@article { author = {Asadzadeh, Abdollah and Rahmanseresht, Hossien}, title = {A Model of Relationship between Corporate Parent Intelligence and its Parenting Styles in Managing Subsidiaries}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {169-192}, year = {2016}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {In this article, we first consider parenting styles and their relationships with corporate parent sense of subsidiaries, which is one of the remarkable issues in Goold and associates’ studies referred to in this article as parenting feel for brevity, then having identified and classified environmental factors and exploiting concepts and related literatures of competitive intelligence, we develop and enrich parenting feel and subsequently propose novel concept of Parenting Intelligence. Finally the goal is to examine the relationship of Parenting Intelligence and its triple dimensions on the parenting-subsidiaries interaction styles. The population of this study includes managers and experts of Iranian pure holding companies. To analyze the questionnaires Pierson correlation coefficient and partial correlation coefficient are employed. The results of the tests reveal that in the population of focus holdings, parenting intelligence and its dimensions are significantly correlated with parenting styles in which the intensity of the relationship is maximum for the dimension of “awareness of subsidiaries” and is minimum for the dimension of “awareness of parent exclusive environment”, furthermore the effect of industry type on the relationship of intelligence and parenting style was not accepted.}, keywords = {Corporate Parent,Holding company,Corporate Parent Intelligence,parenting styles,Corporate Parent. Environment}, title_fa = {الگوی هوشمندی بنگاه‌های مادر و شیوه مادری آن در مدیریت کسب‌وکارهای تابعه}, abstract_fa = {در این مقاله، به بررسی شیوه­‌های مادری و رابطه آن با درک بنگاه مادراز کسب‌­و­کارها و با شناسایی و دسته­‌بندی عوامل محیطی بنگاه مادر و استفاده از مفاهیم و ادبیات رایج هوشمندی رقابتی، به توسعه و تقویت درک مادری پرداخته و مفهوم نوین هوشمندی مادری مطرح می‌­شود. هدف این پژوهش آزمودن تاثیر هوشمندی مادری و ابعاد سه­‌گانه آن بر شیوه تعاملی مادر با کسب‌­و­کارها است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسانشرکت‌­های هولدینگ محض ایرانی می­‌باشد. به منظور سنجش پایایی و روایی سازة سوالات به ترتیب از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج آزمون نشان داد که سوالات از پایایی و روایی لازم برخوردار هستند. برای تحلیل داده­‌های پرسشنامه از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی جزئی استفاده شد که نشان می‌­دهد همه ابعاد هوشمندی، رابطه معناداری با شیوه مادری دارند، ضمن این­که تاثیر نوع صنعت بر رابطه میان هوشمندی و شیوه مادری تایید نشد.  }, keywords_fa = {بنگاه مادر,شرکت هولدینگ,هوشمندی بنگاه مادر,شیوه مادری,محیط بنگاه مادر}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_90569.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_90569_b4f17f517f9bcd12c5061068d0279897.pdf} }