@article { author = {Akhavan Kharazian, Maryam and Shahbazi, Mohammad Mahdi}, title = {Evaluation of Cultural Dimensions Affecting Strategic Change towards Entrepreneurial Behavior}, journal = {Journal of Strategic Management Studies}, volume = {8}, number = {29}, pages = {65-92}, year = {2017}, publisher = {Iran Strategic Management Society}, issn = {2228-6853}, eissn = {2676-6744}, doi = {}, abstract = {According to an increasing competition in the current business environment, Strategic Change towards Entrepreneurial Behavior has become a necessity for many organizations. Because organizational culture affects all organizational processes and strategies, thus organizations - with strategic thinking - resort to create cultural sub-structures to facilitate the occurrence of entrepreneurial behavior. The primary purpose of this study is investigation of relative importance of organizational culture dimensions in Strategic Change towards Entrepreneurial Behavior. Attaining the mentioned purpose, by employing a systematic and methodical technique, "Organizational Culture Index (OCI)" and "Entrepreneurial Behavior Scale (EBS)" have been chosen as the most appropriate theoretical framework for culture and entrepreneurship respectively; and in the end, these frameworks have been combined and presented in a complex network. In order to achieve the purpose of this study, capabilities of two techniques including "Focus Group (FG)" and "Analytical Network Process (ANP)" are employed. Regarding this research strategy, "Case Study", the scope of this study is limited to "An Active Organization in ICT Industry ". Results indicate that among dimensions of organizational culture, "trust" and "Innovation" play the most important roles in the development of entrepreneurial behavior.}, keywords = {Dimensions of Organizational Culture,Corporate Entrepreneurial Behavior,Strategic Change,focus group,Analytical network process}, title_fa = {ارزیابی ابعاد فرهنگی تاثیرگذار در تحول راهبردی به‌سوی رفتار کارآفرینانه}, abstract_fa = {با توجه به رقابت روزافزون در فضای کسب‌وکار کنونی، «تحول راهبردی به‌سوی کارآفرینی سازمانی»، به نیاز اساسی سازمان‌ها مبدل شده است. از آنجا‌که فرهنگ سازمانی بر تمامی فرآیندها و راهبردهای‌ سازمان اثرگذار است، سازمان‌ها با بهره‌گیری از تفکری راهبردی، به‌منظور تسهیل رفتار کارآفرینانه، به بسترسازی فرهنگی متوسل می‌شوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اهمیت نسبی ابعاد فرهنگ سازمانی در تحول راهبردی به‌سوی بروز رفتار کارآفرینانه است. در راستای نیل به هدف مذکور و با به‌کارگیری شیوه‌ای نظام‌مند، «شاخص فرهنگ سازمانی» و «مقیاس رفتار کارآفرینانه» به‌عنوان مناسب‌ترین چارچوب‌های نظری فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی انتخاب و در نهایت در قالب شبکه‌ای‌ پیچیده با یکدیگر ترکیب شده‌اند. در این پژوهش، از روش‌های «گروه کانونی» و «فرآیند تحلیل شبکه‌ای» استفاده شده است. با توجه به این‌که این پژوهش از راهبرد «مطالعه موردی» استفاده می‌کند، دامنه‌ آن به «یک سازمان فعال در صنعت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات» محدود شده است. یافته­ها نشان می­دهد از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، دو بعدِ «اعتماد» و «نوآوری» نقش مهم‌تری در بروز رفتار کارآفرینانه دارند.}, keywords_fa = {ابعاد فرهنگ سازمانی,رفتار کارآفرینانه سازمانی,تحول راهبردی,گروه کانونی,فرآیند تحلیل شبکه‌ای}, url = {https://www.smsjournal.ir/article_88338.html}, eprint = {https://www.smsjournal.ir/article_88338_d8b8cae183e562e16654b146cbbb9a0a.pdf} }