TY - JOUR ID - 130603 TI - پیشایندها و پسایندهای نوسازی راهبردی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - ویشلقی, مهدیه AU - مقدم, علیرضا AU - آذر, عادل AU - سپهوند, رضا AD - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری ،دانشگاه سمنان AD - استادیار گروه مدیریت دولتی،دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان AD - استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 48 SP - 103 EP - 122 KW - نوسازی KW - نوسازی راهبردی KW - شرکت های دولتی KW - سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران KW - رویکرد دلفی فازی DO - N2 - نوسازی راهبردی زمینه تناسب راهبردی پویا بین سازمان و محیط را فراهم می سازد. علی رغم اینکه نوسازی راهبردی در دنیای متحول امروزی اهمیت بسیار زیادی دارد و عمده دلیل شکست سازمان ها را می توان به آن نسبت داد، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. به این ترتیب هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین پیشایندها و پسایندهای نوسازی راهبردی در شرکت های دولتی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی ـ پیمایشی و در زمره پژوهش های آمیخته می باشد. در بخش کیفی 15 نفر از اساتید رشته مدیریت با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، 26 نفر از مدیران میانی و ارشد شرکت های دولتی تابعه ایدرو با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی مشارکت داشتند. برای کدگذاری داده ها از نرم افزار Atlas.ti و برای اولویت بندی پاسخ ها از فن دلفی فازی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی، منابع اقتصادی، فناوری و منابع انسانی راهبردی مهم ترین عوامل به وجودآورنده نوسازی راهبردی و افزایش بهره وری، اعتماد و رضایت ذینفعان و چابکی راهبردی مهم ترین پسایندهای نوسازی راهبردی هستند. با توجه به اینکه نتایج پژوهش مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان را از اهمیت نوسازی راهبردی و پیامدهای آن آگاه کرده و زمینه توسعه راهبردی شرکت با استفاده از عوامل موثر بر اجرای نوسازی راهبردی را فراهم می کند، ارزشمند است. UR - https://www.smsjournal.ir/article_130603.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_130603_1e03d57212ad7210b2e873e8a498eca3.pdf ER -