TY - JOUR ID - 118141 TI - تدوین راهبرد‏ سناریوی بانکداری الکترونیک JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - ابویی اردکان, محمد AU - بایرام زاده, سونا AU - سلطان محمدی, ندا AD - دانشیار مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران AD - استادیار، دانشگاه خاتم AD - دانشجوی دکتری مدیریت توسعه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 45 SP - 1 EP - 22 KW - بانکداری الکترونیک KW - سناریو KW - آینده‌پژوهی کسب و کار KW - روش‏‌ شوارتز DO - N2 - هدف و مقدمه: برنامه‌ریزی سناریومحور یکی از روش‌های نوین تدوین  راهبرد در عصر پیچیدگی و عدم قطعیت‌های جدی است، شناسایی عدم قطعیت‌ها و تدوین راهبرد ‏های مبتنی بر آن در صنایعی با سرعت رشد بالا اهمیتی ویژه دارد تا از این طریق سازمان­‌ها برای روبرو شدن با محیط پیچیده مهیا باشند. در پژوهش حاضر به منظور تدوین راهبرد ‏برای یک شرکت فعال در صنعت بانکداری الکترونیک، برنامه‏‌ریزی مبتنی بر سناریو مورد کاربرد قرار گرفته است.روش‌شناسی: در این مقاله روش شوارتز به منظور سناریونویسی مورد کاربرد قرار گرفته است. به منظور انجام مراحل روش شوارتز، رویکرد به کار رفته، کیفی و استراتژی پژوهش، تحلیل محتوا بوده است. بر این اساس 12 جلسه به شکل گروه‌­های کانونی،  با مجموع 315 نفر- ساعت وقت اختصاص یافته، با گروهی از خبرگان دانشگاهی و فعالان صنعت فناوری‏‌های بانکی با تنوعی از تخصص‌‏ها و تجارب همکاری با شرکت مورد مطالعه برگزار شدیافته‌­ها: پس از مقوله‌­بندی گزاره­‌های کلامی، یک لیست اولیه مشتمل بر 13 عدم قطعیت شناسایی گردید. سپس سه عدم قطعیتِ تحریم (فضای تعاملی سازگار در مقابل فضای تعاملی ناسازگار)، رفتار قانونگذار (قانونگذار بالغ در مقابل قانونگذار نابالغ) و رفتار رقبای صنعت (صنعت منسجم در مقابل صنعت پراکنده) به عنوان عدم قطعیت­‌های کلیدی انتخاب شدند. بر اساس سه عدم قطعیت کلیدی انتخاب شده، تعداد هشت فضای سناریو به دست آمدند. هشت فضای سناریو به همراه راهکارهای پیشنهادی به شرح زیر هستند:فضای اول: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت منسجمراهکارهای پیشنهادی برای فضای اول:توسعه محصولات و خدمات با اتخاذ استراتژی مشارکت به صورت کنسرسیوم چند جانبه با بانک­‌ها، موسسات مالی و اعتباری و شرکت­‌های فناوری اطلاعات بانکی داخلی.رهبری و سازماندهی شبکه‌­های شراکت با سایر بازیگران صنعت.افزایش سرمایه‌­گذاری در تحقیق و توسعه در جهت فناوری­‌های نوین بانکی.کاهش زمان ارائه محصولات و خدمات.فضای دوم: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت پراکندهراهکارهای پیشنهادی برای فضای دوم:افزایش مزیت رقابتی از طریق سرمایه­‌گذاری در تحقیق و توسعه.افزایش آمادگی و زیرساخت لازم را برای ایجاد و رهبری مشارکت‌­ها با بازیگران صنعت به منظور ورود سریع­تر به فضای منسجم.فضای سوم: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار بالغ، صنعت منسجمراهکارهای پیشنهادی برای فضای سوم:افزایش سرعت کاربرد ظرفیت­‌های تولید سامانه­های متعدد به منظور کسب جایگاه رهبری و سازماندهی مشارکت­‌ها.چابک‌­سازی شرکت به منظور سرعت در پاسخگویی به نیازها.توسعه محصولات و خدمات نوآورانه.توجه ویژه و پاسخگویی به نیازهای مشریان کنونی به منظور افزایش سطح رضایت آنها.فضای چهارم: فضای تعاملی ناسازگار، قانونگذار بالغ، صنعت پراکندهراهکارهای پیشنهادی برای فضای چهارم:افزایش رضایت و توسعه روابط با مشتریان کنونی به منظور افزایش سفارشات آنها در آینده.افزایش هزینه جایگزینی شرکت برای مشتری از طریق تکمیل سبد خدمات و ارائه خدمات تکمیلی.افزایش آمادگی و زیرساخت لازم را برای ایجاد و رهبری مشارکت‌­ها با بازیگران صنعت.شناسایی و ورود به بازارهای جدید غیر بانکی داخلی. کاهش زمان ارائه محصولات و خدمات.فضای پنجم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار بالغ، صنعت منسجمراهکارهای پیشنهادی برای فضای پنجم:ایجاد مشارکت با بانک‏ها و موسسات مالی بین­المللی به خصوص با اتکا به دانش بومی شرکت. استفاده بیشتر از امکانات زیرساختی و ارائه دانش بومی به خصوص در حوزه فین تک در راستای ارائه خدمات متمایز به بانک‏ها. ایجاد مشارکت­ها با رقبای داخلی برای حفظ موقعیت رقابتی. ارایه خدمات نوین مالی هم­تراز با نظام بانکی بین­المللی.فضای ششم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت منسجمراهکارهای پیشنهادی برای فضای ششم:توسعه بازار با ایجاد کنسرسیوم‏‌های بین المللی با حضور شرکت‏هایی از بازار هدف، برای فعالیت و ارائه خدمات و محصولات رقابتی در بازارهای خارج از کشور.شناسایی شرکت‏های توانمند بین المللی برای همکاری و انتقال دانش در حوزه‌‏های فناوری‏‌های نوین بانکی.فضای هفتم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار بالغ، صنعت پراکندهراهکارهای پیشنهادی برای فضای هفتم:آمادگی همکاری و تعامل سازنده با سایر بازیگران بزرگ به خصوص بازیگران خارجی.تمرکز بر مشتریان فعلی و بالا بردن سطح رضایت آنها.شناسایی و ورود به بازارهای جدید داخلی و خارجی.فضای هشتم: فضای تعاملی سازگار، قانونگذار نابالغ، صنعت پراکندهراهکارهای پیشنهادی برای فضای هشتم:سرمایه‏‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه و افزایش توان رقابتی (به خصوص در حوزه‌­هایی که دانش بومی مورد نیاز است)افزایش آمادگی و زیرساخت لازم را برای ایجاد و رهبری مشارکت­ها با شرکت­های داخلی و خارجی. بحث و نتایج: سناریوی شماره 2 (فضای تعاملی ناسازگار، قانون‌گذار نابالغ، صنعت پراکنده) را می­توان سناریوی بدبینانه در نظر گرفت. این وضعیت باید مورد تعمیق و پیگیری شرکت قرار گیرد تا زیان­های ناشی از آن به حداقل رسانده شود، به خصوص سرمایه­‌گذاری در تحقیق و توسعه و افزایش آمادگی و ایجاد زیرساخت لازم برای شروع مشارکت­‌ها و ورود سریع­تر به فضای صنعت منسجم مورد پیگیری قرار گیرد. از طرفی سناریوی شماره 5 (فضای تعاملی سازگار، قانونگذار بالغ، صنعت منسجم) را می‌­توان به عنوان سناریوی خوش­بینانه در نظر گرفت. در این صورت طرف عرضه و تقاضا در تعامل با یکدیگر شکل گرفته و رشد می­نمایند. در این فضا باز هم پیگیری ایجاد مشارکت­های داخلی و خارجی از اولویت­های شرکت خواهد بود همچنین توجه به فین تک­ها در راستای ارائه خدمات متمایز بسیار سودآور خواهد بود. به خصوص که با ورود شرکت­های رقیب خارجی و توان بالای آنها، داشتن دانش بومی و بهره‌­برداری مناسب از آن در حوزه فین­تک، از قابلیت­های اساسی شرکت به شمار خواهد آمد. همچنین با بررسی فضاهای مختلف مشخص می شود که چند محور اصلی در تمام آنها به چشم می­‌خورد که پیشنهاد می شود با توجه همزمان به آنها، آمادگی شرکت برای مواجهه با سناریوهای مختلف بیشتر گردد. این محورها به شرح زیر هستند:ایجاد، توسعه و رهبری مشارکت­‌های داخلی و خارجیسرمایه­‌گذاری در تحقیق و توسعهتعالی فرایندها UR - https://www.smsjournal.ir/article_118141.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_118141_e6bb5567928ce6dc4eb99bd7f331697d.pdf ER -