TY - JOUR ID - 143894 TI - تدوین مقیاس هویت ملی مصرف‌کننده در مصرف کالای داخلی: مطالعه صنعت پوشاک ایران JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - مداح, مرتضی AU - محمد شفیعی, مجید AU - رضایی دولت آبادی, حسین AD - گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 48 SP - 145 EP - 168 KW - هویت ملی KW - مصرف کالای داخلی KW - تحلیل مضمون KW - تحلیل عاملی KW - صنعت پوشاک DO - N2 - امروزه اکثر مصرف‌کنندگان هویت‌های محلی و جهانی دارند. هویت محلی شامل بازنمایی‌های ذهنی است که مصرف-کنندگان به اعتقادات و سنت‌ها و آداب و رسوم محلی احترام می‌گذارند، به رویدادهای محلی علاقمند هستند و جوامع محلی را منحصر به فرد تشخیص می‌دهند. از آنجاییکه هویت ملی می‌تواند به عنوان یک عامل اثرگذار در مصرف کالاهای داخلی باشد، این مطالعه بدنبال تدوین مقیاس هویت ملی مصرف کننده است. مطالعه حاضر که به روش آمیخته انجام شده است به دنبال شناسایی ابعاد و مولفه‌های هویت ملی است که باعث اثرگذاری بر مصرف کالاهای داخلی در صنعت پوشاک می‌شود. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان صنعت پوشاک ایران بودند که نمونه ای 20 نفره از آنان به روش قضاوتی انتخاب شد. در مرحله کمی، جامعه آماری را مصرف کنندگان پوشاک در ایران تشکیل می داد که با روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. جهت انجام این پژوهش، پس انجام مصاحبه با خبرگان صنعت و استفاده از روش تحلیل تم، مولفه‌های اصلی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مولفه‌های شناسایی شده، در قالب ابعاد تقسیم‌بندی و صحت آنها مورد بررسی قرار گرفت. در پایان مقیاس هویت ملی که در خرید کالاهای داخلی موثر هستند، شناسایی و پیشنهاد گردید. UR - https://www.smsjournal.ir/article_143894.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_143894_6bdf91e79c22546a2dd006b1fd74154c.pdf ER -