TY - JOUR ID - 163803 TI - الگوی میراث برند و تجربه خاطره انگیز بر عشق و ترجیح برند محصولات ورزشی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - پیرجمادی, سحر AU - محمودی, احمد AU - همتی عفیف, علی AU - دژآهنگ, منوچهر AD - دکتری تخصصی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران AD - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، قزوین، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 52 SP - 172 EP - 159 KW - بازاریابی ورزشی KW - تجربه خاطره‌انگیز KW - ترجیح برند KW - عشق به برند KW - میراث برند DO - 10.22034/smsj.2022.163803 N2 - یکی از راه‌های حفظ سهم بالا در محیط متلاطم امروز تأکید بر مؤلفه‌های تاریخی و خاطره انگیز برند است. برندهای ورزشی با تصویرهایی دارای مؤلفه‌هایی همچون میراث و اعتبار در حال کسب محبوبیت‌اند. از این‌رو، هدف از پژوهش حاضر مدل‌سازی میراث برند و تجربه خاطره انگیز  برعشق و ترجیح برند محصولات ورزشی بود. سؤال اینجاست که آیا بین میراث برند و تجربه خاطره انگیز  با ترجیح برند با نقش میانجی عشق به برند محصولات ورزشی ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری مشتریان فروشگاه­های ورزشی شهر تهران بودند که 354 نفر به‌روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از 4 پرسش‌نامه استاندارد استفاده شد. متخصصان روایی پرسش‌نامه‌ها را تأیید و پایایی آن‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 7/0 به‌دست آمد. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از توصیف آماری و  آمار استنباطی مانند همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که میراث برند و تجربه خاطره‌انگیز بر عشق به برند و ترجیح برند محصولات ورزشی تأثیر مثبت معناداری داشتند. همچنین عشق به برند در ارتباط بین میراث برند، تجربه خاطره‌انگیز و ترجیح برند محصولات ورزشی نقش میانجی دارد. نتایج این پژوهش بر لزوم توجه مدیران به شاخص‌هایی از قبیل سابقه برند ورزشی، ارزش‌های عاطفی، کارکردی، اجتماعی، تجارب خوش گذشته، دلبستگی به برند، توجه به احساسات مشتریان ورزشی در جهت دست‌یابی به بازاریابی نوین در صنعت ورزش تأکید دارد. UR - https://www.smsjournal.ir/article_163803.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_163803_5ae6e7c83f3a6ee67e35e307e7a3d507.pdf ER -