%0 Journal Article %T الگوی طراحی توانمندسازهای گرایش به شناسه %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A روستا, احمد %A عالم تبریز, اکبر %A امین بیدختی, علی اکبر %A خوئینی, بهداد %D 2014 %\ 05/22/2014 %V 5 %N 17 %P 113-139 %! الگوی طراحی توانمندسازهای گرایش به شناسه %K گرایش به شناسه %K قالب ذهنی %K گرایش راهبردی %K دیدگاه مبتنی بر منابع %R %X در سال­های اخیر به‌­منظور کسب مزایای رقابتی موضوعات مربوط به شناسه و گرایش به شناسه توجه متخصصان و دست­‌اندرکاران حوزة مدیریت و بخصوص بازاریابی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با هدف ارائة چارچوب ساختاری و نظری شناسایی و طراحی عوامل توانمندساز گرایش به شناسه براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، مؤلفه­‌های توانمندساز گرایش به شناسة هنرمندان و پیشه­وران کارگاه‌­های کوچک تولیدکنندة صنایع دستی شناسایی، انتخاب و مورد آزمون واقع شده و با بررسی چگونگی ارتباط و تأثیرات آنها با یکدیگر مدلی ارائه شده که در استان زنجان مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة هنرمندان شاغل در کارگاه‌­های فعال صنایع دستی در استان زنجان در بهار سال 1392 بودند که با روش نمونه‌­گیری قضاوتی انتخاب گردیدند. نمونه شامل 197 هنرمند و پیشه­ور می‌­باشد که با استفاده از فرمول کوکران از 400 کارگاه صنایع دستی انتخاب گردید. داده‌­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمع‌­آوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی و به­کارگیری نرم‌­افزارهای SPSS وLESREL، فرضیه­‌های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. پس­از تحلیل عاملی، کلیة سازه­‌های پیشنهادی تحقیق تأیید شد. لذا تنها دو فرضیة فرعی مورد تأیید قرار نگرفت.   در سال­های اخیر به­منظور کسب مزایای رقابتی موضوعات مربوط به شناسه و گرایش به شناسه[1] توجه متخصصان و دست­اندرکاران حوزة مدیریت و بخصوص بازاریابی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با هدف ارائة چارچوب ساختاری و نظری شناسایی و طراحی عوامل توانمندساز گرایش به شناسه براساس دیدگاه مبتنی بر منابع[2]، مؤلفه­های توانمندساز گرایش به شناسة هنرمندان و پیشه­وران[3] کارگاه­های کوچک تولیدکنندة صنایع دستی شناسایی، انتخاب و مورد آزمون واقع شده و با بررسی چگونگی ارتباط و تأثیرات آنها با یکدیگر مدلی ارائه شده که در استان زنجان مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة هنرمندان شاغل در کارگاه­های فعال صنایع دستی در استان زنجان در بهار سال 1392 بودند که با روش نمونه­گیری قضاوتی انتخاب گردیدند. نمونه شامل 197 هنرمند و پیشه­ور می­باشد که با استفاده از فرمول کوکران از 400 کارگاه صنایع دستی انتخاب گردید. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمع­آوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی و به­کارگیری نرم­افزارهای SPSS وLESREL، فرضیه­های پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. پس­از تحلیل عاملی، کلیة سازه­های پیشنهادی تحقیق تأیید شد. لذا تنها دو فرضیة فرعی مورد تأیید قرار نگرفت. 2. Brand orientation 3. Resource-Based View(RBV) 4. Craftspeople   %U https://www.smsjournal.ir/article_88777_cb1ba669636a36f22b8b2a17d5644c6d.pdf