@article { author = {Raminmehr, Hamid and Edraki, Mahboobeh and Tavakoli, Samaneh and Amjadi Kivi, Mitra}, title = {Strategic Evaluation of Teleworking Pattern for Teleworkers}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {14}, pages = {53-73}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper is to assess the current situation and the strategic pattern of teleworking in governmental agencies. In order to collect the required data, 110 questionnaires concerning factors which influence adoption of teleworking collected and analyzed. The data collection was being done in the Ministry of Commerce headquarters in Tehran. Based on the research model, factors affecting the adoption of teleworking are being investigated in seven categories using correlation and regression analysis: The attitude of the staff, teleworking infrastructures, nature of work, organizational design, social and environmental concerns, increasing capacity of employing the labor force, and staff awareness of the benefits of teleworking. The results showed that The attitude of the staff, teleworking infrastructures, social and environmental concerns, increasing capacity of employing the labor force, and staff awareness of the benefits of teleworking has a significant positive impact on the adoption of teleworking, although the nature of work and organizational design has no significant effect on the adoption of teleworking.}, keywords = {Teleworking,Teleworker,Acceptance of Teleworking}, title_fa = {ارزیابی راهبردی الگوی دورکاری کارکنان}, abstract_fa = {     هدف این مقاله ارزیابی وضعیت و راهبرد الگوی دورکاری کارکنان دستگاه‌­های دولتی است. به‌­منظور جمع‌آوری داده‌­های مورد نیاز، تعداد 110 پرسشنامه درخصوص عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری از ستاد وزارت بازرگانی و سازمان بازرگانی استان تهران گردآوری و مورد تجزیه‌­و­تحلیل قرار گرفت. براساس مدل تحقیق عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری در هفت دسته: نگرش کارکنان، تأمین زیرساخت‌های اجرای دورکاری، ماهیت کار، طراحی سازمان، دغدغه‌­های اجتماعی و محیطی، افزایش ظرفیت به­‌کارگیری کمّی‌ ­و­کیفی نیروی کار، آگاهی کارکنان از مزایای دورکاری دسته­‌بندی و با­استفاده از آزمون همبستگی – تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفته‌­اند. نتایج حاصله نشان داد نگرش کارکنان، تأمین زیرساخت‌­های اجرای دورکاری نسبت به دورکاری، دغدغ‌ه­های اجتماعی و محیطی، افزایش ظرفیت به­کارگیری کمّی ­و­کیفی نیروی کار و آگاهی کارکنان از مزایای دورکاری بر پذیرش دورکاری تأثیر مثبت و معناداری دارد. اما ماهیت کار و طراحی سازمان بر پذیرش دورکاری تأثیر معناداری ندارد.}, keywords_fa = {دورکاری,کارمند دورکار,پذیرش دورکاری,وزارت بازرگانی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88796.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88796_7830423fd7f6e25750ca474b73295d51.pdf} }