@article { author = {Salar, Jamshid and Abolfazli, Seyed Abolfazl and Rahimi, Farajollah}, title = {Strategic Orientation, Culture and New Product Development Capability on New Product Development Performance}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {4}, number = {14}, pages = {15-33}, year = {2013}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is surveying the interactive influence of strategic orientation, culture and new product development capability on new product development performance of companies accepted in Tehran stock exchange. This research is applied In terms of the goal and descriptive- survey in terms of data gathering method. The population of this study consists of companies in the stock exchange. The sampling method is quota stratified random.According to share of each industry, in total, 167 questionnaires were collected from companies.To test the hypotheses, we used structural equation modeling with Lisrel 8.53.The results showed that strategic orientation, culture and the new product development capability influence on new products development performance.The impact of strategic orientation is more. New product development capability has the second influence and culture has the third influence on new product development performance.The results also showed that the strategic orientation and new product development capability impact on organizational culture.}, keywords = {Strategic Orientation,culture,New Product Development Capability,performance,Stock Exchange}, title_fa = {گرایش راهبردی، فرهنگ و قابلیت توسعة محصولات جدید بر عملکرد توسعة محصولات جدید}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، بررسی تأثیر متقابل گرایش راهبردی، فرهنگ و قابلیت توسعة محصولات جدید بر عملکرد توسعة محصولات جدید شرکت‌های پذیرفته‌­شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق شامل شرکت‌های فعال در بورس کشور می‌باشد. روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای سهمیه‌ای می‌باشد. باتوجه به سهمیة هر یک از صنایع، در مجموع، 167 پرسشنامه از بین شرکت‌ها جمع‌آوری شد. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 53/8 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که گرایش راهبردی، فرهنگ و قابلیت توسعة محصولات جدید بر عملکرد توسعة محصولات جدید تأثیر می‌گذارند. تأثیر گرایش راهبردی بر عملکرد، بیشتر از سایر متغیرها است. قابلیت توسعة محصولات جدید در ردة دوم تأثیرگذاری و فرهنگ نیز در ردة سوم تأثیرگذاری بر عملکرد قرار دارند. همچنین نتایج نشان داد که گرایش راهبردی و قابلیت راهبردی بر فرهنگ سازمانی تأثیر می‌گذارند.}, keywords_fa = {فرهنگ,قابلیت توسعة محصولات جدید,عملکرد,توسعة محصولات جدید,بورس}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88794.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88794_de53a99ec466e86366d537e95e2e826f.pdf} }