TY - JOUR ID - 105894 TI - واکاوی نقش استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌ای بیمه بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات‌ و حق‌شناسی وی JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - الحسینی المدرسی, سید مهدی AU - مقدم زاده, نجمه AU - باقری قره بلاغ, هوشمند AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت، حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- مالی، پردیس آزادی دانشگاه یزد، یزد، ایران AD - کاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 41 SP - 75 EP - 91 KW - استراتژی‌های بازاریابی رابطه‌ای KW - حق‌شناسی مشتری KW - کیفیت خدمات DO - N2 - امروزه، بیمه یک ابزار اقتصادی، تبدیل به یک صنعت عمده در کشور شده است که در طبقه­های مختلفی از جامعه خدمات ارائه می­دهد. علاوه‌بر این، بیمه نقش مهمی را در تقویت قدرت اقتصادی جامعه، فراهم نمودن امنیت و اعتماد به نفس در سطح جامعه و همچنین گسترش فعالیت­های تولید و خدمات ایفا می­کند. در این پژوهش فرض بر این است تأثیر استراتژی­های بازاریابی رابطه­ای بر ادراک­ مشتریان از کیفیت خدمات و حق‌شناسی آنان در شرکت­های بیمه خصوصی مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 389 نفر از مشتریان شرکت­های بیمه خصوصی تهران است که با روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب گردیده­اند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­های پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری بر اساس نرم­افزار لیزرل­ استفاده شد. بر اساس یافته­های پژوهش، بین متغیرهای روابط مالی، ساختاری و اجتماعی با درک مشتریان نسبت به کیفیت خدمات و قدردانی آن­ها رابطه مثبت وجود دارد. همچنین، استراتژی­های بازاریابی رابطه­ای بر حق­شناسی مشتری و ادراک مشتری از کیفیت خدمات در شرکت­های خصوصی بیمه؛ تأثیر مثبت و معناداری دارد. UR - https://www.smsjournal.ir/article_105894.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_105894_1ab9e27db97c50b03a366c0b426c88c4.pdf ER -