کارکردهای ریسک در تدوین استراتژی رشد بنگاه‌ها در صنایع با فناوری پیشرفته

نوع مقاله: مستخرج از رساله

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی.

2 دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

    
راهبرد رشد انتخابی هوشمندانه در مسیر تکامل بنگاه است. بنگاه‌ها انتخاب می‌کنند که در حضور ریسک چگونه از منابع خود برای رشد استفاده کنند. هدف از این پژوهش، مطالعه نقش ریسک در انتخاب استراتژی رشد بنگاه در صنایع با فناوری پیشرفته در ایران است. مدل پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور، بررسی صنایع با فناوری پیشرفته و دیدگاه­های خبرگان و پیشنهادهای محقق بنا گردید. داده­های پژوهش از طریق پرسشنامه‌ای محقق ساخته، جمع­آوری شده و با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران بنگاه‌های صنعتی کشور در صنایع دارای فناوری پیشرفته  است. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد و داده‌های حاصل از نمونه‌ای 451 نفره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که: 1) استراتژی‌ِهای رشد بنگاه‌ با تکنولوژی بالا بر کارآمدی آن‌ها مؤثر است، 2) منابع بر استراتژی رشد بنگاه‌ هایتک تأثیرگذار هست، 3) بنگاه ‌هایتک براساس نوع ریسک، از منابع، برای استراتژی‌های رشد استفاده می‌کند و 4) بنگاه‌ تکنولوژی بالا براساس ریسکی که ادراک می‌کند از کارآمدی، برای رشد به شکل سود و جذابیت منابع موردنیاز برای رشد را فراهم می‌آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Functions of Risks in Firm's Growth High Tech Industries Strategies

نویسندگان [English]

  • Mohsen Parsajam 1
  • Mohammad Reza Hamidizadeh 2
  • Bahman Hajipour 2
  • Mohammad Esmaeil Fadaeinezhad 2
1 Shahid Beheshti University
2 Shahid Beheshti University
چکیده [English]

Growth strategies help firms to increase their market share and sale revenues. This study aims to model the role of risk in growth strategies of high-tech firms. Research model has been proposed based on the extended literature, the situation of high-tech industry, and experts' views. Data is gathered by a self-administrated questionnaire and would be analyzed by structural equation modeling using SPSS 18 and LISERL 8.54. Population is managers of high-tech firms in Iran. A convenience sampling approach is employed to collect estimated sample. Data achieved from 451 respondents was analyzed. Results indicated that: 1) growth strategies of high tech firms affect their outputs, 2) resources affect growth strategies of high-tech firms, 3) multiple risks affect the utilization of resources by the high tech firms, and 4) high tech firms provide the needed resources for their growth based on the outcomes in terms of profit and/or attractiveness accorsing to risks firm precept.   

کلیدواژه‌ها [English]

  • Growth Strategy
  • Market Penetration
  • High Technology
  • Internal Growth
  • External Growth
  • Financial risk
  • Banking risk
  • Foreign Exchange Risk
  • Custom Regulation Risk
  1. Agnihotri, A. (2014). Corporate reputation based theory of choice between organic, hybrid and inorganic growth strategies. Corporate Communications: An International Journal, Vol. 19 No. 3 pp. 247-259.
  2. Azofra, S., Olalla, M.G., &  Olmo, B.T. (2008). Size, target performance and european bank mergers and acquisitions. American Journal of Business, Vol. 23 No. 1, pp. 53-64.
  3. Balsam, S., Fernando, G.D., & Tripathy, A. (2011). The impact of firm strategy on performance measures used in executive compensation. Journal of Business Research, Vol. 64 pp.  187-193.
  4. Chathoth, P.K., & Olsen, M.D. (2007). The effect of environment risk, corporate strategy, and capital structure on firm performance: An empirical investigation of restaurant firms. International Journal of Hospitality Management, Vol. 26, pp. 502-516.
  5. Chen, X., Zou, H., & Wang, D.T. (2009). How do new ventures grow? Firm capabilities. growth strategies and performance, Intern. Journal of Research in Marketing, Vol. 26 pp. 294-303.
  6. Criado, M.O.U., Montoro-Sanchez, A., & Mora-Valentın, E.M. (2014). Impact of growth strategy on mode of governance in alliances. International Business Review, Vol. 23 pp. 838-848.
  7. D'Aveni, R. (1995). The new 7s framework coping with hypercompetition. The Academy of Managment Executive Publication, Vol. 9 No. 3, pp. 45-60.
  8. Feiz pour, M., Mahmoodi, V., & Emami Meibodi, M. (2008). Fast growth and its factors in small manufacturing firms. Economical Research Letters, Vol 9, No. 4 Pages 155-173 (In Persian)
  9. Hamidizadeh, M., Habibi, M., & Hassan Beigi, E. (2010). Commercial management vision. Vol. 2, No. 35, Pages 9-25. (In Persian)
  10. Harrington, B., & Ladge, J. (2009). Present Dynamic and Future Direction of Organizations. Organizational Dynamic. Vol. 38 No.2, pp. 148-157.
  11. Ismail, F., Majid, M.S., & Rahim, R. (2013). Efficiency of Islamic and conventional banks in Malaysia. Journal of Financial Reporting and Accounting, Vol. 11 No. 1, pp. 92-107.
  12. Kylaheiko, K., Jantunen, A., Puumalainen, K., Saarenketo, S., & Tuppura, A. (2011). Innovation and internationalization as growth strategies: The role of technological capabilities and appropriability. International Business Review, Vol. 20 pp. 508-520.
  13. Penrose, E.T., (1559). The Theory of the Growth of the Firm. John Wiley, New York.
  14. Sharifi, H., Ismail, H.S., Qiu, J., & Najafi Tavani, S. (2013). Supply chain strategy and its impacts on product and market growth strategies: Acasestudy of SMEs. International Journal of Production Economics, Vol. 145 pp. 397-408.
  15. Sheehan, N.T. (2010). A risk-based approach to strategy execution, Journal of Business Strategy. Vol. 31 No. 5 pp. 25- 37.
  16. Sollner, B. (2009). Internal Versus External growth of a company. Wein: Unversity of Wein.
  17. Srivastava, R.K. (2012). The role of brand equity on mergers and acquisition in the pharmaceutical industry: When do firms learn from their merger and acquisition experience? Journal of Strategy and Management, Vol. 5 No. 3, pp. 266 – 283.
  18. Weber, Y., & Tarba, S.Y. (2012). Mergers and acquisitions process: the use of corporate culture analysis. Cross Cultural Management: An International Journal, Vol. 19 No. 3 pp. 288 – 303.