انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522Explanation of Prevalent Safety Management Systemتبیین سیستم مطلوب مدیریت ایمنی154188801FAعزتاله اصغریزادهدانشیار، دانشگاه تهران.احمدرضا قاسمیپردیس فارابی دانشگاه تهران، قم.محمدتقی جعفرزادهدکترای تخصصی مهندسی محیط زیست، مرکز تحقیقات HSEQ پتروشیمی.محمدصادق بهروزدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.Journal Article20121124Safety is one of the main sub management systems in hazardous industry. So sustainable development and competitiveness of Industrial Corporation depend on proper institualization with regard to petrochemicalindustriesnecessities. To achievementioned goal in the first step performance criteria and sub criteria, Then by Meta analyzing previous researches criteria weights were identified.Finally by DEMATEL-ANP mixed method safety management system (SMS) were ranked. Result of research reveals that safety culture, process and employ are the main criteria, in addition OHSAS18001, ANSIZ10 an HSG65 arethe most preferable SMS in mentionedcase. It is obvious that implementation of each management system depend on time, cost and desired quality. In this research Because of our Islamic world view and thought, employee safety and health trade off by time and cost criteria were surrendered. سیستمهای ایمنی در زمرة مهمترین زیرسیستمهای صنعتی در مشاغل مخاطرهآمیز محسوب میشوند. از اینرو توسعة پایدار و حفظ رقابتپذیری شرکتهای صنعتی در گرو ایجاد و نهادینهسازی مناسب این حوزة اجرایی است. هدف از انجام این پژوهش، ارائة شاخصها و زیرشاخصهای دخیل در گزینش نظام مدیریت ایمنی و ارزیابی سیستم مدیریت ایمنی عطف به مقتضیات شرکتهای پتروشیمی است. نتایج این تحقیق گویای آن است که شاخصهای فرهنگ ایمنی، فرایند، عملکرد کارکنان و کارکنان، حائز بیشترین اهمیت در میان شاخصهای اصلی است. همچنین سیستمهایOHSAS18001، ANSI- Z10،HSG65 بهترتیب دارای اولویت پیادهسازی در سازمانهای مورد مطالعه هستند. بدیهی است در پیادهسازی هر نظام مدیریتی توجه به فاکتورهای زمان، هزینه و کیفیت مورد انتظار حائز اهمیت است. اما در این تحقیق بهواسطة آموزهها و جهانبینی اسلامی و ایرانی ما که هیچ شاخصی قابل مبادله و چانهزنی با سلامت و ایمنی کارکنان (جان انسانها) نیست از شاخصهای زمان و هزینه صرفنظر شده است. https://www.smsjournal.ir/article_88801_ac2b6200e653884b96a7f9637dd0df64.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522Conglomerate Diversification Strategyاستراتژی تنوعگرایی ناهمگون436888802FAمحمدحسین ابوییاستادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه یزدسید محمدرضا رزمیکارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه یزدJournal Article20121106One of the kinds of strategies that organizations can adopt to develop their business, is conglomerate diversification strategy. The right selection this strategy when organizations have high financial and managerial ability, will increases organization competitive advantage. This study aims to prioritize and selection the best conglomerate diversification strategy for andishe gostar khayyam firm due SWOT analysis. This firm due to its high ability to manage the company, has decided to establish a new business. To achieve this goal, in this study, ANP and Dematel techniques in fuzzy coditions is used. In this study, the interviews with the experts and the firm's strengths and weaknesses and the opportunities and threats that affecting in the selection strategy were determined. Then the network model for investigation due current literature and determined factors was drew and The investigation questionnaire was distributed between experts. Ultimately, the best conglomerate diversification strategy obtained and results for administration sent<strong> </strong>and the firm implement selected strategy.یکی از انواع استراتژیها که سازمانها برای توسعه کسبوکار خود اتخاذ مینمایند، استراتژی تنوعگرایی ناهمگون است. انتخاب صحیح این استراتژی در شرایطی که سازمانها توانایی مالی و مدیریتی بالایی دارند، باعث افزایش مزیت رقابتی سازمان میشود. بنابراین سازمانها باید انواع استراتژیهای تنوعگرایی ناهمگون خود را با توجه به شرایط سازمان و محیط خارجی بهخوبی ارزیابی کنند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی و انتخاب بهترین استراتژی تنوعگرایی ناهمگون برای شرکت اندیشه گستر خیام باتوجه به تحلیل SWOT انجام گرفته است. این شرکت به دلیل توانایی مدیریتی و مالی بالای خود، تصمیم به ایجاد کسب و کار جدید گرفته است. برای دستیابی به این هدف در این پژوهش پس از مطالعه ادبیات موضوع یک روش با ترکیب تکنیکهای فرآیند تحلیل شبکهای و تصمیمگیری گروهی در حالت فازی برای انتخاب بهترین استراتژی شرکت ارائه شد که در آن از عوامل SWOT به عنوان عوامل تصمیمگیری استفاده شده است. در نهایت پس از انتخاب بهترین استراتژی تنوعگرایی ناهمگون برای شرکت اندیشه گستر خیام نتایج در اختیار شرکت قرار گرفت و این شرکت اقدام به پیادهسازی این استراتژی نمود.https://www.smsjournal.ir/article_88802_091bad8e8f70f554e67d24ebb80baa0e.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522Evaluating of Effectiveness of the Strategic Planningسنجش اثربخشی برنامهریزی استراتژیک699988822FAمحمدرضا معتدلاستادیار، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی.محمدمهدی جعفریمنشکارشناس ارشد رشته مدیریت گرایش فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20121222In today’s complex and competitive business environment, success of organizations depend on their knowledge of their strengths and weakness and continuous improvement in their key indicators. So, achievement to a comprehensive evaluation model is the major concern of the managers of these organizations that it can help them to obtain an accurate picture of their organization and its performance. The Balanced Scored Card (BSC) is one of the efficient evaluation models that, in addition to financial evaluating of organization, it evaluates the performance of the organization from customer, internal process and learning and growth dimensions. In this study, by using the BSC and fuzzy AHP method, the effectiveness of the case study company’s strategic planning has been evaluated. For this purpose, the existing gap in performance of different BSC’s perspectives has been identified and then factors that contribute to creating these gaps have been ranked.در محیط رقابتی و پیچیدة کسبوکار امروزی، موفقیت سازمانها بهطور گستردهای وابسته به آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود و بهبود مستمر در شاخصهای کلیدی میباشد. از اینرو یکی از دغدغههای اساسی مدیران این سازمانها دستیابی به یک روش ارزیابی جامع و کامل میباشد که بتوانند به کمک آن تصویری دقیق از سازمان خود و عملکرد آن کسب نمایند. یکی از مدلهای کارآمد که با نگرش استراتژیک به ارزیابی عملکرد سازمان میپردازد مدل کارت امتیازی متوازن میباشد که علاوه بر ارزیابی مالی سازمان، عملکرد سازمان را از ابعاد مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری نیز مورد ارزیابی قرار میدهد. در این تحقیق با بهرهگیری از مدل کارت امتیازی متوازن بههمراه روش تحلیل سلسلهمراتبی فازی، به ارزیابی اثربخشی برنامهریزی استراتژیک شرکت مورد مطالعه پرداخته شده است. برای این منظور شکاف موجود در عملکرد مناظر مختلف کارت امتیازی متوازن تعیین و با بررسی آن، به رتبهبندی عواملی که بیشترین سهم را در ایجاد شکاف در عملکرد مناظر مختلف داشتهاند، پرداخته شده است.https://www.smsjournal.ir/article_88822_f4d47843d389b916048ab69313e78759.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522Measurement of Innovation in Holding Companiesاندازهگیری نوآوری در شرکتهای هلدینگ10112388823FAسید محمد میرمحمدیدانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.محمدمهدی ایزدخواهدانشجوی دکتری رشته بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنانسید محمدحسین حسینیدانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی.Journal Article20121211Structure of holding firms become usual in many countries specially IRI. Born of this companies enhance creating asset value by synergy in subordinate firms. On the other hand in today dynamic and uncertain environment vital factor for companies is achieving competitive advantage. Innovation and creativity ease gaining competitive advantage. So characterizing innovation and creativity and aligning them with firm goals to conduct effective competitive strategies would be important issue. In result on of main process in holding firms is developing innovation and creativity through subordinate firms which could guaranty success in them. One of the most important tasks of the best holding firms is to develop the innovation through measuring it in subordinate and choosing the most innovative firm. In this article we discuss concepts and aspects of the model to evaluate innovation and effectiveness in subordinates. Innovation in the article is using grounded theory to create measurement model for innovation.<strong> </strong>استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود از قِبَل همافزایی رخ داده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق گردد. از طرفی، در فضای بیثبات و غیرقابل پیشبینی عصر کنونی، آنچه که سازمانها بهشدت به آن نیازمندند کسب مزیت رقابتی است و این امر میسر نمیگردد مگر با نوآوری و خلاقیت. یکی از کارهایی که شرکتهای مادر تخصصی برتر دنیا به منظور گسترش خلاقیت و نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه انجام میدهند، اندازهگیری نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه و انتخاب نوآورترین شرکت و در نهایت تشویق آن شرکت است. در این مقاله به ارائه ابعاد مدلی میپردازیم که بهوسیله آن یک شرکت مادر تخصصی میتواند شرکتهای زیرمجموعۀ خود را از نظر میزانِ نوآور بودن، پایش کرده و نوآورترین شرکت را مشخص کند. نوآوری ویژه در این مقاله، بهکارگیری روش تحقیق نظریه مبنایی در رسیدن به مدل اندازهگیری نوآوری است. مدل استخراجشده شامل چهار سطح میباشد که در سطح اول دو بعد افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات جدید و کاهش هزینه ناشی از بهکارگیری فرایندهای بهینه؛ در سطح دوم دو بعد افزایش آگاهی مشتریان و تأمینکنندگان، توسعه شبکهای از همکاران؛ در بعد سوم سه هدف توسعه سبد کسبوکارها و محصولات، بهبود فرایندهای سازمانی و افزایش آگاهی از فناوریها و روشهای جدید و در بعد چهارم بهبود محیط کار، استقرار زیرساختهای نوآوری و بهبود سیستمهای جذب و نگهداری کارکنان قرار گرفته است.https://www.smsjournal.ir/article_88823_79e8d951d17a045d7d75259a5cc89062.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522ظStrategic Knowledge Software Methodology to Develop the Organizational Safetyتبیین روش نرمافزاری دانش راهبردی برای ارتقای سلامت سازمانی12516188824FAمحمدرضا حمیدیزادهگروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران0000-0002-7325-0516Journal Article20121206The paper's aim is to explain the software methodology for strategic knowledge to enhance the organizational safety which it can in turn be to improve the organizational plans achievements. The usage of knowledge software methodology is to provide the ground of imagination, innovation, thinking and feeling, attention and intuition map to O.S's development (SOD). Then, the paper tried to provide a strategy formulation to develop a four dimensions model as we said "SHABA". Our challenges are the O.S's tardiness for personnel and organizational thinking, mind and honor problems. We tried to use the theory building mechanism to formulate the four theories of thought, mind, honor architecture and related mechanism by its principals and propositions. The research procedure involves the six steps: anatomy, reasoning, analysis, explanation, approach and resulting. Finally, we recommend to implement the software reengineering for the ideas and approaches at the level of organizational and personnel's works and activities. It is necessary to institutionalize the O.S's patterns by policy making and legitimating. Therefore, we can enhance the velocity of the multi-dimensions of O.S's readiness for Iranian organization.هدف این مقاله، تبیین روش نرمافزاری دانش راهبردی برای ارتقای سلامت سازمانی در نیل به کامیابی برنامههای سازمانی است. بهرهگیری از دانش روششناختی نرم در ساخت تصور، خلاقیت، احساس و تفکر، پایهریز نقشه توجه و ادراک برای ارتقای سلامت سازمانی است. بنیانهای اصلی مقاله، تدوین راهبردهای سلامت سازمانی و سازوکارهای ادراکی بر اساس مدل چهار بعدی"شابا" است. در این مقاله، سعی میشود از چالشهای تهدید سلامت سازمانی، مشکل فکر، ذهن و نوع عزت اشخاص مطرح شده و نیز رویکردهای تقویت سلامت سازمانی از زوایای مختلف در سطح سازمانی بررسی، ارائه و معرفی شوند. مقاله درصدد است نشان دهد که بااستفاده از نظریهپردازی و تعبیه چهار نظریه تفکر، سازوکار ذهن، معماری تفکر و عزت و چندین اصل و قضیه میتوان سازوکارهایی برای ارتقای برنامههای سلامت سازمانی بر اساس تقویت سطح شناخت مطابق آن نظریهها، اصول و قضایا پیدا و تبیین کرد. رویکرد نوشتاری مقاله، کالبدشناسی، تحلیل، استدلال، ارائه روش، توصیف و اخذ نتیجه است. در پایان نتیجهگیری میشود که راه علاج مسئله تهدید سلامت سازمانی، بازمهندسی نرم هم در ایده و هم در رویکردها در سطح اشخاص و سازمانها است. با ترمیم اندیشههای کار و فعالیت افراد و سازمانها و نهادینهکردن الگوهای سلامت سازمانی از طریق سیاستگذاری و تدوین قوانین ذیربط میتوان بر شتاب آمادگیها در نیل به استقلال چندجانبه سلامت سازمانی کشور افزود.<br /><br /> <br /> <br /> https://www.smsjournal.ir/article_88824_5e701eb6b65072d1a61819b560fe3325.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522Performance Evaluation of Stone Exportسنجش وضعیت عملکرد صادرات سنگ16318788825FAابوالقاسم ابراهیمیاستادیار، دانشگاه شیراززهرا جافریکارشناس ارشد، دانشگاه تهران.ایوب احمدیکارشناس ارشد، دانشگاه آزاد.لیلا نصرالهی وسطیکارشناس ارشد، دانشگاه تهران.Journal Article20130102This study was aimed to investigate the weakness factors of Lorestan stone export based on Porter's Diamond Model. The statistical population of the study experts and managers associated with export and managers of manufacturing firms and export stone in Lorestan. In this study, In this study, due to limited statistical population a census method for was used to collect data and 39 question questionnaires were designed by the researcher the alpha coefficient was 84% Information obtained from the questionnaires. The t test revealed that according to Porter's Diamond Model, six factors including the internal factors, domestic demand conditions, related and supporting industries, firm strategy, structure and rivalry, events unforeseen and government role are effective in weakness factors of Lorestan stone export. The Friedman test shows that factors associated with government role the greatest impact and factors associated with demand conditions the lowest impact are in weakness factors of Lorestan stone export. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل ضعف صادرات سنگ لرستان بر مبنای مدل الماس پورتر است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه پژوهش را کارشناسان و مدیران مرتبط با صادرات و مدیران شرکتهای تولیدی و صادراتی سنگ در استان لرستان، تشکیل میدهند. در این پژوهش به دلیل محدود بودن جامعه آماری از روش سرشماری برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و پرسشنامه 39 سئوالی توسط محقق طراحی شد که ضریب آلفای کرونباخ آن84% شد. نتایج آزمون t نشان میدهد با توجه به مدل الماس پورتر، شش دسته عوامل مورد بررسی شامل فاکتورهای درونی، شرایط تقاضای داخلی، صنایع مرتبط و حمایتکننده، استراتژی، ساختار و رقابت، نقش دولت و اتفاقات پیشبینینشده در ضعف صادرات سنگ استان لرستان اثرگذار میباشند. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که عوامل مرتبط با نقش دولت بیشترین تأثیر و عوامل مرتبط با شرایط تقاضای داخلی کمترین تأثیر را در ضعف صادرات سنگ لرستان دارند.https://www.smsjournal.ir/article_88825_5850b4f4f4a17d4e44f037010c16a9fe.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685341320130522Explain the Approach out of unused Industrial Capacityتبیین رویکرد برونرفت از بلااستفاده ماندن ظرفیت صنایع18920388826FAفرهاد فرزداستادیار، دانشگاه شهید بهشتی.مرتضی مداحکارشناس ارشد، دانشگاه یزدمرتضی آرشکارشناس ارشد، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20121105Traditional thinking industry leaders, have worn and old machinery and align policies and policies of industrial development, resulting in products with high quality and low price is. There is therefore a growing industry instead of forward, backward and even some of them are bankrupt and shut down, which has led to increased unemployment. This is why this study is to use the existing capacity would not Industries Qazvin. Considering the factors of the external environment, marketing systems, staffing and quality ranking factors has produced. Industry executives have been Qazvin survey data were collected through interviews and questionnaires with managers. Also to find the most important factors influencing student t-test was used. The results obtained in the study who had the greatest impact on the external environment and the marketing system.طرز تفکر سنتی مدیران صنایع، وجود ماشین آلات فرسوده و قدیمی و همچنین عدم همسویی سیاستها و خطمشیها با توسعه صنعتی ، منجربه تولید محصولات با کیفیت پایین و قیمت بالاتر شده است. به همین دلیل مشاهده میشود که صنایع روز به روز به جای پیشرفت، پسرفت دارند و حتی برخی از آنها ورشکسته شده و تعطیل میگردند که این امر منجربه افزایش بیکاری شده است. لذا این تحقیق به دنبال این است که چرا صنایع استان قزوین نتوانسته از ظرفیتهای موجود استفاده نماید. با در نظر گرفتن چهار عامل محیط خارجی، سیستم بازاریابی، نیروی انسانی و کیفیت تولید عوامل را رتبهبندی کرده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران صنایع استان قزوین بودهاند که دادهها با انجام مصاحبه و پرسشنامه با این مدیران جمعآوری شده است. همچنین برای یافتن مهمترین عوامل تاثیرگذار از آزمون t استیودنت استفاده شده است. در پایان تحقیق این نتایج بهدست آمده که توجه به محیط خارجی و سیستم بازاریابی بیشترین تاثیر را داشتهاند.<br /> <strong> </strong><br /> <br /><br /> <br /> <br /> https://www.smsjournal.ir/article_88826_5af7b2aceeafb03a17f417d998e78e72.pdf