TY - JOUR ID - 90739 TI - تبیین و ارزیابی الگوی وفاداری و رضایت مصرف‌کننده JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - آقازاده, هاشم AU - هاشمی, محمدصادق AU - صدری‌نیا, محمد AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 5 IS - 18 SP - 177 EP - 200 KW - منافع مصرف‌کننده KW - رضایت مشتری KW - وفاداری مشتری KW - تبلیغات دهان به دهان DO - N2 - شرایط حال حاضر اقتصاد ایران و رویارویی بنگاه‌ها با رکود، کمبود تقاضا و مشکلات متعدد نقدینگی، ضرورت توجه به ابعاد رضایت مشتریان و وفادارسازی ایشان به‌منظور به دست آوردن اطمینان از ورود جریان‌های نقدی کمابیش پایدار به بنگاه و نیز کاهش هزینه‌های بازاریابی و افزایش اثربخشی آن به کمک تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبتِ مشتریان راضی و وفادار را آشکار می‌سازد. هدف این پژوهش بررسی رابطۀ میان منافع مصرف‌کننده، رضایت و وفاداری مشتریان نسبت به فرآورده‌های شرکت هاکوپیان (فعال در صنعت پوشاک) و تأثیر آن در تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت دربارۀ فرآورده‌های این شرکت است. این پژوهش از نظر نوع داده‌های به‌کاررفته، پژوهشی کمی است. از نظر هدف پژوهش، پژوهش همبستگی است که به دنبال توصیف رابطه میان منافع، رضایت و وفاداری مشتریان نسبت به محصولات و فروشگاه‌های هاکوپیان است. از سوی دیگر، این پژوهش از نظر نتیجه، پژوهشی کاربردی به شمار می‌آید. روش گردآوری داده‌ها در این پژوهش، پیمایش با پرسشنامۀ بسته است. این پ‍ژوهش در فروشگاه‌های هاکوپیان که در شهر تهران قرار دارد اجراشده و پرسشنامه به‌وسیلۀ مشتریان این فروشگاه‌ها تکمیل شده است. با آزمون فرضیه‌ها، مشخص شد که برطرف شدن نیاز و منافع احساسی که خریداران به دست می‌آورند باعث رضایت آنان از فرآورده‌های و فروشگاه‌های هاکوپیان شده و رضایت آنان نیز مایه وفاداری نگرشی، وفاداری رفتاری و تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت می‌شود. بنابراین شرکت باید به طرق گوناگون نیازهای مشتریان را برآورده نماید و محیطی مناسب برای مشتریان فراهم سازد تا آنان خشنودی و رضایت را نیز کسب کنند. در نهایت، رضایت و وفاداری نگرشی و رفتاری مشتریان حاصل شده و مشتریان از شرکت و محصولات و فروشگاه‌های آن تبلیغات مثبت می‌کنند. UR - https://www.smsjournal.ir/article_90739.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_90739_f5ef6ad8e40e108f22bc2337a7720b49.pdf ER -