%0 Journal Article %T ارزیابی کارکرد راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A مزیدی, علی‌محمد %A سلطانی‌فر, محمد %A جعفری, زهره %D 2018 %\ 06/20/2018 %V 9 %N 33 %P 131-164 %! ارزیابی کارکرد راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی %K راهبردهای ارتباطی %K تجاری‌سازی %K روش‌شناسی کیو %K تحلیل عاملی اکتشافی %R %X هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی است. راهبردهای ارتباطی موردنظر اطلاع‌رسانی، متقاعدسازی، موافق‌سازی و گفتگو است. این پژوهش به روش اکتشافی ـ پیمایشی ‌است. جامعه آماری پژوهش را 25 نفر از متخصصان و مدیران حوزه تجاری‌سازی فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که در سال 1393 در شهر تهران مشغول به کار هستند، تشکیل می‌دهند. این پژوهش بر اساس پاسخ به این سؤال‌ها تدوین شده است: موانع و عوامل مؤثر بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی کدامند؟ و راهبردهای ارتباطی و اولویت‌بندی هریک از آن‌ها چیست؟ بر اساس نتایج بررسی ‌و تحلیل داده‌ها اولویت هر یک از راهبردها به‌ترتیب اطلاع‌رسانی، متقاعدسازی، موافق‌سازی و گفتگو است. در گام اول پژوهش، عوامل و موانع تجاری‌سازی بررسی و استخراج شدند. سپس بر اساس مبانی نظری پژوهش و مصاحبه با متخصصین، شاخص‌ها و مصادیق اصلی تأثیرگذار بر راهبردهای ارتباطی به‌دست ‌آمد و بر اساس آن سؤال‌های پرسشنامه تنظیم شد. در گام دوم، بر اساس تحلیل عاملی و با ‌استفاده ‌از نرم‌افزار SPSS یافته‌های راهبردهای ارتباطی آزمون و اولویت هر یک از آن‌ها تعیین شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده 4 دیدگاه به‌دست آمد و پیشنهادهایی درخصوص تأثیر و نقش راهبردهای ارتباطی بر تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی ارائه شد. نتایج حاکی از این است که هر یک از راهبردهای ارتباطی به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد و می‌بایست با راهبردهای دیگر همراه شود. تعامل بین صنعت و ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار از طریق راهبردهای ارتباطی استخراج شده در این مقاله، ارتقای سطح تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی را به دنبال خواهد داشت.   %U https://www.smsjournal.ir/article_87860_397c1e4ed56fd92c8ad5b03fc40627f0.pdf