TY - JOUR ID - 88401 TI - بررسی الگوی راهبردی عوامل روانی اجتماعی صنعت پوشاک و تاثیر آن بر کشورگرایی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - عوضی, سلمان AU - شکوهیار, سجاد AU - تاتاری, شهرام AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 28 SP - 211 EP - 232 KW - کشورگرایی مصرف‌کننده KW - برونگرایی KW - ملی‌گرایی KW - محافظه‌کاری DO - N2 - در بازار رقابتی نوین، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی بسیار دشوار شده است که بتوانند با کالاهای خارجی رقابت کرده و در سطح بازار باقی بمانند. هرچند که بخش بزرگی از رقابت به ویژگی­های ملموس کالا برمی­گردد؛ ولی یکی از مولفه‌­های اساسی کشورگرایی مصرف­‌کنندگان می­‌باشد که می­‌تواند تمایل مصرف‌کنندگان را نسبت به کالاهای خارجی کاهش دهد. یکی از صنایعی که به‌­شدت تحت تاثیر کالاهای وارداتی قرار گرفته است، پوشاک بانوان می­‌باشد. این پژوهش به‌­بررسی عوامل روانی اجتماعی (ملی‌گرایی، محافظه‌­کاری و برون­گرایی) و نقش تعدیل‌­کنندگی نحصیلات و سن بر کشورگرایی مصرف­‌کننده پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، بانوان شهر تهران بودند که از طریق نمونه‌­گیری خوشه‌­ای به چهار خوشه شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم و سپس، تعداد 385 پرسشنامه بین آنها توزیع شد. بر اساس نتایج، رابطه بین محافظه­‌کاری و ملی­‌گرایی با کشورگرایی معنادار بوده ولی بین متغیر برون­گرایی و کشورگرایی مصرف­‌کننده رابطه معناداری وجود نداشت؛ همچنین، وقتی که متغیر سن نقش تعدیل­گر را داشته باشد، فقط رابطه محافظه‌کاری با کشورگرایی معنادار بوده و زمانی­که تحصیلات نقش تعدیل­گر را ایفا کند، فقط رابطه ملی‌گرایی با کشورگرایی مصرف­‌کننده معنادار بوده است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88401.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88401_704fb663936449a66a230025a8cb47b6.pdf ER -