orientation. International Journal of Educational Management,22(4), 300-313.

12. Lair, D. J., Sullivan, K.,& Cheney, G. (2005). Marketization and the Recasting of the Professional Self: The Rhetoric and Ethic of Personal Branding. Management Communication Quarterly, 15(6), 78-84.

13. Lair, D. J., Sullivan, K., & Cheney, G. (2013). Preparing for todays global job Market: From the Lens of Color. New York: Martins press LLC.

14. Martin, B. (2009). An Interview with William Arruda: Communicating Your Personal Brand. Thunderbird International Business Review, Sep/Oct2009, 51(5), 417-419.

15. Montoya, P.,& Vandehey, T. (2005). The brand called you. New York: Peter Montoya.

16. Morgan,M. (2011). Personal Branding:Create your Value Proposition.Strategic Finance journal, 3(6), 65-77.

17. Mosley, R. W. (2007). Customer experience, organizational culture and the employer brand.Journal of Brand Management, 15(2), 123-134.

18. Schawbel,D. (2009). Build a Powerful Brand to Achieve Career Success. New York: Kaplan.

19. Stensaker, B. (2007). The Relationship between Branding and Organisational Change in Higher Education.Management Policy, 19(4), 1-18.

20. Ulrich,Da., Zenger, J.,& Smallwood, N. (1999). Results-Based Leadership.Boston: Harvard Business School.

21. Vallaste, C.,& de Chernatony, L. (2011). How much do leaders matter in internal brand building?: An international perspective”, Working paper. Birmingham: Business school.

22. Wetsch, L. R. (2012). A Personal Branding Assignment Using Social Media. Journal of Advertising Education, 16(1), 30-36.