@article { author = {Ahmadi Rezaei, Hossein and Edjtehadi, Mostafa and Gourchian, Nadergoli and MohammadDavoudi, Amir Hossein}, title = {The Evaluation of University Good Governance by Autonomy and Accountability}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {8}, number = {29}, pages = {179-202}, year = {2017}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {This is a descriptive research and its aim to examine and assess the degree and sufficiency of university autonomy in the four area of institutional, financial, staff, and academic and also the degree of accountability of branches to their external stakeholders. At first, on the base of the library research, the researcher studied many articles and books to find out and determine the essential components of university autonomy and provided for ten higher education specialists to have their opinions about them. Besides, he studied Islamic Azad University rules and regulations and also interviewed with university chancellors, Deans, Head of the Department and academic staff with regard to autonomy and accountability of the branches. Since the gathering of data was done by questionnaire and interviews, therefore it was a mixed method. The instrument for gathering data was a researcher-made questionnaire with a five- point  Likert scale and its calculated Alpha was ./953. This means that the instrument was reliable. Data were obtained randomly from academic staffs on the base of Morgan table (105) at Islamic Azad University branches in Qazvin province. The data were analyzed using percentage and five-point Likert scale to objectively determine the degree of accountability and the sufficiency of the university autonomy for good governance of their branches at the four area of autonomy from the view point of academic staffs. The analysis of data in relation to research questions were investigated, using one-sample t-test by means of version 18 of SPSS software. The findings indicated that the degree of autonomy in the four areas was not sufficient to govern the university well and at the end the issue under the investigation was analyzed and some solutions were given to increase the accountability of the Islamic Azad University branches.}, keywords = {Islamic Azad University,Good Governance,Autonomy,Accountabilit}, title_fa = {ارزیابی وضعیت حاکمیت خوب دانشگاهی با استقلال سازمانی و قابلیت پاسخگویی}, abstract_fa = {پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی است و هدفآن بررسی وضعیت استقلال (خودگردانی) واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین از حیث سازمانی، مالی، تأمین نیروی انسانی و مالی و همچنین میزان پاسخگویی ذی­نفعان درونی دانشگاه است. ابتدا بر اساس مطالعه کتابخانه‌ای و با استفاده از مقالات و کتب، انواع استقلال و شاخص‌های آن استخراج شد و در اختیار 10 تن از خبرگان آموزش عالی جهت اظهارنظر قرار گرفت. در کنار این موضوع محقق از طریق بررسی اسناد، قوانین و مقررات دانشگاه آزاد اسلامی و مصاحبه با مدیران دانشگاهی به‌بررسی وضعیت استقلال سازمانی و پاسخگویی در دانشگاه آزاد پرداخت. سپس، پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مرور بر مبانی نظری و نظر خبرگان تنظیم و در بین 30 نفر از نمونه آماری به­صورت آزمایشی اجرا شد و ضریب آلفای کرونباخ 953/0 محاسبه­شده، نشان از پایایی لازم را داشت. در نهایت پرسشنامه بین کلیه نمونه آماری (105 نفر) توزیع، اجرا و جمع‌آوری شد. داده‌های گردآوری‌شده با نرم‌افزار SPSS نسخه 18 با استفاده از آزمون t تک­نمونه‌ای مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان خودگردانی و پاسخگویی مورد نیاز برای حاکمیت خوب از نظر آزمودنی­ها در سطح پایینی قرار دارد و بر همین اساس موضوع مورد تحلیل و بحث قرار گرفت و در نهایت پیشنهاد‌هایی ارائه شد.}, keywords_fa = {دانشگاه آزاد اسلامی,حاکمیت خوب,استقلال,پاسخگویی}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88381.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88381_e634b4cc190665904c86374731251ebf.pdf} }