%0 Journal Article %T تبیین و ارزیابی الگوی ارتقاء اشتراک دانش در انجمن‌های خبرگی %J فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی %I انجمن مدیریت راهبردی ایران %Z 2228-6853 %A نظافتی, نوید %A عظیمی, غلامرضا %A توکلی, نرجس %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 6 %N 21 %P 275-310 %! تبیین و ارزیابی الگوی ارتقاء اشتراک دانش در انجمن‌های خبرگی %K مدیریت دانش %K اشتراک دانش %K سرمایۀ اجتماعی %K ابعاد سرمایۀ اجتماعی %K انجمن‌های خبرگی %R %X هر سازمانی گنجینه‌ای عظیم از دانش است و اغلب این سرمایه ارزشمند که می‌تواند موجب گسترش خلاقیت و نوآوری در سازمان شود، نادیده گرفته می‌شود. در تحقیق حاضر از تئوری سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و گوشال که شامل سه بعد عنصر ساختاری، عنصر شناختی و عنصر رابطه‌ای است استفاده‌ شده است. همچنین در سال‌های اخیر مفهوم انجمن‌های خبرگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مؤثر جهت تسهیم دانش با بهره‌گیری از تجربیات و دانش‌های خبرگان سازمان، توسعه ‌یافته است. در این تحقیق به بررسی نقش ابعاد سرمایۀ اجتماعی سازمانی بر اشتراک دانش در انجمن‌های خبرگی می‌پردازیم و همچنین تأثیر عوامل انگیزشی افراد مانند شهرت، نوع‌دوستی، منافع مشترک و ... را بر اشتراک دانش در انجمن‌های خبرگی مورد بررسی قرار می‌دهیم. یافته‌ها بیان می‌دارد: بالا رفتن سرمایۀ اجتماعی سازمانی و بیشتر شدن تعاملات اجتماعی میان افراد، برافزایش اشتراک دانش در انجمن‌های خبرگی اثری مثبت و معنادار دارد. همچنین در بررسی عوامل انگیزشی افراد به این نتیجه می‌رسیم عوامل سخت‌افزاری و مادی (منافع مشترک و شهرت) نسبت به عوامل نرم‌افزاری (نوع‌دوستی)، تأثیر بیشتری بر اشتراک دانش در انجمن‌های خبرگی دارند. %U https://www.smsjournal.ir/article_154236_d08cb4f3b651211f9765e57422cbadf7.pdf