انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Strategic Renewal, Institutional Environment, and Mitigating Resource-dependence under Uncertaintyنوسازی راهبردی، محیط نهادی و تعدیل وابستگی به منابع در شرایط عدم قطعیت153688741FAسیمینه آقاجانیاندانشجوی دکتری، دانشگاه صنعتی شریفعلی نقی مشایخیاستاد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20130604<span>Strategic changes and renewals are necessary if an organization wants to continue its profitable growth. However, there are limited studies concentrated on strategic renewal, its implementation, process, and factors affecting success continuity. One of the important subjects in strategic renewal implementation is resource management strategies organizations use to successfully enter new markets. On the other hand, U.S. management theories comprise a number of idiosyncracies not necessarily shared by management elsewhere. For companies that work in uncertain environments with fluctuations in resource accessibility, finding customized strategies to manage resource-dependence is vital. Therefore, this study tries to examine the methods companies in such an environment use to manage their dependence on suppliers to renew themselves through a deep examination of an Iranian company successful in strategic renewal, especially in entering new markets.</span>سازمانها برای تداوم رشد و سودآوری خود نیازمند تغییر و نوسازی راهبردی هستند. با این وجود پژوهشهای محدودی در رابطه با نحوه و چالشهای اجرای نوسازی راهبردی و عوامل مؤثر بر تداوم موفقیت در اجرای نوسازیهای متوالی وجود دارد. یکی از مباحث مهم در حوزه پیادهسازی نوسازی راهبردی راهبردهای مدیریت منابعی است که سازمانها برای ورود موفق به بازارهای جدید به کار میگیرند. از سوی دیگر، تئوریهای مدیریت غربی دارای ویژگیهایی هستند که لزوماً با مدیریت در مناطق دیگر یکسان نیستند. برای سازمانهایی که در محیطهای نامطمئن با نوسانات دسترسی به منابع کار میکنند یافتن راهبردهای سفارشی برای مدیریت وابستگی منابع حیاتی است. از اینرو در پژوهش حاضر تلاش شده است از طریق مطالعه عمیق یک سازمان موفق در نوسازی راهبردی و بهصورت خاص ورود به بازارهای جدید، روشهای خاصی که بنگاهها در چنین محیطی به کار میگیرند تا وابستگیشان به منابع و تأمینکنندگان را تعدیل و یا مدیریت کنند بررسی شود.https://www.smsjournal.ir/article_88741_6bd3f8b0cf9ed55df5fe208a164e5dde.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220A Comparison of National Innovation Systems’ Efficiency in Iran and Countries Mentioned in 20-Year Perspective Documentمقایسه کارایی نظام ملی نوآوری در ایران و کشورهای هدف در سند چشمانداز 20 ساله375188742FAعلی محمدیدانشیار، دانشگاه شیرازفیروزه ستودهدانشجوی دکتری، دانشگاه شیرازJournal Article20140102In this article, DEA technique has been applied for the purpose of comparing national innovation system’s efficiency in Iran and countries mentioned in 20-year perspective document. According to previous studies on national innovation efficiency, the institutional variables, human capital and R&D, infrastructures, market sophistication and business sophistication have been chosen as the model’s inputs and knowledge, technology and creative outputs have been chosen as the model’s outputs. The results show that in terms of national innovation system’s efficiency the rank of Iran is 14 out of 20 countries included in DEA analyses. Furthermore, despite of rich capacity of educated human capital, the efficiency of this index is significantly low. The sensivity analysis also reveals that creative outputs are essentially important in increasing innovation efficiency. Finally according to efficiency scores, some suggestions are offered to improve strengths and weaknesses. It is worth to mention that Iran’s national innovation system’s efficiency has been investigated for the first time.در این پژوهش نظام ملی نوآوری ایران و کشورهای هدف در سند چشمانداز مورد مقایسه قرارگرفتهاند. به این منظور از تکنیک تحلیل پوششی دادهها بهره گرفته شده است. جهت محاسبه کارایی کشورها متغیرهای نهادی و قانونی، سرمایههای انسانی، زیرساختها، میزان توسعۀ بازار و کسبوکار بهعنوان ورودیِ مدل و تولید، نشر و جذب دانش و تجاریسازی آن در قالب کالا و خدمات بهعنوان خروجی مدنظر قرارگرفتهاند. نتایج تحلیل نشان میدهد ایران میان 20 کشور منطقه در رتبۀ 14 قرار دارد. بهعلاوه در کشور ایران به رغم برخورداری از سرمایه ارزشمند انسانی، کارایی این عامل پایین است. همچنین نتایج تحلیل حساسیتِ مدل حاکی از اهمیت بالای خروجیهای خلاقانه و تجاریسازی ایدهها بوده است. در نهایت نیز با توجه به امتیازهای کارایی ایران در عوامل مختلف و تعیین نقاط قوت و ضعف کشور، پیشنهادهایی جهت سیاستگذاری در نظام ملی نوآوری مطرح شده است. شایان ذکر است که وضعیت کارایی نظام ملی نوآوری ایران و کشورهای منطقه برای نخستین بار است که مورد تحلیل قرار میگیرند.https://www.smsjournal.ir/article_88742_d894117ac8b6ada5b723907b8ef592eb.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Strategic Gravitation Model of Iran Export Potential in Integration D-8الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در گروه D-8537788744FAغلامحسین خورشیدیدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانغلام عباس علیپوریاندانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانسید محمود حسینیاستادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانعلی اکبر امین بیدختیدانشیار، دانشگاه سمنانJournal Article20130505<span>One of the convergence of the D-8 group cohesion is the aim of this study was to identify the effective strategic benchmarking of potential export of Iran in it. Research-based document database from the World Bank, IMF, WTO and UNCTAD is the basis of ex-post econometric investigation is based on the theory of gravity; it will be objective and desired states. The pattern of merchandise exports potential strategic fit of the gravity model has been used. The results indicate a significant association between the degree of openness of the economy, GDP, imports, population size, range overlap, Human Development Index, the share of labor in industry, membership in WOT and per capita production rate of export potential is. And no effect of FDI, the share of the GDP, the cost of public education and the gap between D-8 group of countries in this convergence is.</span>هدف این تحقیق شناخت الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در آن است. تحقیق رویکرد اسنادی دارد که مبتنی بر پایگاه دادههای بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول، سازمان تجارت جهانی و انکتاد است و از نوع تحقیقات پس رویدادی که مبنای اقتصادسنجی است و بر پایه نظریه جاذبه، به دادههای عینی واقعی کشورهای مورد نظر میپردازد. برازش الگوی راهبردی توانباره صادرات کالایی ایران با استفاده از مدل جاذبه صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از معنادار بودن رابطه متغیرهای درجه باز بودن اقتصاد، تولید ناخالص داخلی، میزان واردات، اندازه جمعیت، متغیر مشابهت، شاخص توسعه انسانی، سهم نیروی کار در صنعت، عضویت در WOT و تولید سرانه با میزان توانباره صادراتی ایران است و بیتأثیر بودن سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی، هزینه آموزش عمومی و فاصله میان کشورهای گروه D-8 در این همگرایی است.<br /> https://www.smsjournal.ir/article_88744_d573ed9e7ca06c9b2fa043a0e38b88d8.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Reengineering Strategic Explanation of Management Discipline Effectiveness in Higher Educationتبیین راهبرد بازمهندسی اثربخشی رشته مدیریت در آموزش عالی7910588745FAعلی رضاییاناستاد، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانبهروز دریدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانغلامعلی طبرسادانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانعلی آقاییدانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20131201Encountering with complex problems, understanding and criticizing the managerial theories are essential factors to train the effective managers. Managers training is depended on knowing factors increase the Effectiveness of Management Discipline.In this article, by interviewing with management experts, there were realized 30 components related to Effectiveness of Management Discipline. Then, there were analyzed 4 observed variables, 1 latent variable and 24 indexes. In the next step, 250 questionnaires gathered from professors and Ph.D students in management discipline of Tehran Universities.Data analisies, there were analyzed the relation between dependent and independent variables, as well as testing research hypothesis through CFA and PA methods. Analysis Results confirms positive and significant relation between four independent variables and Effectiveness of Management Discipline as independent variable.مواجهه با مسائل پیچیده اجرایی و کسب تجربه، از یکسو و آشنایی و نقد نظریهها و رویکردهای مدیریتی، از سوی دیگر، در پرورش مدیران اثربخش، ایفای نقش میکنند. تربیت مدیر در دانشگاهها، منوط به شناخت و بهکارگیری عوامل مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت است. در این مقاله، از طریق مصاحبه با صاحبنظران و خبرگان مدیریت، 30 مؤلفه مرتبط با اثربخشی رشته مدیریت شناسایی و از میان آنها، چهار مؤلفه شامل فرآیند آموزش- یادگیری، نظام پذیرش دانشجو، ساختار و محتوای آموزش، ترکیب و نظام ارتقای اعضای هیئتعلمی مدیریت، بهعنوان متغیرهای آشکار و در قالب متغیر مکنون بازمهندسی راهبردی فرآیندهای آموزش و 24 شاخص، مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. بدین منظور، بین 250 نفر از اساتید و دانشجویان دکتری مدیریت در تهران پرسشنامههایی توزیع و جمعآوری گردید. در تحلیل دادهها روابط میان متغیرها و اثربخشی مدیریت، بهعنوان متغیر وابسته، از طریق فنون تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر، بررسی و فرضیههای تحقیق، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار میان متغیرهای چهارگانه و اثربخشی رشته مدیریت است.https://www.smsjournal.ir/article_88745_ced4faae4910004ec67a860649adabbc.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220A Pattern for Promotion of Organizational Citizenship Behavior Based on Social Capital and Organizational Healthالگوی ارتقای رفتار شهروندی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی و سلامت سازمانی107102788746FAسید حامد هاشمیکارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، گیلانمصطفی ابراهیم پور ازبریاستادیار، دانشگاه گیلان000000304106374مسعود قنبریکارشناسی ارشد، دانشگاه تهرانJournal Article20131206The purpose of this paper is presenting a model to promote organizational citizenship behavior based on social capital and health organizations. The concept of social capital refers to connections and relationships among members of a network as a valuable resource and by creating norms and mutual trust, causes employees to achieve their goals. Organizational health concept permits us to have a great imagination of organization health. In healthy organizations the employees are committed, conscientious and useful and employees have got better moral and efficiency. Beside nowadays effective factor on improving organization productivity, are Committed employees to the organization who effort beyond their formal functions. Researchers realize these employees having organizational citizenship behavior. The research method is descriptive -correctional and is typically based on structural equation modeling. Statistical population is Members of faculty and employees of Payam Noor universities of Guilan. The number of sample according to Cochran formula was determined 125 people.The data collection tool was a questionnaire which its validity was confirmed by theoretical principles and experts opinions and also the reliability of it confirmed by cronbach's alpha. The smart PLS software and second order Structural path modeling have been used to survey the variables and hypothesis test. The results show that all three offered hypothesis are accepted. هدف مقاله حاضر ارائه الگویی جهت ارتقای سطح رفتار شهروندی سازمانی بر اساس سرمایه اجتماعی و سلامت سازمانی است. مفهوم سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه بهعنوان منبعی با ارزش اشاره دارد و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء میشود. سلامت سازمانی مفهومی است که به ما اجازه میدهد تصویر بزرگی از سلامت سازمان داشته باشیم. در سازمانهای سالم، کارمندان متعهد و وظیفهشناس و سودمند هستند و از روحیه و عملکرد بالایی برخوردارند. از سوی دیگر امروزه آنچه بهعنوان عامل مؤثر در ارتقاء بهرهوری سازمان مورد توجه قرار میگیرد، کارکنانی متعهد به سازمان هستند که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش میکنند. محققان، اینگونه کارکنان را دارای رفتار شهروندی سازمانی میدانند. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعۀآماری، اعضای هیئتعلمی و کارمندان دانشگاهها و مراکز آموزشی پیام نور استان گیلان هستند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 125 نفر تعیین گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بوده که روایی آن با توجه به مبانی نظری و نظرات خبران تأیید شد و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی متغیرها و آزمون فرضیهها از مدلسازی مسیری ساختاری مرتبه دوم و نرمافزار اسمارت پی آل اس، استفادهشده است. نتایج نشان میدهد، هر سه فرضیه ارائهشده پذیرفته شده است.https://www.smsjournal.ir/article_88746_ed1b2971b24fed774c4a902d15d87e2d.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Explaining the Role of Strategic Intelligence in Innovation Performance: Focused the Intermediation Role of Strategic Decision-Making Speedتبیین نقش هوشمندی راهبردی در عملکرد نوآورانه: با تأکید بر نقش میانجی سرعت تصمیمگیری راهبردی12914888747FAنادر مظلومیاستادیار، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانعطاءاله هرندیدانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانJournal Article20131206<span>One of the key factors for survival of knowledge based organizations is continuous promotion of creative performance of the organization. In these organizations creativity in performances protects the competitive advantage as well as the organizational growth and development. On the other hand creating an innovative performance requires quick strategic decision makings based on information and data resulting from strategic intelligence. Successful organizations are those that are wise and are informed of their internal/external information and data, changing them to organizational knowledge and intelligent. The current research look for designing an organized framework in regards to the concepts of strategic intelligence, strategic decision making pace and innovative performance in connection with each other and in Iranian knowledge based companies, trying to take action regarding development of available frontiers of knowledge in this area. This research is an applied-surveying type. The required data for this research has been collected through questioners by random sampling of knowledge based companies which are active in the field of information technology in Iran. Meanwhile, structural equations method is used through making use of Smart PLS ˡ software for data analysis. The obtained results indicate that the strategic intelligence and strategic decision making pace are effective on innovative performance of Iranian knowledge based companies. Meanwhile the mediation role of strategic decision making pace on effectiveness of strategic intelligence on innovative performance of Iranian Knowledge based companies is verified.</span>امروزه یکی از عوامل کلیدی بقای سازمانهای دانشبنیان ارتقاء پیوسته عملکرد نوآورانه سازمان است. در این سازمانها نوآوری در عملکرد سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیمهای سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و دادههای حاصل از هوشمندی راهبردی است. سازمانهایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از دادهها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم هوشمندی راهبردی، سرعت تصمیمگیریهای راهبردی و عملکرد نوآورانه در ارتباط باهم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی راهبردی و سرعت تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثر میباشند. همچنین نقش میانجیگری سرعت تصمیمگیری راهبردی در اثرگذاری هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانش بینان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <br /><br /> <br /> <br /> <span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; color: black; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; text-decoration: none; text-underline: none;" lang="FA">امروزه یکی از عوامل کلیدی بقای سازمانهای دانشبنیان ارتقاء پیوسته عملکرد نوآورانه سازمان است. در این سازمانها نوآوری در عملکرد سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه مستلزم اتخاذ تصمیمهای سریع راهبردی بر پایه اطلاعات و دادههای حاصل از هوشمندی راهبردی است. سازمانهایی موفق هستند که هوشمندانه عمل نمایند و بتوانند از دادهها و اطلاعات محیط درونی و بیرونی خودآگاهی داشته و آنان را به دانش و هوش سازمانی تبدیل کنند. پژوهش حاضر به دنبال طراحی چارچوبی نظاممند در خصوص مفاهیم هوشمندی راهبردی، سرعت تصمیمگیریهای راهبردی و عملکرد نوآورانه در ارتباط باهم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی آل اس<sup><span style="mso-special-character: footnote;" dir="LTR"><sup><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Calibri','sans-serif'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Mitra'; color: black; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;">[1]</span></sup></span></sup> بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیده است. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی راهبردی و سرعت تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثر میباشند. همچنین نقش میانجیگری سرعت تصمیمگیری راهبردی در اثرگذاری هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانش بینان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.</span><br /> <br clear="all" /><br /> <br /> <span style="font-size: 8.0pt; color: black; mso-ansi-language: EN-US;">2. Smart PLS</span><br /> <br /> <br /> https://www.smsjournal.ir/article_88747_e86f3f485ad809ce4633816fa2018f7b.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Explanation and Evaluation of a Model for Enhancing the Use of Information Systemsتبیین و ارزیابی الگوی ارتقای بهرهگیری از سیستمهای اطلاعاتی14916988748FAجلیل لاجوردیدانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانمحمد خسروی بلالمیدانشجوی دکتری، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزیJournal Article20130426The current research is seeking to design and evaluate a model for enhancing the employees' use of management information systems, using Technology Acceptance Model (TAM). In this regard, getting help from the prior research done in this field, three organizational factors including IT infrastructure support, Management support and Technical support were identified. This research is of quantitative non-experimental type and its population is Sarmayeh Bank’s employees of Tehran branches. A questionnaire was used to gather information. 167 usable questionnaires were returned. The aforementioned organizational factors were independent variables, while TAM’s two main constituent components including Perceived usefulness and Perceived ease of use were mediating variables, and Use of information system was the dependent variable. Results of Structural Equation Modeling supported the positive effect of TAM’s constituent variables on the Use of information system. Among the three mentioned independent variables only the relationship between Management support and the Use of system was not supported.پژوهش حاضر در پی طراحی و ارزیابی الگویی برای افزایش بهرهگیری کارکنان از سیستمهای اطلاعاتی مدیریت به کمک مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) است. در این راستا و با بهرهگیری از تحقیقات قبلی انجام شده در این زمینه، سه عامل سازمانی شامل پشتیبانی زیرساختهای IT، پشتیبانی مدیریت و پشتیبانی فنی شناسایی شد. این پژوهش از نوع کمّی- غیر آزمایشی بوده و جامعة آماری آن، کارکنان شعب بانک سرمایه در شهر تهران بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. تعداد 167 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری شد. عوامل سازمانی پیشگفته، متغیرهای مستقل مدل پژوهش و دو متغیر اصلی تشکیلدهندة TAM شامل درک از سودمندی و درک از سهولت استفاده، متغیرهای میانجی و بهرهگیری از سیستم اطلاعاتی، متغیر وابسته بودند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری حاکی از تأثیر مثبت متغیرهای تشکیلدهنده TAM بر بهرهگیری از سیستم اطلاعاتی بود. همچنین از میان متغیرهای مستقل یاد شده تنها وجود رابطه میان پشتیبانی مدیریت و بهرهگیری از سیستم بهتأیید نرسید.https://www.smsjournal.ir/article_88748_356e3c1eef7eccf55c2c650f4983bf5e.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Strategies to Support Export Management Companiesراهبردهای حمایت از شرکتهای خدمات بازاریابی صادراتی17119590731FAمحمدرضا سعادتمؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانیابوالقاسم ابراهیمیاستادیار، دانشگاه شیرازJournal Article20130906Being present in international markets is considered as a strstegic decision. So, every company before expanding its operations across its home borders, must develop a clear understanding about international marketing environment. To meet this need and expanding exporting companies operations, Export Management Companies (EMCs) can provide very useful services. In order to establish and further development of EMCs, this paper conducted two distinct surveys, asking marketing services’ executive managers and customers to realize necessary supported approaches which should be provided by public sector institutes and governmental bodies. Based on prior studies, investigations and experts’ opinions, this paper presented four subsystems to support marketing services agencies including law-making systems, support systems, informing systems and “Monitoring-Assessment” systems.Additionally, these supporting systems were ranked.حضور در بازارهای خارجی یک تصمیم راهبردی بهحساب میآید بنابراین، یک شرکت قبل از تصمیمگیری درباره گسترش فعالیتهای خود به خارج از مرزهای کشور باید درک روشنی از محیط بازاریابی بینالمللی داشته باشد بهمنظور رفع این نیاز و توسعه فعالیتهای شرکتهای صادراتی، شرکتهای ارائهکننده خدمات بازاریابی صادراتی میتوانند خدمات مفیدی را ارائه نمایند. بهمنظور شکلدهی و گسترش بیشتر مؤسساتی ارائهدهنده خدمات بازاریابی صادراتی، مقاله حاضر با انجام دو نظرسنجی جداگانه از مدیران مؤسساتی مذکور و مشتریان آنها به بررسی راهکارهای حمایتی لازم از سوی نهادها و سازمانهای دولتی پرداخته است. این مقاله، بر اساس مجموعه مطالعات، بررسیها و استفاده از نظرات خبرگان بازاریابی کشور، چهار خرده نظام بهمنظور حمایت از مؤسسات خدمات بازاریابی ارائه داده است که عبارتاند از: نظام قانونگذاری؛ نظام حمایت و پشتیبانی؛ نظام اطلاعرسانی و نظام نظارت و ارزیابی. حمایتهای مورد نیاز این مؤسسات در شش دسته طبقهبندی شدند که عبارتاند از: مشاورهای، اطلاعاتی، حقوقی، پژوهشی، آموزشی، مالی و پشتیبانی. علاوه بر این رتبهبندی این حمایتها نیز مشخص شد.https://www.smsjournal.ir/article_90731_94aa270aa4839b2ac8042a19fed03bb6.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Explanation and Evaluation of the Knowledge Creation Input Pattern in Higher Educationتبیین و ارزیابی الگوی درونداد دانشآفرینی در آموزش عالی19721590732FAسید محمد میرکمالیدانشگاه تهرانمحمدرضا حمیدیزادهگروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران0000-0002-7325-0516عباس بازرگاندانشگاه تهرانفاطمه نارنجی ثانیدانشگاه تهرانJournal Article20131129This study aims to identify and prioritize individual factors (as inputs) affecting the Knowledge Creationof the faculty members at Tehran University, has been designed and implemented. This study is a mixed exploratory research, which was conducted in two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative part, through semi-structured interviews with 14 experts (in terms of knowledge creation in university) who were selected through purposeful sampling, individual factors affecting the knowledge creation of the faculty were identified. In the quantitative part, by descriptive-survey research method, considering the factors identified, and by means of questionnaires, comments and viewpoints about 212 faculty members of Tehran University were gathered in this regard. As a result of qualitative analysis, the factors of creativity, Professional ethics, time management ability, motivation, individual learning, teaching responsibilities and basic skills of knowledge-creation, as individual factors influencing knowledge creation in universities were identified. Then, data obtained through structural equations and partial least squares by using software SmartPLS was analyzed. The results of the data processing showed that, first, the model employed has been a strong theoretical model to predict knowledge creation in university, and secondly, all direct relationships between variables in the model were significant.این پژوهش باهدف شناسایی و اولویتبندی عوامل فردی (بهعنوان درونداد) مؤثر بر دانشآفرینی اعضای هیئتعلمی در دانشگاه تهران طراحی و اجراشده است. روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی است که در دو بخش کیفی و کمّی صورت پذیرفته است. در بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر از متخصصان و صاحبنظران (در زمینه دانشآفرینی در دانشگاه) که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده بودند، عوامل فردی مؤثر بر دانشآفرینی اعضای هیئتعلمی شناسایی شدند. در بخش کمّی در قالب روش تحقیق توصیفی-پیمایشی، با توجه به عوامل شناساییشده و از طریق ابزار پرسشنامه محقق ساخته نظرات و دیدگاههای 212 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران در این خصوص گردآوری شد. درنتیجه تحلیلهای بخش کیفی عوامل خلاقیت، اخلاق حرفهای، توانایی مدیریت زمان، انگیزش، یادگیری فردی، مسئولیتهای تدریس و مهارتهای پایهای دانشآفرینی بهعنوان عوامل فردی مؤثر بر دانشآفرینی در دانشگاه شناسایی شدند. سپس دادههای بهدستآمده از طریق معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار SmartPLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از پردازش دادهها نشان داد که اولاً الگوی به کار گرفتهشده، مدل نظری قوی برای پیشبینی دانشآفرینی در دانشگاه بوده و ثانیاً همه روابط مستقیم میان متغیرهای مدل معنادار بوده است.https://www.smsjournal.ir/article_90732_c824557e863aef0e5eba51891189aaf1.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Work Ethics: as a Foundation of Comparative Advantageارزشهای اخلاقی کار: زیربنای راهبرد مزیت رقابتی21723490733FAتورج حسنزاده ثمریندانشگاه پیام نورخدیجه دادودانشگاه پیام نورJournal Article20131130The research was conducted to determine the relationship between work ethic and competitive advantage.The study population included all manufacturing employees Albss Co and the total of about 110 people. The number of the sample that was obtained using Cochran’s formula 84. Approach is descriptive and correlation research.Standardized questionnaire to answer questions, work ethic, Gregory, C., Petty (1990), and competitive advantage Soheila Hosseini (1390) is used. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient for Work Ethic Inventory 0.85 and questionnaires competitive advantage 0.89 respectively<strong>. </strong>Data from the questionnaires were examined using correlation and regression analysis, path analysis And consequently, the dimensions of ethics in the workplace, there is a significant relationship with competitive advantage(p<0.05).این پژوهش باهدف تعیین رابطه اخلاق کار و مزیت رقابتی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کارخانههای تولیدی البسکو و تعداد کل آنها حدود 110 نفر است. تعداد نمونه آماری این تحقیق که با استفاده از روش فرمول کوکران 84 نفر به دست آمد. روش تحقیق توصیفی و همبستگی است. برای پاسخ به پرسشهای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد، اخلاق کار گریگوری، سی، پتی (1990) و مزیت رقابتی سهیلا حسینی (1390) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه اخلاق کار 8551/0 و پرسشنامه مزیت رقابتی 8948/0 به دست آمد. دادههای پرسشنامهها با استفاده از آزمونهای آماری همبستگی رگرسیون و تحلیل مسیر تحلیل و نتیجه اینکه، میان اخلاق در محیط کار و ابعاد آن با مزیت رقابتی رابطه معنیدار وجود دارد (p<0.05).https://www.smsjournal.ir/article_90733_85af9c56a3ad415ee057c9292559d62a.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685352020150220Gap Fuzzy Analysis of Sharing with Related Applying Knowledgeتحلیل فازی شکاف تسهیم دانش با کاربرد آن23524990734FAمحسن شفیعی نیکآبادیدانشگاه سمنانسید علی روحالامینیدانشگاه سمنانزهرا صفریدانشگاه سمنانJournal Article20130316The main purpose of the study is analyzing the gap between knowledge sharing and knowledge application. This applied study has taken on Iran milk industries - Pegah Gilan company by fuzzy approach. In this study, Cronbach's alpha is used to check the reliability and the Content Analysis Method is used to check the validity. The innovative aspects of the research are using fuzzy logic to measure the gap between knowledge sharing and knowledge application and offering appropriate solutions to reduce the gap and to increase the level of knowledge sharing and applying knowledge. Based on the results, the gap between knowledge sharing and applying knowledge in the organization is minimal and is less than 10 percent. Other findings indicate a moderate level of sharing and application of knowledge in the organization. هدف اصلی تحقیق، تجزیهوتحلیل شکاف میان تسهیم دانش و کاربرد دانش است. این تحقیق کاربردی با رویکردی فازی در شرکت صنایع شیر ایران-پگاه گیلان صورت گرفته است. در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی و از روش بررسی محتوا برای بررسی روایی استفاده شده است. جنب نوآوری تحقیق را میتوان بهرهگیری از منطق فازی برای بررسی شکاف میان تسهیم و کاربرد دانش و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش این شکاف و افزایش سطح دانش به اشتراک گذاشته شده و نیز بهکارگیری دانش دانست. بر اساس نتایج بهدستآمده شکاف میان تسهیم دانش و بهکارگیری دانش در این سازمان بسیار ناچیز و کمتر از 10 درصد است. یافته دیگر بیانگر وجود سطح متوسطی از به اشتراکگذاری و کاربرد دانش در این سازمان است.https://www.smsjournal.ir/article_90734_a9c18bede543c5cbaa0d5e1d2fa7e8c8.pdf