واکنش‌های راهبردی و تعیینه‌های نهادی

نوع مقاله: علمی-

نویسندگان

دانشگاه هرمزگان

چکیده

مدیران و سیاست­گذاران، با فهم بهتر از چگونگی رابطه عوامل نهادی با واکنش­‌های راهبردی، ممکن است بتوانند از هزینه­‌های ایجاد مشروعیت اجتماعی بکاهند. مطالعه حاضر به دنبال شناخت رابطه واکنش‌­های راهبردی با فشار­های نهادی در صنایع غذایی و آشامیدنی می‌­باشد. بدین منظور با استفاده از چارچوب اولیور برای واکنش‌­های راهبردی، پرسشنامه‌­ای دوبخشی تهیه و روایی آن به‌­صورت محتوایی و با کمک صاحب‌نظران و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تعداد 165 پرسشنامه میان مدیران و مالکان شرکت‌­های فعال توزیع و سپس 77 پرسشنامه گردآوری و با استفاده از نرم­‌افزار SPSS محاسبات رگرسیون و همبستگی برای سنجش فرضیه‌­ها انجام شد. یافته‌­ها نشان می­‌دهد که مدل اولیور برای صنایع مواد غذایی و آشامیدنی دارای انطباق نسبی است و در این حوزه تاحدی رفتار شرکت‌­ها در مقابل فشار­های نهادی را تشریح می­‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategic Responses and Institutional Pressures

نویسندگان [English]

  • Saeid Saeidpour
  • Reza Ahmadi Kohanali
Hormozgan University
چکیده [English]

Some researchers have linked the institutional perspective with strategic choice to better understanding of institutional pressures with organizational strategic responses. Managers and policymakers, by better understanding of the relation between institutional factors and strategic responses, may be able to decline the cost of producing social legitimacy. The present study seeks to understand the relationship between strategic responses and institutional pressures in food and beverage industry. For this purpose, using Oliver framework for strategic responses, a two-part questionnaire produced and its validity was as content validity and determined by scholars, and its reliability calculated by Cronbach’s alpha coefiicient. 165 questionnaires were distributed among active companies’ managers and owners, and then 77 questionnaires collected. Therefore, the hypothesis tested by regression and correlation tests by SPSS software. The findings indicate that Oliver’s Model is relatively consistent with food and beverage industry and in this area; it partly describes the companies’ behaviors to institutional pressures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Institutional Pressures
  • Strategic Response
  • Oliver’s Model
  • Institutional theory
 

1. آراستی، زهرا، ملکی­کرم­آباد، محمدمهدی، متوسلی، محمود (1390). عوامل نهادی تاثیرگذار بر پیدایش فعالیت­های کارآفرینانه اجتماعی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال پنجم، 28 (2)، 185-203.

2. زارعی، بهروز، زارعی، عظیم (1386). پارادایم­های تئوریک تبیین­کننده شکل­گیری ارتباطات بین سازمانی. دانش و مدیریت، 20(78)، 45-62.

3. مشبکی، اصغر، خدامی، سهیلا، تقوی­شوازی، الهه (1389). نظریه­های نهادی نوین تلفیقی و نقش آن بر ایجاد مزیت رقابتی. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 10(1)، 67-87.

4. یداللهی­فارسی، جهانگیر، امینی، زهرا (1390). شناسایی عوامل نهادی و محیطی موثر بر انتقال فناوری در حوزه زیست­فناوری. فصلنامه تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، 7(28).

5. Abernethy, M. A., & Chua, W. F. (1996). A field study of control system ‘‘redesign’’: The impact of institutional processes on strategic choice. Contemporary Accounting Research, 13, 569–606.

6. Carmona, S., & Macias, M. (2001). Institutional pressures, monopolistic conditions and the implementation of early cost management practices: The case of the Royal Tobacco Factory of Seville. Abacus, 37, 139–165.

7. Cheng, H. L., & Yu, C. M. J. (2008). Institutional pressures and initiation of internationalization: Evidence from Taiwanese small- and medium-sized enterprises. International Business Review, 3 (17), 331-348.

8. Chittoor, R., Ray, S., Aulakh, P. S., & Sarkar, M. B. (2008). Strategic responses to institutional changes: ‘Indigenous growth’ model of the Indian pharmaceutical industry. Journal of International Management, 14 (3), 252-269.

9. Chizema, A., & Buck, T. (2006). Neo-institutional theory and institutional change: Towards empirical tests on the “Americanization” of German executive pay. International Business Review, 15 (5), 488-504.

10. Clemens, B. W., & Douglas, T. J. (2005). Understanding strategic responses to institutional pressures, Journal of Business Research, 58, 1205-1213.

11. Dawida, H., Kopel, M., & Kort, P. M. (2010). Innovation threats and strategic responses in oligopoly markets. Journal of Economic Behavior & Organization, 75, 203-222.

12. Etherington, L. D., & Richardson, A. J. (1994). Institutional pressures on university education in Canada. Special Education Research Issue, Contemp Account Res, 62-141.

13. Goodstein, J. D. (1994). Institutional pressures and strategic responsiveness: employer involvement in work–family issues. Acad Manage, 37, 350–382.

14. Guerreiro, M. S., Rodrigues, L. L., & Craig, R. (2012). Voluntary adoption of International Financial Reporting Standards by large unlisted companies in Portugal – Institutional logics and strategic responses. Accounting, Organizations and Society, 37, 482-499.

15. Hyvonen, T., Jurvinen, J., Pellinen, J., & Rahko, T. (2009). Institutional logics, ICT and stability of management accounting. EuropeanAccounting Review, 18, 241–275.

16. Meyer, J. W., & 23, W. R. (1983). Organizational environments: Ritual andrationality. Beverly Hills, CA: Sage.

17. Mishra, D. P. (2013). Firms’ strategic response to service uncertainty: An empirical signaling study. Australasian Marketing Journal, 21, 187-197.

18. Oliver, C. (1991). Strategic responses to institutional processes. Academyof Management Review, 16, 145–179.

19. Pattit, J. M., Raj, S. P., & Wilemon, D. (2012). An institutional theory investigation of U.S. technology development trends since the mid-19th century Original Research Article. Research Policy, 41 (2), 306-318.

20. Peng, M. W., & Chen, H. (2008). Strategic Responses to Domestic and Foreign Institutional Pressures in the China Toy Industry. International Studies of Management and Organizations Review.

21. Rose, C. S., & Bielby, W. T. (2011). Race at the top: How companies shape the inclusion of African Americans on their boards in response to institutional pressures. Social Science Research, 40 (3), 841-859.

22. Sallee, J. M., & Slemrod, J. (2012). Car notches: Strategic automaker responses to fuel economy policy. Journal of Public Economics, 96, 981-999.

23. Scott, W. R. (2001). Institutions and organizations. Thousand Oaks, CA: Sage.

24. Simpson, D. (2012). Institutional pressure and waste reduction: The role of investments in waste reduction resources. International Journal of Production Economics, 139 (1), 330-339.

25. Strandholm, K., Kumar, k., & Subramanian, R. (2004). Examining the interrelationships among perceived environmental change, strategic response, managerial characteristics, and organizational performance. Journal of Business Research, 57, 58-68.

26. Wong, C. W. Y., Lai, K. H., & Teo, T. S. H. (2009). Institutional pressures and mindful IT management: The case of a container terminal in China. Information & Management, 46 (8), 434-441.

27. Wu, G. C., Ding, J. H., & Chen, P. S. (2012). The effects of GSCM drivers and institutional pressures on GSCM practices in Taiwan’s textile and apparel industry. International Journal of Production Economics, 135 (2), 618-636.

28. Yuksel, U., & Mryteza, V. (2009).An evaluation of strategic responses to consumer boycotts: An evaluation of strategic responses to consumer boycotts. Journal of Business Research, 62, 248-259.