TY - JOUR ID - 88744 TI - الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در گروه D-8 JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - خورشیدی, غلامحسین AU - علیپوریان, غلام عباس AU - حسینی, سید محمود AU - امین بیدختی, علی اکبر AD - دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - دانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران AD - دانشیار،‌ دانشگاه سمنان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 20 SP - 53 EP - 77 KW - تئوری جاذبه KW - مدل راهبردی KW - صادرات کالایی KW - کشورهای D-8 DO - N2 - هدف این تحقیق شناخت الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در آن است. تحقیق رویکرد اسنادی دارد که مبتنی بر پایگاه داده‌های بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، سازمان تجارت جهانی و انکتاد است و از نوع تحقیقات پس رویدادی که مبنای اقتصادسنجی است و بر پایه نظریه جاذبه، به داده‌های عینی واقعی کشورهای مورد نظر می‌پردازد. برازش الگوی راهبردی توانباره صادرات کالایی ایران با استفاده از مدل جاذبه صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از معنا‌دار بودن رابطه متغیرهای درجه باز بودن اقتصاد، تولید ناخالص داخلی، میزان واردات، اندازه جمعیت، متغیر مشابهت، شاخص توسعه انسانی، سهم نیروی کار در صنعت، عضویت در WOT و تولید سرانه با میزان توانباره صادراتی ایران است و بی‌تأثیر بودن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی، هزینه آموزش عمومی و فاصله میان کشورهای گروه D-8 در این همگرایی است.   UR - https://www.smsjournal.ir/article_88744.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88744_d573ed9e7ca06c9b2fa043a0e38b88d8.pdf ER -