TY - JOUR ID - 88360 TI - بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی شرکت ارتباطات زیرساخت با رویکرد منبع‌محوری JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - رجبی فرجاد, حاجیه AD - دانشگاه علوم انتظامی امین Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 28 SP - 83 EP - 101 KW - ساختار سازمانی KW - راهبرد رقابتی KW - شرکت ارتباطات زیرساخت DO - N2 - هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد ساختار سازمانی بر راهبرد رقابتی است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت می‌باشد که تعداد آنها برابر با 420 نفر است. از بین جامعه آماری بر اساس جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 201 نفر به­ عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونه‌ آماری، از نمونه‌گیری تصادفی ساده و برای سنجش ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت و پیچیدگی) از پژوهش‌های کروز و گمپس (2003) و پالمر و دانفورد (2002) استفاده شد. در زمینه راهبردهای رقابتی نیز با توجه به پژوهش میلر (1988 و 1987)، سه راهبرد رهبری هزینه، راهبرد متمایز ساختن محصول یا خدمت و راهبرد تمرکز بر محصول یا خدمت خاص در نظر گرفته شد. روایی پژوهش از روش محتوای و برای تایید ثبات درونی ابزار سنجش، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی و تحلیل داده، مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 5/8 به­کار برده شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی با راهبرد رقابتی جامعه مورد مطالعه  تاثیر مثبت و مستقیم دارد.   UR - https://www.smsjournal.ir/article_88360.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88360_f7356c8c99135de55eda5216e477c35e.pdf ER -