TY - JOUR ID - 157945 TI - تأثیر یادگیری اکتشافی با چابکی استراتژیک بر نوآوری مدل کسب‌وکار JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - احمدی, حاتمه AU - خلیل‌نژاد, شهرام AD - دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 51 SP - 27 EP - 47 KW - یادگیری اکتشافی KW - نوآوری مدل کسب وکار KW - چابکی استراتژیک DO - 10.22034/smsj.2022.157945 N2 - هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر یادگیری اکتشافی بر نوآوری مدل کسب­وکار با میانجی­‌گری چابکی راهبردی در شرکت­‌های دانش‌­بنیان است. این تحقیق از لحاظ زمان مقطعی، از لحاظ رویکرد کمی و از نظر هدف کاربردی و همچنین از نظر نحوه­ی گردآوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی است. جامعه­ی آماری پژوهش شرکت­‌های دانش­‌بنیان حاضر در پارک علم‌­وفناوری دانشگاه تهران درنظر گرفته شده است که جمع‌­آوری داده‌ها در خصوص این سازمان­‌ها به واسطه‌ مدیران ارشد و میانی سازمان‌­های مذکور صورت گرفته است که 280 عدد پرسشنامه درمیان مدیران 120 شرکت توزیع شده و درنهایت تحلیل داده‌­ها با 232 پرسشنامه بازگشتی بر روی 120 سازمان انجام پذیرفته است. برای پاسخگویی به سوالات تحقیق با کمک نرم‌­افزار SPSS22 و PLS3 SMART از روش­‌های آماری و آزمون­‌های متفاوت به نحوی که ذکر می­‌شود استفاده­ شده: از آزمون تحلیل عاملی تاییدی جهت تأیید روایی سوالات و مشخص‌­سازی عوامل کلیدی هر مولفه و از فن مدل‌یابی معادلات ساختاری جهت بررسی برازش مدل تحقیق با داده‌­های جمع‌­آوری شده استفاده­ شده ­است. نتایج نشان داد که با درنظر گرفتن نقش میانجیِ چابکی راهبردی در رابطه­‌ی یادگیری اکتشافی و نوآوری مدل کسب وکار می‌­توان آن را ضامنی بر اجرای موفقیت آمیز نوآوری مدل کسب­‌وکار دانست. همچنین یافته‌­ها حاکی از تأثیر مثبت و معنادار یادگیری اکتشافی بر نوآوری مدل کسب‌­وکار و بر چابکی راهبردی است. علاه‌بر این چابکی راهبردی بر نوآوری مدل کسب­‌وکار نیز اثر مثبت و معناداری دارد. UR - https://www.smsjournal.ir/article_157945.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_157945_fa4d734cc93a2490340ac5d47b7cfdd8.pdf ER -