TY - JOUR ID - 88886 TI - تأثیر قابلیت‌ تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - پورصادق, ناصر AU - یزدانی, بهرنگ AD - دکترای مدیریت، عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی AD - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 7 SP - 143 EP - 159 KW - قابلیت‌های تفکر KW - روحیه توفیق طلبی KW - آینده‌نگری KW - عوامل محیطی DO - N2 - ضعف تفکر استراتژیک مدیران ارشد بنگاه‌ها و سازمان‌ها، آن‌ها را از بهره‌گیری از فرصت‌های جدید محروم می‌سازد لذا مجهز شدن مدیران ارشد به قابلیت‌های استراتژیک، ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. تحقیق حاضر به دنبال بررسیتأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی می‌باشد. ازاین‌رو، از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده‌ها و ماهیت آن توصیفی همبستگی است. شاخص‌های تفکر استراتژیک مدیران در قالب پنج عامل تهیه و برای ارزیابی موفقیت، از رشد فروش سه سال متوالی استفاده شده است. پایایی پرسشنامه بر مبنای آلفای کرونباخ می‌باشد. فرضیه‌ها به روش تحلیل رگرسیون و همبستگی  آزمون شد تا تأثیر قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی بررسی گردد. نتایج نشان داد که قابلیت تفکر استراتژیک مدیران ارشد بر موفقیت شرکت‌های کوچک و متوسط تأثیر بسزایی دارد هر چند که در عمل چندان از آن بهره نمی‌گیرند. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88886.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88886_c1bda391ab6362f4790f85f51f455c56.pdf ER -