%0 Journal Article %T تبیین مدل توانمند‌سازی راهبردی صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A فارسیجانی, حسن %A قرچه, منیژه %A امین‌بیدختی, علی‌اکبر %A نیک‌سرشت, فرامرز %D 2012 %\ 11/21/2012 %V 3 %N 11 %P 43-70 %! تبیین مدل توانمند‌سازی راهبردی صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط %K عوامل درونی %K عوامل بیرونی %K مهارت‌های بازاریابی و فروش %K نظام ملی نوآوری به عملکرد صادراتی %R %X هدف مقاله حاضر ارائه مدلی در خصوص بهبود عملکرد صادرات صنعتی بنگاه­های کوچک و متوسط ایرانی به کشورهای آسیای میانه است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری شامل 1201 بنگاه‌های کوچک و متوسط صادر‌کننده صنعتی به آسیای میانه در سال 90ـ 89 می‌باشد. از این تعداد 292 نفر به­عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جمع­آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شدکه پس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، و مقدار آن 79/0 است. برای تحلیل داده­ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می­دهد هفت عامل (درونی، بیرونی، روابط بین کشورها، نوسانات در سیاست­های توسعه صادرات، راهبرد ملّی صادرات، توانمندی بنگاه­ها و عملکرد صادراتی) با اکتساب نمره ویژه بیش از یک توانسته­اند در حدود 83 درصد تغییرات واریانس کل را تبیین نمایند. از طرفی تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومی تحقیق نشان می‌دهد بهبود توانمندی بنگاه­های کوچک و متوسط می‌تواند بر عملکرد صادراتی آن­ها به کشورهای آسیای میانه تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد. %U https://www.smsjournal.ir/article_88916_238ca32b2533dea1c63ce084c9e79054.pdf