%0 Journal Article %T بررسی نقش مدیریت راهبردی در کارآفرینی سازمانی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A طالقانی, محمّد %A طالقانی‌نژاد, سارا %D 2016 %\ 11/21/2016 %V 7 %N 27 %P 271-293 %! بررسی نقش مدیریت راهبردی در کارآفرینی سازمانی %K مدیریت راهبردی %K کارآفرینی سازمانی %K رابطه مدیریت راهبردی با کارآفرینی سازمانی %K بررسی عوامل محیطی %K کنترل‌های راهبردی %R %X کارآفرینی سازمانی و مدیریت راهبردی مفاهیمی هستند که از بعد نظری عملی، در دنیای امروز، توجه پژوهشگران و مدیران زیادی را به خود جلب کرده‌­اند. متغیرهای بسیاری بر کارآفرینی سازمانی تأثیر می‌گذارند. اقدامات مربوط به مدیریت راهبردی از جمله اقدامات مدیریتی است که تسهیل­کننده کارآفرینی سازمانی است. از این‌­رو در این پژوهش به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی و پنج اقدام خاص مدیریت راهبردی شامل: میزان کاوش یا بررسی محیطی، انعطاف­پذیری در برنامه­‌ریزی، افق زمانی برنامه‌­ریزی، مشارکت در برنامه‌­ریزی، و ویژگی­‌های کنترل در شرکت پارس خزر پرداخته می­‌شود و به این سوال که ابعاد مدیریت راهبردی چه تأثیری می‌­تواند بر کارآفرینی سازمانی داشته باشد؟، پاسخ دهد. با توجه به این­که شرکت پارس خزر یک شرکت هلدینگ است، جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان خبره، مدیران، متخصصان و کارکنان کلیدی شرکت پارس خزر در استان گیلان می­‌باشد که حدود 150 نفر است. به علت نبودن واریانس جامعه از روش نمونه­‌گیری مورگان استفاده می‌­شود که با استفاده از این روش تعداد نمونه 108 نفر می‌شود که برای اطمینان این تعداد تا 115 نفر ارتقا داده شده است. در ابتدا میزان و یا مقدار متغیر بر اساس داده‌­ها و امتیازات حاصل از پرسشنامه مشخص شد؛ سپس، توصیف اطلاعات حاصل شده در قالب جداول و نمودارهای توصیفی، دیدگاه کلی از چگونگی توزیع آنها را ایجاد کرده که می‌­تواند در چگونگی استفاده از الگوهای آماری کمک کند. با تعیین الگوها آزمون فرضیه‌­های پژوهش با کمک نرم‌­افزار SPSS از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن برای تمام فرضیه‌­ها انجام می­‌شود. %U https://www.smsjournal.ir/article_88448_9b11d4527fd0b2db7a07ebb4ff780943.pdf