TY - JOUR ID - 152862 TI - الگوی راهبردی مدیریت آموزش عالی با تاکید بر مفهوم حکمرانی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - خسروی, محسن AU - حسنی, محمد AU - مهاجران, بهناز AD - دانشجوی دکتری، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - استاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران AD - دانشیار، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 14 IS - 53 SP - 125 EP - 143 KW - آموزش عالی KW - الگوی راهبردی KW - حکمرانی KW - کارآفرینی KW - جذب و بکارگیری استعدادها DO - 10.22034/smsj.2022.152862 N2 -    مقاله حاضر درصدد ارائه الگویی است که بر اساس آن بتوان جذب و اثرگذاری دانش‌آموختگان مدیریت آموزش عالی را در نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران تبیین نمود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی -پیمایشی می‌باشد و در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌­آوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق و غیرساختار یافته بوده و به منظور گردآوری داده‌ها با به‌کارگیری روش نمونه‌­گیری نظری با 18 نفر از خبرگان، مدیران و صاحب‌نظران آموزش عالی مصاحبه انجام شد. پس از طی کدگذاری­های سه‌­گانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق براساس الگوی زاویه‌ای طراحی شد. یافته‌­های تحقیق بیانگر آنست که این مدل در قالب 25 مقوله اصلی و 82 متغیر شامل جذب و به‌کارگیری دانش‌آموختگان به عنوان هسته یا مقوله اصلی مدل؛ متغیرهای علّی (عوامل سازمانی، عوامل فراسازمانی، آمادگی برای جذب و به‌کارگیری، شایستگی­‌های درون فردی، شایستگی­‌های شخصی و شایستگی­‌های کارآفرینی)؛ متغیرهای زمینه‌­ای (زمینه‌­کاری، اسناد بالادستی)؛ شرایط مداخله‌­گر (فرهنگ اشتغال‌­زایی، پایداری سیستم‌­های موجود کشف استعدادها، مسولیت­‌پذیری)؛ مقولات راهبردی (نهادینه‌­سازی سیستم مدیریت استعداد کارآفرینانه، طراحی فرایند مدیریت استعداد کارآفرینانه چندگانه و طراحی نظام تخصیص منابع) و نهایتاً مقولات پیامدی (اشتغال‌زایی، ارزش آفرینی و مزیت رقابتی چندگانه، ایجاد تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی) قرار گرفت. UR - https://www.smsjournal.ir/article_152862.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_152862_41278394a341a6332e3ab198482f4bfa.pdf ER -