Explaining and Evaluating the Strategic Positioning Adopted for Economic Company

Document Type : Research

Authors

Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti Gniversity, Tehran, Iran.

Abstract

The aim of this research is to analyze the strategic positioning adopted by Nowdar Company and to identify the main factors which might have a significant influence on the adoption of physical and perceptual positioning strategies by a firm. Data were collected by distributing a questionnaire among Nowdar Company personnel. The paper considers six firm-specific characteristics which can be associated with the adoption of physical and perceptual positioning strategies which include: technical characteristics, physical characteristics, objective criteria, paying attention to customers’ needs, perceptual characteristics, and subjective criteria. Results show that there is a positive association between technical characteristics and physical positioning, a positive association between subjective criteria and perceptual positioning, a significant relationship between physical positioning and strategic positioning, and a significant relationship between perceptual positioning and strategic positioning.

Keywords


1. اعرابی، سید محمد،ایزدی، داوود (1386)، استراتژی بازاریابی با رویکرد تصمیم محور، انتشارات پژوهش های فرهنگی.
2. بازرگان، عباس (1374)، نگاهی به روش های نمونه گیری و تعیین حجم نمونه در پژوهش های تربیتی، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، 4: 91-103.
3. حمیدی‌زاده، محمد رضا (1372)، راهبری در طرح‌های تحقیقاتی، فصلنامه‌ی سیاست علمی و پژوهشی، شماره چهارم، بهار، 14-22.
4. حمیدی‌زاده، محمد رضا (1389)، اقتصاد مدیریت پیشرفته، تهران، انتشارات حامی، چاپ دوم.
5. حمیدی‌زاده، محمد‌رضا؛ هادیزاده‌مقدم، اکرم؛ ترهنده، فرید (1391). تبیین استراتژی‌های موقعیت‌یابی بنگاه‌های اقتصادی، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت فردا ، زیر چاپ.
6. نادری، عزت اله، سیف نراقی, مریم (1376), روشهای تحقیق در علوم انسانی، انتشارات امیر کبیر
7. واکر، اورویل سی و بوید هارپر دابلیو و جان مالینز و ژان کلود لرش (1383)، استراتژی بازاریابی با رویکردی تصمیم محور، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
8. A Ries, J Trout - Journal of Consumer Marketing, 1986 - emeraldinsight.com
9. EE Ibrahim, J Gill - Marketing intelligence & planning, 2003 - emeraldinsight.com
10. Jin Kim, Jaeki, S., Chulmo, K. (2008), " Exploring the effect of strategic positioning on firm performance in the e-business context", International Journal of Information Management, 28, 203–214
11. Porter, M. (1996), “What is Strategy”, H.B.R., pp. 61-78.
12. Porter, M. E. (1979), “How competitive forces shape strategy. Harvard Business Review”, 57(March/April), pp. 137–156.
13. Porter, M.E. (1985), “Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance”, New York: Free Press.
14. Xie, Yu Henry, Hongxin Zhao, Qian Xie, and Mark Arnold. (2010). “On the Antecedents of Foreign Firms’ Strategic Positioning in a Host Market: A ‘Strategy Tripod’ Perspective.” International Business Review, Vol. 20, No.4, 477-490.