تدوین راهبرد‏ سناریوی بانکداری الکترونیک

نوع مقاله : ‌علمی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 استادیار، دانشگاه خاتم

3 دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

هدف و مقدمه: برنامه‏ریزی سناریومحور یکی از روش‏های نوین تدوین  راهبرد در عصر پیچیدگی و عدم قطعیت‏های جدی است، شناسایی عدم قطعیت‏ها و تدوین راهبرد ‏های مبتنی بر آن در صنایعی با سرعت رشد بالا اهمیتی ویژه دارد تا از این طریق سازمان­ها برای روبرو شدن با محیط پیچیده مهیا باشند. در پژوهش حاضر به منظور تدوین راهبرد ‏ برای یک شرکت فعال در صنعت بانکداری الکترونیک، برنامه‏ریزی مبتنی بر سناریو مورد کاربرد قرار گرفته است.
روش شناسی: در این مقاله روش شوارتز به منظور سناریونویسی مورد کاربرد قرار گرفته است. به منظور انجام مراحل روش شوارتز، رویکرد به کار رفته، کیفی و استراتژی پژوهش، تحلیل محتوا بوده است. بر این اساس 12 جلسه به شکل گروه­های کانونی،  با مجموع 315 نفر- ساعت وقت اختصاص یافته، با گروهی از خبرگان دانشگاهی و فعالان صنعت فناوری‏های بانکی با تنوعی از تخصص‏ها و تجارب همکاری با شرکت مورد مطالعه برگزار شد
یافته­ها: پس از مقوله­بندی گزاره­های کلامی، یک لیست اولیه مشتمل بر 13 عدم قطعیت شناسایی گردید. سپس سه عدم قطعیتِ تحریم (فضای تعاملی سازگار در مقابل فضای تعاملی ناسازگار)، رفتار قانونگذار (قانونگذار بالغ در مقابل قانونگذار نابالغ) و رفتار رقبای صنعت (صنعت منسجم در مقابل صنعت پراکنده) به عنوان عدم قطعیت­های کلیدی انتخاب شدند. بر اساس سه عدم قطعیت کلیدی انتخاب شده، تعداد هشت فضای سناریو به دست آمدند. هشت فضای سناریو به همراه راهکارهای پیشنهادی به شرح زیر هستند:
فضای اول: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت منسجم
راهکارهای پیشنهادی برای فضای اول:

توسعه محصولات و خدمات با اتخاذ استراتژی مشارکت به صورت کنسرسیوم چند جانبه با بانک­ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت­های فناوری اطلاعات بانکی داخلی.
رهبری و سازماندهی شبکه­های شراکت با سایر بازیگران صنعت.
افزایش سرمایه­گذاری در تحقیق و توسعه در جهت فناوری­های نوین بانکی.
کاهش زمان ارائه محصولات و خدمات.

فضای دوم: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت پراکنده
راهکارهای پیشنهادی برای فضای دوم:

افزایش مزیت رقابتی از طریق سرمایه­گذاری در تحقیق و توسعه.
·         افزایش آمادگی و زیرساخت لازم را برای ایجاد و رهبری مشارکت­ها با بازیگران صنعت به منظور ورود سریع­تر به فضای منسجم.

فضای سوم: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار بالغ، صنعت منسجم
راهکارهای پیشنهادی برای فضای سوم:

افزایش سرعت کاربرد ظرفیت­های تولید سامانه­های متعدد به منظور کسب جایگاه رهبری و سازماندهی مشارکت­ها.
چابک­سازی شرکت به منظور سرعت در پاسخگویی به نیازها.
توسعه محصولات و خدمات نوآورانه.
توجه ویژه و پاسخگویی به نیازهای مشریان کنونی به منظور افزایش سطح رضایت آنها.

فضای چهارم: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار بالغ، صنعت پراکنده
راهکارهای پیشنهادی برای فضای چهارم:

افزایش رضایت و توسعه روابط با مشتریان کنونی به منظور افزایش سفارشات آنها در آینده.
افزایش هزینه جایگزینی شرکت برای مشتری از طریق تکمیل سبد خدمات و ارائه خدمات تکمیلی.
افزایش آمادگی و زیرساخت لازم را برای ایجاد و رهبری مشارکت­ها با بازیگران صنعت.
شناسایی و ورود به بازارهای جدید غیر بانکی داخلی.
 کاهش زمان ارائه محصولات و خدمات.

فضای پنجم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار بالغ، صنعت منسجم
راهکارهای پیشنهادی برای فضای پنجم:

ایجاد مشارکت با بانک‏ها و موسسات مالی بین­المللی به خصوص با اتکا به دانش بومی شرکت.
 استفاده بیشتر از امکانات زیرساختی و ارائه دانش بومی به خصوص در حوزه فین تک در راستای ارائه خدمات متمایز به بانک‏ها.
 ایجاد مشارکت­ها با رقبای داخلی برای حفظ موقعیت رقابتی.
 ارایه خدمات نوین مالی هم­تراز با نظام بانکی بین­المللی.

فضای ششم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت منسجم
راهکارهای پیشنهادی برای فضای ششم:

توسعه بازار با ایجاد کنسرسیوم‏های بین المللی با حضور شرکت‏هایی از بازار هدف، برای فعالیت و ارائه خدمات و محصولات رقابتی در بازارهای خارج از کشور.
شناسایی شرکت‏های توانمند بین المللی برای همکاری و انتقال دانش در حوزه‏های فناوری‏های نوین بانکی.

فضای هفتم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار بالغ، صنعت پراکنده
راهکارهای پیشنهادی برای فضای هفتم:

آمادگی همکاری و تعامل سازنده با سایر بازیگران بزرگ به خصوص بازیگران خارجی.
تمرکز بر مشتریان فعلی و بالا بردن سطح رضایت آنها.
شناسایی و ورود به بازارهای جدید داخلی و خارجی.

فضای هشتم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت پراکنده
راهکارهای پیشنهادی برای فضای هشتم:

سرمایه‏گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و افزایش توان رقابتی (به خصوص در حوزه­هایی که دانش بومی مورد نیاز است)
افزایش آمادگی و زیرساخت لازم را برای ایجاد و رهبری مشارکت­ها با شرکت­های داخلی و خارجی.

 
بحث و نتایج: سناریوی شماره 2 (فضای تعاملی ناسازگار، قانون‌گذار نابالغ، صنعت پراکنده) را می­توان سناریوی بدبینانه در نظر گرفت. این وضعیت باید مورد تعمیق و پیگیری شرکت قرار گیرد تا زیان­های ناشی از آن به حداقل رسانده شود، به خصوص سرمایه­گذاری در تحقیق و توسعه و افزایش آمادگی و ایجاد زیرساخت لازم برای شروع مشارکت­ها و ورود سریع­تر به فضای صنعت منسجم مورد پیگیری قرار گیرد. از طرفی سناریوی شماره 5 (فضای تعاملی سازگار، قانونگذار بالغ، صنعت منسجم) را می­توان به عنوان سناریوی خوش­بینانه در نظر گرفت. در این صورت طرف عرضه و تقاضا در تعامل با یکدیگر شکل گرفته و رشد می­نمایند. در این فضا باز هم پیگیری ایجاد مشارکت­های داخلی و خارجی از اولویت­های شرکت خواهد بود همچنین توجه به فین تک­ها در راستای ارائه خدمات متمایز بسیار سودآور خواهد بود. به خصوص که با ورود شرکت­های رقیب خارجی و توان بالای آنها، داشتن دانش بومی و بهره­برداری مناسب از آن در حوزه فین­تک، از قابلیت­های اساسی شرکت به شمار خواهد آمد. همچنین با بررسی فضاهای مختلف مشخص می شود که چند محور اصلی در تمام آنها به چشم می­خورد که پیشنهاد می شود با توجه همزمان به آنها، آمادگی شرکت برای مواجهه با سناریوهای مختلف بیشتر گردد. این محورها به شرح زیر هستند:

ایجاد، توسعه و رهبری مشارکت­های داخلی و خارجی
سرمایه­گذاری در تحقیق و توسعه

تعالی فرایندها

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Electronic Banking Strategic Planning by Scenario under Uncertainty conditions

نویسندگان [English]

  • Mohammad Abooyee Ardakan 1
  • sona bairamzadeh 2
  • neda Soltan Mohammadi 3
1 Ph.D. Associate Professor, Faculty of Management at University of Tehran, Iran
3 Ph.D. Student in Development Management, Faculty of Management University of Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose and introduction: Scenario planning is one of the new methods of strategy formulation in the age of complexity and critical uncertainties; Identifying uncertainties and formulating relevant strategies based on that in high-growth industries is of particular importance, through which organizations are prepared to face the complex environment. In the present study, Schwartz method has been utilized as the main scenario planning method in order to formulate a strategy for a company active in the electronic banking industry.
Methodology: In order to undertake the steps of Schwartz method, the approach adopted was qualitative approach, and research strategy was content analysis. Accordingly, 12 sessions were held in the form of focus groups, with a total of 315 people-hour allocated, with a group of academic experts and activists in the banking technology industry with a variety of specialties and experience of cooperation with this company.
Findings: After categorizing the verbal propositions, an initial list of 13 uncertainties was identified. Then three factors of uncertainties of sanctions (compatible interaction versus incompatible interaction), legislator behavior (mature legislator versus immature legislator) and industry competitors' behavior (cohesive industry versus dispersed industry) were selected as key uncertainties. Based on three selected key uncertainties, eight scenarios (number of key uncertainties to the power of two) were obtained. The eight scenarios with suggested solutions are as follows:
The First Scenario: incompatible interactive environment, immature legislator, cohesive industry
Suggested Solutions for the First Scenario:
• Development of products and services by adopting a partnership strategy in the form of a multilateral consortium with banks, financial and credit institutions and domestic banking IT companies.
• Leadership and organization of partnership networks with other industry players.
• Increase investment in research and development in the pursuit of new banking technologies.
• Reduce the time to provide products and services.
The Second Scenario: incompatible interactive environment, immature legislator, dispersed industry
Suggested Solutions for the Second Environment:
• Increase competitive advantage by investing in research and development.
• Increase the necessary preparation and infrastructure to create and lead partnerships with industry actors in order to enter the cohesive environment more rapidly.
The Third Scenario: incompatible interactive environment, mature legislator, cohesive industry
Suggested solutions for the third environment:
• Increase the speed of application of the production capacities of various systems in order to gain a leadership position and organize partnerships.
• Agility of the company in order to respond quickly to needs.
• Development of innovative products and services.
• Pay special attention and respond to the needs of current customers in order to increase their level of satisfaction.
The Fourth Scenario: incompatible interactive environment, mature legislator, dispersed industry
Suggested Solutions for the Fourth Scenario:
• Increase satisfaction and develop relationships with current customers in order to increase the number of orders in the future.
• Increase the cost of replacing the company for the customer by completing the service portfolio and providing complementary services.
• Increase the necessary preparedness and infrastructure to create and lead partnerships with industry actors.
• Identify and enter new domestic non-banking markets.
• Reduce the time to provide products and services.
The Fifth Scenario: compatible interactive environment, mature legislator, cohesive industry
Suggested Solutions for the Fifth Scenario:
• Establish partnerships with international banks and financial institutions, especially with reliance on local corporate knowledge.
• Making more use of infrastructure facilities and providing local knowledge, especially in the field of Fintech in order to provide distinctive services to banks.
• Establish partnerships with domestic competitors to maintain a competitive position.
• Providing new financial services on par with the international banking system.
The Sixth Scenario: compatible interactive environment, immature legislator, cohesive industry
Suggested Solutions for the Sixth Scenario:
• Market development by creating international consortia with the presence of companies from the target market, to operate and provide competitive services and products in overseas markets.
• Identify capable international companies for cooperation and knowledge transfer in the field of new banking technologies.
The Seventh Scenario: compatible interactive environment, mature legislator, dispersed industry
Suggested Solutions for the Seventh Scenario:
• Willingness to cooperate and interact constructively with other great actors, especially foreign actors.
• Focus on current customers and increase their level of satisfaction.
• Identify and enter new domestic and foreign markets.
The Eighth Scenario: compatible interactive environment, immature legislator, dispersed industry
Suggested solutions for the eighth scenario:
• Invest in research and development and increase competitiveness (especially in areas where indigenous knowledge is required)
• Increase the necessary preparation and infrastructure to create and lead partnerships with domestic and foreign companies.
 
Discussion and results:
Scenario 2 (incompatible interactive environment, immature legislator, dispersed industry) can be considered as a pessimistic scenario. This situation should be taken into reconsideration in order to minimize the subsequent losses, especially investment in research and development, increased readiness and building necessary infrastructure to start partnerships and to enter the industry more rapidly. On the other hand, Scenario 5 (compatible interactive environment, mature legislator, cohesive industry) can be considered as an optimistic scenario. In this case, the supply and demand are developed in interaction with each other. In this environment, pursuing internal and external partnerships will remain one of the company's priorities; moreover, paying attention to FinTech (Financial Technology) in order to provide distinctive services would be highly profitable. Particularly with the entry of foreign competitors and their high capacity, taking advantage of local knowledge and proper use of it in the field of FinTech is considered as the fundamental competencies of the company.
by examining different scenarios, it is determined that several main axes can be seen in all of these scenarios, and it is suggested that by considering them simultaneously, the company would be more prepared to face different scenarios. These axes are as follows:

Create, develop and lead domestic and foreign partnerships
Invest in research and development
Excel in processes

کلیدواژه‌ها [English]

  • Electronic banking
  • Scenario Planning
  • Future Studies
  • Global Business Network (GBN)
Abdalkrim, G. M., & Laith, T. Kh. (2013). The impact of strategic planning on online banking: an emprical study is Saudi Arabia. American Journal of Business and Management, 2(1), 53- 58.
2. Ahmadpour Daryani, M. (2019). 101 creative problem solving techniques: the handbook of new ideas for business. Author: Higgins, James. Tehran, Amirkabir Publication.  (In Persian)
3. Angelshaug, M., & Saebi, T. (2017). The burning platform of retail banking, nhh.no
4. Ahmadi, S.M., & Soyeri, M.K. (2015). Electronic payment and banking systems in Iran. Tehran, Monetary and Financial Research Institute Central Bank of Iran. (In Persian)
5. Akhavan Kharazian, M., & Ahmadi Taheri, M. (2015). strategic assessment in banking service quality. Journal of Strategic Management Studies, 7(2), 179- 205. (In Persian)
6. Amadeh, A., & Jafarpour, M. (2009). Investigation of barriers and solutions of electronic banking development in private banks of Iran. Journal of Executive Management, 9(2), 13-38. (In Persian)
7. Amer, M., Tugrul U. D., & Jetter, A. )2013(. A review of scenario planning. Future, 46, 23 – 40.
8. Arif, I., Aslam, W., & Hwang, Y. (2020). Barriers in adoption of internet banking: A structural equation modeling – neural network approach. Technology in Society, 61, 1-8.
 9. Asaadi Ghanbari, and et al. (2016). Fintechs opportunities and their role in the future of banking. Sixth National Conference on Electronic Banking and Payment Systems. Monetary and Banking Research Institute. (In Persian)
10. Bairamzadeh, S., & Rajabi nohouji, M. (2019). Exploring future scenarios of electronic banking in Iran. Public Policy Journal, 5(2), 9-24. (In Persian)
11. Bazargan Harandi, A. (2008). Mixed method methodologies: best approch for management studies. Management Science. 21(8), 19 -36.  (In Persian)
12. Chermack, J. T., Lynham, S.A., & Ruona, W. (2001). A review of scenario planning literature. Future Research Quarterly Summer, 7- 31.
13. Danayie Fard, H., Alvani, M., & Adel Azar. (2017). Qualitative research methodology in management. Tehran, Safar Publication. (In Persian)
14. Delavar, A. (2017). Research theory and practice in human and social science. Tehran, Roshd Publication. (In Persian)
15. Drigă, I., & Dura, C. (2014). The financial sector and the role of banks in economic development 6th International Multidisciplinary Symposium Universitaria SIMPRO.
16. Feizi, K., & Sadeghi, T. (2005). Barriers of e-banking development in Iran. Industrial Management Journal, 3(8), 111-128. (In Persian)
 17. Ghalambor, A., Moghimi, M., Hossieni, M., & Saghafi, F. )2019(. Scenario planning in industry and company. Scientific Research Journal of Rahbord, 28(91), 81- 107. (In Persian)
18. Glenn, G. C. (1999(. Introduction to the future research methods series. Future research methodologies, 3, 1-108.
19. Goudarzi, A., & Zobeydi, H. (2008). The effect of E – Banking on commercial banks profitability: The case of Iran. Iranian Economic Research, 10 (35), 111- 139. (In Persian)
20. Hadinejad, M., Nazarian, R., & Piri, F. (2013). The measurement electronic services efficiency in public and private banks in Iran (using data envelopment analysis method (DEA)). Journal Of Financial Economics (FINANCIAL ECONOMICS AND DEVELOPMENT), 7(23), 177 – 202. (In Persian)
21. Hendrikse, R. )2019(. Can selfies spark the identity (r)evolution in financial services? Elsevier.
22. Kebede, A. S., Nichollas, R. J., Allam, A., Cazcarro, L., & Fernandes, A. )2018(. Applying the global RCP-SSP-SPA scenario framework at sub-national scale: A multi-scale and participatory scenario approach. Science of total environment, 635, 659 – 672.
23. Kitzinger, J.( 1995). Qualitative research. Introducing focus groups. BMJ: British medical journal, 311(7000), 299.
24. Lai, V. S., & Li, H. (2005). Technology acceptance model for internet banking : an invariance analysis. Information & Management, 42(2), 373–386.
25. Lashkarblouki, M. (2017). Advanced strategic management (the art of dancing with strategy). Tehran, Aryana Ghalam Pulication. (In Persian)
26. Lashkarblouki, M. (2016). Strategic thinking techniques. Tehran, Nas Pulication. (In Persian)
27. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA, Sage Publications.
28. Jose Serafin, C. R. (20170. Consumer perceptions of online banking in Spain using netnography: a positioning story International Journal of Bank marketing.
29. Chioncel, N. E., Van Der Veen, R.G.W., Wildemeersch, D., & P. Jarvis. (2003). The validity and reliability of focus groups as a research method in adult education, International Journal of Lifelong Education, 22,5, 495-517.  
30. Ilmudeen, A., & Yukun, B. (2018). What obstruct customer acceptance of internet banking? Security and privacy, risk, trust and website usability and the role of moderators. Journal of High Technology Management Research.
31. Lamberti, H. J., & Büger, M. (2009). Lessons learned: 50 years of information technology in the banking industry–the example of Deutsche Bank AG. Business & Information Systems Engineering, 1(1), 26-36.
32. Polkinghorne, D. E. (2007). Validity issues in narrative research. Qualitative inquiry13(4), 471-486.
33. Rashid Zad, H., Khazaei, S., & Moghadam Zanjani, M.V. (2017). Banking industry's future ahead with scenario-based planning approach. Journal of Strategic Management Studies, 8(30), 65 – 89. (In Persian)
34. Rao, G. T. & Rao, T. L. (2015). Role of Information Technology in Indian Banking Sector. Journal of Business and Management, 17(5), 80–84.
35. Marija, V., Pivac,S., & Kundi, D .(2019). Technology Acceptance Model for the Technology Acceptance Model for .the Business Systems Research.
36. Mobini Dehkordi, A., & Keshavarz Turk, M. (2017). Monitoring IT trends affecting active businesses in banking industry in Iran. Quarterly Journal of Majlis and Rahbord, 24(89), 159 – 184. (In Persian)
37. Mohammadi Ghomi, S., Hekmat, S., & Eslami, Z. (2016). The progress of financial technologies and its impact on the future of the banking industry: Strategic analysis. Ravand, 73. (In Persian)
38. Mohammadloo, M., Hamidi, N., & Hajikarimi, B. (2011). Electronic banking and banks counter queue density (case study on the criteria of the queues in traditional and electronic banking). Productivity Management (Beyond Management) ,5(17), 161- 190. (In Persian)
39. Najafi, A. (2013). The impact of information technology on the business of banks. 3th Annual Conference on Electronic Banking and Payment Systems. (In Persian)
40. Nazari, M., Keimasi,M., & Ghodselahi,A. (2019). Designing a model for competitive advantage in electronic banking applying grounded theory. Journal of Business Management 11(1), 45- 62. (In Persian)
41. Nazemi Ashani, A., & Ghadiri, R. (2006). Futurism from concept to implementation. Tehran, New Industries Center . (In Persian)
42. Saeidpour, S., Behboudi, M.R & Kahnali, R.A. (2015). Future research for knowledge management strategies by scenario planning approach. Journal of Strategic Management Studies. 6(22), 173 -202. (In Persian)
43. Schwartz, P. (1991). The art of the long view: planning for the future in an uncertain word. Aziz Alizadeh, Translator. Tehran, Defense Industry Education and Research Institute.
44. Schwenker, B. (2013). Scenario-based strategic planning: developing strategies in an uncertain world. Farhad Mehmanpazir, Mohammad Masoud Nokhostin and Ali Abbas Banayi, Translators. Tehran, Zharf Publication. (In Persian)
45. Shaygani, B., & Dadashi, L. (2015). To assess the effect of electronic banking development on decreasing costs of banks (selection of private banks). Quarterly Journal of Applied Economics Studies in Iran, 4(13), 231 – 255. (In Persian)
46. Shu, W., & Strassmann, P. A. (2000). Does information technology provide banks with profit? Information & Management, 42(5), 781–787.
47. Stella, M. I. (2010). Evaluation of the impact of information communication technology on banking efficiency using the trancendental lograthimic production function and camel rating. International journal of engineering science and technology, 2(1), 1–6.
48. Tayebi, S. K., Zamani, Z., & MirMohammadi, E. (2012). The effect of electronic banking on the allocation of facilities granted by the country's banking network (comparative study between government and non-government banks).  Journal of Monetary and Banking Research, 13, 121-144. (In Persian)
49. VahabZadeh, S., & Kalaie, S.N. (2014). Evaluating the Impact of Understood Quality of Electronic Banking Services on Customer Satisfaction and Commitment of Saderat Bank, Tehran Province. Journal of Industrial Strategic Management ,11(33), 67 – 75. (In Persian)
50. Verkijika, S.F. (2020(. An effective response model for understanding the acceptance of mobile payment systems. Electron. Commer. Res. Appl. 39, 100905. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2019.100905
51. William, F., & Shrestha, P. K. (2003). Information technology and productivity : a comparison of Japanese and Asia-Pacific banks. Journal of High Technology Management Research, 14(2), 269–288.
52. Yaghoubi, N. M., & Alizadeh, F. (2006). Investigation of relationship between service quality and satisfaction banking (case Study). Industrial Management Studies, 5(14), 225 -249. (In Persian)