%0 Journal Article %T شناسایی مولفه‌های راهبردی موثر بر جایگاه صنعت لوازم خانگی کوچک %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A صفردوست, عاطیه %A پورقاسم سوستانی, محسن %A سلامی, رضا %D 2023 %\ 04/04/2023 %V 14 %N 53 %P 1-24 %! شناسایی مولفه‌های راهبردی موثر بر جایگاه صنعت لوازم خانگی کوچک %K استراتژی رقابتی %K جایگاه استراتژیک %K چارچوب جامع تدوین استراتژی %K صنعت لوازم خانگی کوچک %R 10.22034/smsj.2023.169392 %X در این پژوهش یکی از صنایع کاربردی کشور یعنی صنعت لوازم خانگی کوچک مورد توجه قرار گرفته است. شرکت­‌های لوازم خانگی کوچک با توجه به شرایط محیطی و قابلیت­‌های کنونی و آینده خود باید استراتژی مناسبی را انتخاب کنند تا به بقاء و رشد این شرکت­‌ها در عرصه رقابتی صنعت لوازم خانگی کمک نماید. بر این اساس با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه‌­ریزی راهبردی برای پاسخگویی به محیط، هدف از این پژوهش تدوین راهبرد برای یک شرکت در حوزه لوازم خانگی کوچک می­‌باشد. برای تدوین راهبرد این شرکت از چارچوب جامع تدوین راهبرد استفاده شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها، تحلیلی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش یک شرکت بین‌­المللی فعال در حوزه لوازم خانگی کوچک می‌باشد. مراحل پژوهش به این صورت بوده است که ابتدا ضمن بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق ، از طریق تکنیک دلفی و مصاحبه با مدیران و کارشناسان ارشد شرکت، ابعاد چهارگانه ماتریس سوات شناسایی و تدوین گردید و در مرحله نهایی از طریق مصاحبه با مدیران ارشد و مشاوران مجموعه، کلیه ابعاد شناسایی شده مورد بازبینی و تایید نهایی قرار گرفت. یافته‌­های تحقیق نشان می­دهد که شرکت در جایگاه رقابتی قرار دارد و مناسب­‌ترین راهبرد برای شرکت، راهبرد رقابتی است. در واقع شرکت باید سعی کند با استفاده از نقاط قوت خود تهدیدهای محیطی را به حداقل برساند و در این راستا یکی از موثرترین راهکارها استفاده از توان داخلی برای ایجاد تنوع در محصولات است. %U https://www.smsjournal.ir/article_169392_0d95a1d4269632f70dc53ee6b059e9ea.pdf