1. استیسی، رالف. دی. (1390). مدیریت استراتژیک و پویاییهای سازمان چالش پیچیدگی (ترجمه حسین رحمان سرشت، شهرام خلیل نژاد و سید علیرضا هاشمی). تهران: انتشارات دوران، چاپ اول.
2. حقیقی، محمد؛ قارلقی، ابراهیم؛ میراسدی، سمانه و نیکبخت، فاطمه (1389). بررسی رابطه میان ویژگیهای بیانیههای ماموریت سازمان و عملکرد سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 4، 166-187.
3. خدادادحسینی، سیدحمید؛ لشکربلوکی، مجتبی و فرخی، فاطمه (1391). رویکردهای جایگزین طراحی استراتژی در شرایط عدم قطعیت: رویکردی تحلیلی-تطبیقی. پژوهشهای مدیریت عمومی. 18، 45-63.
4. رحمانسرشت، حسین و آرزمجو، هانیه (1389). ادراک مدیران در بداههسازی تصمیمات برای خروج از بحران. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال دوم، 4.
5. گلمحمدی، عماد؛ محمدی، نشاط و برومندان، زهرا (1392). فرامین و مدل یادگیری تفکر استراتژیک. راهبرد توسعه، 36، 88-108
6. لشکربلوکی، مجتبی (1390). طراحی مدل فرآیندی تدوین استراتژی پابرجا در شرایط عدم قطعیت با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری. رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
7. مثنوی، محمدرضا و سلطانیفرد، هادی (1385). منظر پیچیده و پیچیدگی منظر: بررسی نقش پیچیدگی در پایداری سیستم های اکولوژیک. علوم محیطی، سال چهارم، 2، 85-100.
8. محمدی، عبدالرضا و حسینزاده، حسن (1387). برنامهریزی راهبردی و نقش آن در تحول سازمانهای دانشبنیان. مدیریت نظامی، 31، 29-48.
9. نوبری، نازک (1388). تبیین الگوی رفتار سازمان با استفاده از مفاهیم تئوری پیچیدگی. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
10. هادیزاده مقدم، اکرم؛ نکوییزاده، مریم و میرزاده، لیلا (1389). نقش تئوری پیچیدگی در تحول سازمانها. مجله تدبیر، 216، 30-36.
11. Barrett, F. J. (1998). Creativity and improvisation in jazz and organizations: implications for organizational learning. Organization Science, 9, 605–622.
12. Berliner, P.F. (1994). Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation. Chicago: University of Chicago Press.
13. Brown, S.L. and Eisenhardt, K.M. (1997). The Art of Continuous Change: Linking Complexity Theory and Time-Pased Evolution in relentlessly Shifting Organizations. Administrative Science Quarterly, 42, 1-34
14. Brown, S.L. and Eisenhardt, K.M. (1998). Competing on the Edge: Strategy as Structural Chaos. Boston: Harvard Business School Press.
15. Chelariu, C; Johnson, W.J. and Young, L. (2002). Learning to Improvise, Improvising to Learn: A Process of Responding to Complex Environments. Journal of Business Research, 55, 141-147.
16. Cunha, M. P.; Cunha, J. and Kamoche, K. (1999). Organizational improvisation: what, when, how and why. International Journal of Management, 1, 299–341
17. Cunha, M.P. and Cunha, J.V. (2006). Towards a Complexity Theory of Strategy. Management Decision, Vol. 44, No. 7, 839-850
19. Cunha, M.P. and Rego, Armenio (2008). Complexity, Simplicity, and Simplexity. 4th Organization Studies Summer Workshop. Pissouri, Cyprus.
20. Davis, J. and Eisenhardt, K.M. (2005). Complexity, Market Dynamism, and the Strategy of Simple Rules. Working Paper, Stanford University, Stanford, CA.
21. Dooley, K., (2004). Complexity Science Models of Organizational Change. Handbook of Organizational Change and Development. S. Poole and A. Van De Van (eds), Oxford University Press. 354- 373.
22. Eisenhardt, K.M. and Tabrizi, B.N. (1995). Accelerating Adaptive Processes: Product Innovation in the Global Computer Industry. Administrative Science Quarterly, 40, 84-110.
23. Fosfuri, Andrea and Giarratana, Marco S. (2005). Product Strategies and Survival in Schumpeterian Environments: Evidence from the Security Software Industry.
24. Hatch, M.J. (1997). Jazzing Up the Theory of Organizational Improvisation. Advances in Strategic Management, 14, 181-191.
25. Hatch, M.J. (1998). Jazz as a Metaphor for Organizing in the 21st Century. Organization Science, 9, 556-557
26. Ho, L. (2008). What Affects Organizational Performance? The Linking of Learning and Knowledge Management. Industrial Management & Data Systems, 108(9), 1234-1254.
27. Kamoche, K., and Cunha, M. P. (2001). Minimal structures: From jazz to product innovation. Organization Studies, 22, 733–764.
28. Montuori, Alfonso (2003). The Complexity of Improvisation and the Improvisation of Complexity: Social Science, Art and Creativity. Human Relations. 56(2), 237-255
29. Moorman, C., and Miner, A. (1998). Organizational improvisation and organizational memory. Academy of Management Review, 23, 698–724.
30. Packard, T. (2010). Staff Perceptions of Variables Affecting Performance in Human Service Organization. Nonprofit & Voluntary Sector Quarterly, 39(6), 971-990.
31. Rogers, E. (1983).The Diffusion of Innovations. New York: The Free Press.
32. Stacy, R. (1996). Management and the Science of Complexity. Research Technology Management, 39(3), 8-11.
33. Stacy, R. (2003). Complexity and Group Processes: A Radically Social Understanding of Individuals. Psychology Press.
34. Stacy, R. (2003). Learning as an Activity of Interdependent People. The Learning Organization, 10(6), 325-331.
35. Tredinnick, Luke. (2009). Complexity Theory and web, Journal of Documentation, 65, 767-816
36. Vera, Dusya & Rodriguez-Lopez, Antonio (2007). Leading Improvisation: Lessons from the American Revolution. Organizational Dynamics, 36, 303-319.
37. Weick, K.E. (1993 b). The Collapse of Sensemaking in Organizations: The Mann Guleh Disaster. Administrative Science Quarterly, 38(4): 628-652.
38. Weick, K. E. (1998). Improvisation as a mindset for organizational analysis, Organization Science, 9, 543–555.
39. Weick, K.E. and Sutcliffe, K.M., (2001). Managing the Unexpected. San Francisco: Jossey Bass.