TY - JOUR ID - 88884 TI - الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی ایران JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - عباس زاده, حسن AU - درویش, حسن AU - الوانی, سید مهدی AU - صالحی صدقیانی, جمشید AD - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی AD - عضو هیئت علمی و مدیر گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور AD - دکتری مدیریت و استاد دانشگاه AD - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 7 SP - 99 EP - 116 KW - استراتژی گرایش به کارآفرینی KW - عوامل سازمانی و فرهنگی KW - نظام بانکی DO - N2 -      با افزایش سریع تحولات جهانی و گذر از جامعه سنتی به جامعه اطلاعاتی، توجه به استراتژی‌های جدید برای استفاده بهینه از فرصت‌ها و ارزش‌های جدید، نظام بانکی را بیش از پیش ملزم به تحول نموده است و امروزه گرایش به کارآفرینی، یکی از استراتژی‌های جدید در سازمان‌ها محسوب می‌شود. در این راستا، شناخت وضعیت گرایش به کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن از اهمیت بالایی برخوردار است تا با تقویت نوآوری، ابتکار عمل و ریسک‌پذیری، شرایط ورود مؤثر بانک‌ها به فرایند کارآفرینی فراهم شود. لذا هدف این مقاله، تبیین الگوی استراتژی گرایش به کارآفرینی و ارائه آن به سیاستگذاران و مدیران نظام بانکی کشور است تا تمهیدات لازم را برای توسعه استراتژی گرایش به کارآفرینی در بانک‌ها فراهم نمایند. جامعه آماری این پژوهش، 1200 نفر از مدیران‌عالی، میانی و عملیاتی (رؤسای شعب) بانک‌های خصوصی در شهر تهران است. پرسشنامه پژوهش، به صورت تصادفی، به 350 نفر از مدیران  تحویل داده شد که از این تعداد،284 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان می­دهد که استراتژی گرایش به کارآفرینی، عوامل فرهنگی و در بین عوامل سازمانی برقراری روابط سازنده بین واحد سازمانی، حمایت مدیریت عالی از وضعیت مناسبی برخوردار بوده و نیز وجود تعارض سازمانی، سیستم پاداش نامناسب، وضعیت مناسبی ندارند.  UR - https://www.smsjournal.ir/article_88884.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88884_e4402efb9810c58a0ec2868793e03cce.pdf ER -