TY - JOUR ID - 88786 TI - راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - رحمان سرشت, حسین AU - حساس یگانه, یحیی AU - فلاح شمس, میر فیض AU - ایراندوست, منصور AD - استاد، دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار، دانشگاه علامه طباطبایی AD - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی،‌واحد تهران مرکز AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 15 SP - 15 EP - 35 KW - راهبردهای احیا KW - عملکرد تجاری KW - اندازة شرکت KW - کمک‌های دولت DO - N2 - در این مقاله، الگوی رابطه بین راهبردهای احیا و عملکرد تجاری در شرایط رکود اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش تبیینی- توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، مدیران ارشد بیست شرکت ‌پذیرفته­‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که طی سال­های 1385 تا 1391 ابتدا حداقل دوسال متوالی افت شاخص‌های درآمد خالص و بازده دارایی و متعاقب آن حداقل دو سال بهبود عملکرد (احیای موفق) و یا دو سال متوالی کاهش عملکرد (احیای ناموفق) را تجربه کرده‌اند. به­‌منظور سنجش میزان پایایی و روایی سازة سوالات به­‌ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج این آزمون­‌ها نشان داد که سؤالات از پایایی و روایی لازم برخوردار است. برای تحلیل داده‌های پرسشنامه از ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب همبستگی جزیی استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که بین راهبردهای سازماندهی مجدد بدهی، کاهش هزینه، کاهش دارایی عملیاتی، سرمایه‌گذاری در مجموعه دارایی‌ها، تغییر در عرضة محصول، تغییر بازار و عملکرد تجاری شرکت‌­های بحران‌زده رابطة معنا‌داری وجود دارد. اما بین راهبرد واگذاری یا فروش مجموعه دارایی‌ها و عملکرد تجاری رابطة معناداری وجود ندارد. همچنین تأثیر اندازۀ شرکت و کمک‌های دولت بر رابطۀ میان راهبردهای احیا و عملکرد تجاری مورد تأیید قرار نگرفت. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88786.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88786_7d4a6f979c0331a633dd7f06ba44489b.pdf ER -