TY - JOUR ID - 101370 TI - پیش‌بینی پویای جمعیت دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی فضای مدارس کشور JO - فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی JA - SMSJ LA - fa SN - 2228-6853 AU - پیشوایی, میر سامان AU - موسوی, سیده سارا AD - دانشگاه علم و صنعت ایران AD - دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 40 SP - 149 EP - 169 KW - جمعیت دانش آموزی KW - سرانه فضای آموزشی KW - بودجه ساخت مدارس KW - پویایی‌شناسی سیستم ها KW - زنجیره سنی DO - N2 - نظام تعلیم و تربیت یکی از نهادهای اصلی جامعه است که به تأمین نیروی انسانی مؤثر می­ پردازد. اولین گام برای اجرای برنامه­‌های آموزشی، داشتن فضای مناسب و کافی است. هم‌­اکنون کمبود قابل توجهی در منابع آموزشی کشور وجود دارد. با توجه به هدف افزایش پوشش تحصیلی در اسناد چشم‌­انداز کشور، لازم است برای تأمین منابع آموزشی برنامه‌­ریزی نمود. در این پژوهش جمعیت کل دانش ­آموزان کشور در مقطع ابتدایی و متوسطه اول با استفاده از شبیه‌سازی پویای سیستمی تا سال 1420­ پیش‌­بینی شده و سپس سیاست­‌های مختلف مرتبط با بودجه­ی تخصیص‌یافته به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج گویای آن است که چنانچه رفتار باروری مطابق حال حاضر پیش برود، جمعیت دانش ­آموزان در سال ­های پیش رو افزایش خواهد یافت و پس از گذراندن بیشینه خود در دهه 1400، سیر نزولی خواهد داشت. چنان­چه بودجه اختصاص یافته به ساخت مدارس، رقمی مطابق با مقدار اعلام شده برای سال 1398 داشته باشد، با کاهش جدی در سرانه مساحت فضای آموزشی مواجه خواهیم شد. در سناریوی بودجه دو برابر این مقدار، این کاهش کمتر از یک متر­مربع و در سناریوی بودجه 3 برابر، پس از 5 سال، سرانه آموزشی مدارس کشور بهبود خواهد یافت. UR - https://www.smsjournal.ir/article_101370.html L1 - https://www.smsjournal.ir/article_101370_7c9d66d41cf0cb0cf8395d68c28333fa.pdf ER -