TY - JOUR ID - 88062 TI - ترسیم نقشه راهبرد برای محصولات غذایی و دارویی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - شهسواری‌پور, ناصر AU - حیدربیگی, شهلا AU - آهنگ, فرحناز AD - دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان AD - دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 30 SP - 151 EP - 172 KW - راهبرد KW - نقشه راهبرد KW - نظریه دایگراف DO - N2 -      امروزه سازمان­ها باید موقعیت خود را ارزیابی و راهبردهای مناسب را تدوین و اجرا کنند. کلید اجرای موفق راهبردها این است که افراد آن­ها را درک نمایند. نقشه راهبرد به ­عنوان توصیف­کننده راهبردهای سازمان به افراد در درک آن­ها کمک می­‌کند. در سازمان­ها، ترسیم نقشه راهبرد شهودی و اغلب بدون توجه به روابط علّت و معلولی میان اهداف راهبردی و تنها از طریق نظرات مدیران ارشد انجام می‌­شود. با این روش ارتباط بین اهداف راهبردی روشن نبوده و مشخص نیست که کدام اهداف راهبردی با هم در ارتباط‌­اند. هدف این پژوهش، ارائه رویکردی نوآورانه با استفاده از نظریه دایگراف به­ منظور جبران این کمبود است تا روابط علّت و معلولی بین اهداف راهبردی نقشه راهبرد را با تجمیع و پردازش قضاوت خبرگان، انکشاف و ترسیم نماید. اعتبار رویکرد ارائه ­شده با انجام مطالعه موردی در یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش را 10 نفر از خبرگان یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی تشکیل شده و نتایج اجرای این رویکرد در غالب نقشه راهبرد آن سارمان ارائه شده است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_88062.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_88062_71a49dcca11f4dd56e992fcc84b643d2.pdf ER -