انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200519Improving the structure and processes of strategic management and planning in the country's technical, vocational and skill education systemبهبود ساختار و فرآیندهای مدیریت و برنامهریزی راهبردی مهارتها و شایستگیها در نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی114105949FAسرور سفیدگردانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت0000-0002-7162-5521علی رضا علی احمدیاستاد دانشگاه علم و صنعت0000-0002-3304-1357حسین علی احمدی جشفقانیاستادیار، گروه فلسفه علم و فناوری، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.0000-0003-3342-6123Journal Article20191231Today, learning programs with the aim of providing educational opportunities for trainees to acquire the competencies to understand and improve their professional status are seriously considered.This research aimed at improving the structure and processes of management and strategic planning of skills and competencies. The research method based on the grounded theory of data processing and its society: stakeholders of technical and vocational education, educators, students, managers and industry owners. Based on the theoretical foundations and literature review of the research and using the Atlas software, the interviews and resources of the coded technical and vocational education subsystem, the main statements and categories identified. The validity of the tools and the reliability of the interviews are inherent in the method of agreement. Finally, the following strategies suggested: three for "skill" as quality of learned skills, productivity and flexibility; two for Knowledge strategies: to create a national framework and trustee of professional competence in accordance with international standards; three "Values" strategies for creating cultural reform mechanisms, creating employment and independence mechanisms for the organization of the system of technical and vocational education along with general, secondary and higher education.امروزه برنامههای یادگیری با هدف تدارک فرصتهای تربیتی برای کارآموزان جهت کسب شایستگیهای درک و اصلاح موقعیت حرفهای ، مورد توجه جدی است. این پژوهش با هدف بهبود ساختار و فرایندهای مدیریت و برنامهریزی راهبردی مهارتها و شایستگیها برای آینده صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع نظریهپردازی داده بنیاد است و جامعۀ آن: ذینفعان آموزش فنی و حرفهای، مربیان، هنرآموزان، مدیران و صاحبان صنایع است. با توجه به مبانی نظری و پیشینه تحقیق و با استفاده از نرمافزار اطلس، مصاحبهها و منابع بخش آموزش فنی و حرفهای کدگذاری شده، گزارهها و مقولات اصلی مشخص شدند. روایی ابزار و پایایی مصاحبهها از روش توافق درون موضوعی است. لذا در گزاره «مـهـارت» سه راهبرد: کیفیت مهارت آموخته، بهرهوری و انعطاف پذیری؛ در گزاره «دانش» دو راهبرد: ایجاد چارچوب و متولی ملی صلاحیت حرفهای منطبق با استانداردهای جهانی؛ در گزاره «ارزشها» سه راهبرد ایجاد سازوکارهای اصلاح فرهنگ، ایجاد سازوکارهای اشتغال و استقلال سازمان نظام آموزش فنی و حرفهای در کنار آموزش عمومی، متوسطه و عالی؛ پیشنهاد شد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418The Framework for Implementing Strategic Control of Human Resource in Holdingsچارچوب پیادهسازی کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکت مادر1538109690FAحمیدرضا یزدانیاستادیار گروه مدیریت کسبوکار، دانشکده مدیریت و حسابدارینسترن علئیدانشجوی دکترای مدیریت دولتی- منابع انسانی، دانشگاه تهران، پردیس فارابیعلی مقدم زادهاستادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهرانحسن زارعی متیناستاد گروه مدیریت دولتی، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20191229The framework for Strategic Control of Human Resources in Holdings has three main components: 1. The Framework for Designing Strategic Human Resources Control Indicators, 2. The Framework for Implementing Strategic Human Resources Control in Holdings, and 3. The Requirements for Holding Companies to develop and Implement these Indicators in practice. Since the tools for designing strategic control indicators are plentiful (BSC, Performance Prism, Performance Wheel,...) but there are very few frameworks for implementing these indicators in practice, the purpose of this article is to identify key elements for strategic HRM implementation in holdings. The research method was an exploratory case study conducted in a mineral holding. The data were collected and analyzed in two phases: the Documents Study and 12 interviews with CEOs, and HR Managers both in the parent company and in the subsidiaries. The results of the study identified 10 main concepts for implementing strategic control of HRM in holding: quality, executive structure, recognition, transfer mechanisms, support functions, monitoring implementation, results-based action, collect and Analysis Information and Facilitators / Barriers to Implementation. Finally these concepts were integrated in a framework a with regard to Sanders' conceptual model (2008) and at the end, practical suggestions presented for holding companies.بر اساس بررسیهای انجام شده، کنترل استراتژیک منابع انسانی در هلدینگها دارای سه جز اصلی است: 1- طراحی شاخصهای کنترل استراتژیک منابع انسانی، 2- اجرای کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر و 3- الزاماتی که شرکتهای مادر به تدوین و اجرای این شاخصها در عمل، تحمیل میکند. ابزارهای طراحی شاخصهای کنترلی و استراتژیک، فراوان هستند (کارت امتیازی، منشور عملکرد، چرخ عملکرد) اما چارچوبهایی که به پیادهسازی و اجرای این شاخصها در عمل بپردازند بسیار اندک هستند، بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی عناصر مهم و کلیدی برای اجرای کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر است. روش مطالعه موردی اکتشافی در یک هلدینگ معدنی پژوهش انجام شده است. دادهها در دو مرحله جمع آوری و تحلیل شدند: مطالعه مستندات شرکتهای مادر و انجام 12 مصاحبه با مدیران عامل، مدیران طرح و برنامه و مدیران منابع انسانی هم در شرکت مادر و هم در توابع. نتایج پژوهش، 10 مقوله اصلی برای پیادهسازی کنترل استراتژیک منابع انسانی در شرکتهای مادر شناسایی کرد: کیفیت، ساختار اجرایی، رسمیت بخشیدن، مکانیزمهای انتقال، حمایت از توابع، تشکیل کمیته متولی، نظارت بر اجرا، اقدام مبتنی بر نتایج، جمعآوری و تحلیل اطلاعات و تسهیلگران- موانع اجرایی که در انتهای پژوهش این مقولات با الهام از مدل مفهومی ساندرز (2008) در قالب چارچوب پیادهسازی کاماه معرفی شدند و در انتها نیز متناسب با هر مقوله پیشنهادکاربردی برای شرکتهای مادر ارائه شده است.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Operations Strategy of Food Industries in Stagnation Conditionsتدوین استراتژی عملیات شرکتهای صنایع غذایی در شرایط رکود تورمی3956106523FAعلی پرچمی افراگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانجواد بهنامیاندانشگاه بوعلی سینا، همدان0000-0002-4122-4575Journal Article20191204Due to the necessity to provide a proper decision framework, applying the operations strategy in different industries is very important. In this regard, food industries are one of the most important platforms where the corresponding companies should adopt a specific operations strategy, especially in the context of the economic crisis such as stagflation. In this paper, a framework for formulating an operational strategy using the operational strategy matrix model is presented. In this matrix, the market perspective in terms of performance objectives (including quality, speed, dependability, flexibility, and cost) and operations capabilities in four decision areas (including capacity, supply network, process technology, and development and organization) are considered together. In this research, based on a descriptive-analytical approach, the literature and similar conditions in other countries are discussed. Based on the carried out analyses, the type and nature of strategies are identified that provide a strategic plan for senior executives in the stagflation economic conditions. Accordingly, adopting the decisions corresponding to the development and organization are considered as the most appropriate solutions. In this regard, cost reduction and quality improvement can result in a substantial competitive position through a continuous cycle.بهکارگیری استراتژی عملیات در صنایع مختلف بهواسطه ارائه چارچوبی برای تصمیمگیری مناسب بسیار حائز اهمیت است. در این میان، صنایع غذایی از مهمترین زمینههایی است که شرکتهای فعال در این صنعت ملزم به اتخاذ یک استراتژی عملیات مشخص، بهخصوص در شرایط بحران اقتصادی مثل رکود تورمی هستند. در این مقاله با بهکارگیری مدل ماتریس استراتژی عملیات، چارچوبی برای تدوین استراتژی عملیات ارائه میشود. در این ماتریس، منظر بازار در قالب اهداف عملکردی (شامل کیفیت، سرعت، قابلیت اعتمادپذیری، قابلیت انعطافپذیری و هزنیه) و منظر قابلیتهای عملیات در چهار ناحیه تصمیم (شامل ظرفیت، شبکه تأمین، تکنولوژی فرآیند و توسعه و سازماندهی) با هم در نظر گرفته میشود. در این پژوهش، بر پایه رویکرد توصیفی- تحلیلی، به مطالعه و تجزیهوتحلیل پژوهشهای پیشین و ارزیابی شرایط مشابه در کشورهای دیگر پرداخته میشود. براساس تحلیلهای صورت گرفته، راهکارهایی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک که میتواند یک برنامه راهبردی را در اختیار مدیران ارشد در شرایط رکود تورمی قرار دهد، ارائه میشود. بر این اساس مناسبترین راهکار، اتخاذ تصمیمات مرتبط با توسعه و سازماندهی است که در این راستا، کاهش هزینهها و افزایش کیفیت در یک چرخه پیوسته میتواند منجر به بهبود وضعیت رقابتی شرکت گردد. انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Evaluation and Validation of Risk-oriented Human Resource Strategic Planning Modelارزیابی و اعتباریابی الگوی توسعه برنامهریزی راهبردهای منابع انسانی ریسکمحور5773106648FAعلی اندایشدانشگاه خوارزمی- دانشکده مدیریتبیژن عبدالهیدانشیار مدیریت آموزش، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریتسعید جعفری نیاگروه مدیریت منابع انسانی و مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیاکبر حسن پوراستادیار مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده مدیریتJournal Article20191221The aim of this study was to evaluate and validate the risk-oriented human resources strategic planning model.
The main question of the research is what is the validity, desirability and tendency of applying the above model in top Iranian manufacturing companies?
The statistical population was selected by non-probability quota targeted method with respect to indicators. Data collected by using of a researcher-made questionnaire (19 questions and 5 dimensions) in the Likert scale. Content validity and reliability were confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 0.89.
Data analyzed by using of descriptive and inferential statistics. The results showed that the assumption of an average of more than 3 in all questions and in all dimensions evaluated was confirmed and agreed by the respondents.
Therefore, the validity, accuracy, applicability, rationality, comprehensiveness, precision and simplicity of the model confirmed by the statistical population.
Answers to open questions have made the model redesigned so that it incorporates practical tools and makes it easier to understand by maintaining structure.پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و اعتبارستجی الگوی برنامهریزی راهبردی منابع انسانی مبتنی بر ریسک انجام شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که اعتبار، مطلوبیت و تمایل بهکارگیری «مدل فرآیندی طراحی راهبردهای منابع انسانی ریسک محور» در شرکتهای برتر تولیدی ایران چگونه است؟ جامعه آماری مشتمل بر 45 نفر از متخصصین و مدیران اجرایی منابع انسانی 21 شرکت تولیدی برتر ایران، بر اساس نتایج IMI100 و با رعایت شاخصهایی به روش غیراحتمالی هدفمند سهمیهای انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسشنامه (19پرسش و 5 بُعد) پژوهشگر ساخته در طیف لیکرت، صورت گرفت که روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل دادهها با توصیف آماری و آمار استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد فرض میانگین بیشتراز3 در تمام پرسشها و تمامی ابعاد ارزیابی شده، مورد تأیید و موافقت پاسخدهندگان قرار گرفت و بنابراین از نظر جامعه آماری صحتودرستی، کاربردی بودن (سودمندی و قابلیت کاربرد در عمل)، منطقی بودن، جامعیت و مانعیت، سهولت و نوآورانه بودن مدل تا حد قابل قبولی تصدیق گردید. پاسخهای مربوط به پرسشهای باز نیز باعث شد مدل با حفظ ساختار و اسکلتبندی، بهگونهای بازترسیم شود که ابزارهای کاربردی را دربرگرفته و فهم آن جهت اجرا سادهتر شود.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Survey on the role of Relationship Insurance Marketing Strategies on Perceptions of Customers about Services Quality and their Gratitudeواکاوی نقش استراتژیهای بازاریابی رابطهای بیمه بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات و حقشناسی وی7591105894FAسید مهدی الحسینی المدرسیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت، حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایراننجمه مقدم زادهکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- مالی، پردیس آزادی دانشگاه یزد، یزد، ایرانهوشمند باقری قره بلاغکاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایرانJournal Article20191228Todey, insurance, as an economic tool, has become a major industry in the country that provides services to various classes of society. Insurance has a key role in strengthening the economic power of the community, providing security and confidence at the community level, as well as expanding the production and service activities. In this research, we have tried to investigate the effect of Relationship marketing Strategies on customer perceptions about the quality of services and his gratitude in private insurance companies. This is an applied and descriptive study and has been performed by survey method. The research population is 389 the customers of private insurance companies of Tehran selected by random sampling method. The questionnaire based on Likert spectrum was used in order to collect information. Structural equations’ modeling was used to analyze research data with Lisrel software. Based on the findings of the research, it was concluded that there is a significant and positive relationship between the variables of financial, structural and social ties with the perceptions of customers about service quality and their gratitude. Also, Relationship marketing strategies has a positive and significant effect on customer gratitude and customer perception of service quality in private insurance companies.امروزه، بیمه یک ابزار اقتصادی، تبدیل به یک صنعت عمده در کشور شده است که در طبقههای مختلفی از جامعه خدمات ارائه میدهد. علاوهبر این، بیمه نقش مهمی را در تقویت قدرت اقتصادی جامعه، فراهم نمودن امنیت و اعتماد به نفس در سطح جامعه و همچنین گسترش فعالیتهای تولید و خدمات ایفا میکند. در این پژوهش فرض بر این است تأثیر استراتژیهای بازاریابی رابطهای بر ادراک مشتریان از کیفیت خدمات و حقشناسی آنان در شرکتهای بیمه خصوصی مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 389 نفر از مشتریان شرکتهای بیمه خصوصی تهران است که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیدهاند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس نرمافزار لیزرل استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، بین متغیرهای روابط مالی، ساختاری و اجتماعی با درک مشتریان نسبت به کیفیت خدمات و قدردانی آنها رابطه مثبت وجود دارد. همچنین، استراتژیهای بازاریابی رابطهای بر حقشناسی مشتری و ادراک مشتری از کیفیت خدمات در شرکتهای خصوصی بیمه؛ تأثیر مثبت و معناداری دارد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Identify the pattern of reducing production time losses by mapping the future situation in TaghBist Steel Structures Companyشناسایی الگوی کاهش تلفات زمان تولید با ترسیم نقشه وضعیت آینده شرکت سازههای فلزی طاق بیست بیرجند93110106521FAآرمان بهاریاستادیارگروه مهندسی صنایع، دانشکده صنعت و معدن، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.0000-0002-2706-3541احسان علیدوستکارشناس ارشد مهندسی صنایعJournal Article20191109The implementation of lean manufacturing in industrial units has a direct impact on enhancing the competitive position of those units and their profitability. In other words, reducing the production time, which occurs by reducing hidden and obvious losses and smoothing the workflow, provides much time and production resources to the industrial unit and indirectly reduces the cost of finished products. Value stream mapping is one of the supports and application planning techniques for analyzing and designing process chain configuration and is one of the most important lean manufacturing implementation tools for many industries. The purpose of this research is mapping the value stream for the TaghBist metal structures company, analyze its operations and manufacturing processes, and provide practical suggestions for improving the value chain to reduce production time and costs losses. The results of the lean production implementation in the production process show that the total lead-time of the manufacturing processes reduced from 3835 seconds to 3480 seconds. In addition, the number of assembly line stations reduced from eight to four. As a result, the reduction in the production time and the number of stations have led to the conversion of the manufacturing system from compression to stretching, reducing production costs, as well as reducing the number of operators in the production line.پیادهسازی تولید ناب در واحدهای صنعتی تأثیر مستقیمی در ارتقای جایگاه رقابتی آن واحدها و سودآوری آنها دارد. کاهش زمان تولید، که از طریق کاهش تلفات پنهان و آشکار و هموار کردن جریان کار اتفاق میافتد، منابع زمانی و تولیدی زیادی را در اختیار واحدهای صنعتی قرار میدهد و بهطور غیرمستقیم موجب کاهش قیمت تمام شده محصولات میگردد. تکنیک نقشه جریان ارزش، از مهمترین ابزارهای پیادهسازی تولید ناب و از تکنیکهای برنامهریزی پشتیبانی و کاربردی برای تحلیل و طراحی پیکربندی زنجیره فرآیند در بسیاری از صنایع است. هدف این پژوهش، ترسیم نقشه جریان ارزش برای شرکت سازههای فلزی طاق بیست بیرجند و تحلیل عملیات و فرآیندهای تولید آن و ارائه پیشنهادات عملی برای بهبود زنجیره ارزش بهمنظور کاهش تلفات زمان و هزینههای تولید، است. نتایج پیادهسازی تولید ناب در فرآیند تولید نشان میدهد که، زمان کل اجرای فرآیندهای تولید از 3835 ثانیه به 3480 ثانیه کاهش پیدا کرده است. همچنین، تعداد ایستگاههای خط مونتاژ از 8 به 4 تقلیل یافته است. در نتیجه، کاهش زمان تولید و تعداد ایستگاهها، موجب تبدیل سیستم تولیدی از فشاری به کششی، کاهش هزینهها و تعداد اپراتورهای خط تولید شده است.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200320A green sustainable competitive advantage model in cement industryمدلی برای کسب مزیت رقابتی پایدار سبز در صنعت سیمان111137112953FAهوشنگ عاشقی اسکوئیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه قم
قم، بلوار غدیر، دانشگاه قم، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت0000-0001-5432-7998طاهره قربانزادهدانشآموخته گروه مدیریت دانشگاه قمJournal Article20191123The aim of this study was to design a model to create a competitive advantage while maintaining the environment. The variables of environmental management system, sustainable green competitive advantage, knowledge management and risk were examined. In this study, four research questions and three hypotheses identified the direction and direction of data collection.The statistical population of the study was cement manufacturing businesses listed on the Tehran Stock Exchange. Research data were collected through questionnaires and financial statements of companies. SmartPLS 3 software was used for data analyzing. The results showed that there is a significant direct relationship between the environmental management system and green sustainable competitive advantage. Knowledge management also has a significant direct relationship with the environmental management system, and through which it has an indirect effect on green sustainable competitive advantage. Risk is directly related to green sustainable competitive advantage, but its moderating effect on the relationship between the environmental management system and green sustainable competitive advantage was not confirmed. Based on the results of the study, it is suggested that cement producing companies (all of which meet ISO 14001) develop and use a systematic knowledge management structure. In this way, they can achieve environmental protection and meet the demands of their stakeholders, as well as achieve sustainable competitive advantage and long-term survival.این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای ایجاد مزیت رقابتی با حفظ محیط، انجام گرفت. متغیرهای سیستم مدیریت محیط زیست، مزیت رقابتی پایدار سبز، مدیریت دانش و ریسک مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق چهار سوال پژوهشی و سه فرضیه، جهت و مسیر گردآوری دادهها را مشخص کردند. جامعه آماری پژوهش کسبوکارهای تولید سیمان فعال در بورس اوراق بهادار تهران است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و صورتهای مالی شرکتها گردآوری شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار smart pls نگارش 3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سیستم مدیریت محیط زیست و مزیت رقابتی پایدار سبز رابطه مستقیم معنادار وجود دارد. مدیریت دانش نیز با سیستم مدیریت محیط زیست رابطه مستقیم معنادار دارد و از طریق آن بر مزیت رقابتی پایدار سبز اثر غیرمستقیم میگذارد. ریسک با مزیت رقابتی پایدار سبز رابطه مستقیم دارد ولی اثر تعدیلگر آن بر رابطه بین سیستم مدیریت محیط زیست و مزیت رقابتی پایدار سبز تأیید نشد. براساس نتایج پژوهش، به شرکتهای تولیدکننده سیمان که همگی دارای استاندارد ایزو 14001 هستند پیشنهاد میشود ساختار نظاممند مدیریت دانش را ایجاد و استفاده کنند تا بتوانند در عین کسب مزیت رقابتی پایدار و تداوم بقا، به حفظ محیط زیست و پاسخگویی به خواستههای ذینفعان نیز دست یابند.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Identify and categorize the challenges of strategic product-oriented to service-centric movement in manufacturing companiesشناسایی و دستهبندی چالشهای حرکت استراتژیک محصول محوری به خدمات محوری در شرکتهای تولیدکننده13915999179FAخدیجه مفاخریدانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی- دانشگاه آزاد-واحد علو م و تحقیقات تهرانحمیدرضا سعیدنیاانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعلی بدیع زادهدانشکده مدیریت-دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قزوینJournal Article20191116Today, manufacturing companies are trying to redefine their strategic position with customers by using integrated service-product-combination solutions to enjoy the benefits of providing product lifetime services. The purpose of this study is to introduce the phenomenon of service-oriented and provide a way to identify and categorize the challenges of adopting a service-oriented strategy in the heavy equipment industry. Semi-structured interviews with 13 industry experts were used to collect data and content analysis method was used to analyze the data and extract the results. Given the ignorance of the service-oriented process in domestic companies and the need to create a rich source of knowledge, a structured study of the theoretical foundations of the research was conducted and using the theme analysis method, a basic structure of challenges consisting of 373 key points, 41 Sub-themes and 9 main themes were created, which were used in the interview and analysis of the results. The results of the interviews represent a pattern with 262 key points, 44 sub-themes and 10 main themes of service-oriented development challenges in the manufacturing industry. The main challenges include: service culture, customer management, types of products-services available, value, contracts, service delivery system, supply network, risk management and changes in the economic environment.<br />Keywords: Service Providers, Product-Service Systems, Core Services, Challengesامروزه شرکتهای تولیدی، تلاش میکنند با استفاده از راهحلهای یکپارچه خدمات-محصول ترکیبی، موقعیت راهبردی خود را نزد مشتریان، بازتعریف نمایند تا از مزایای ارائه خدمات دوره عمر محصول، بهرهمند شوند. هدف پژوهش، معرفی پدیده خدمات محوری و ارائه روشی جهت شناسایی و دستهبندی چالشهای اتخاذ استراتژی خدمات محوری در صنعت تولید تجهیزات سنگین است. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبههای نیمهساختار یافته با 13 نفر از خبرگان صنعت و جهت تحلیل دادهها و استخراج نتایج، از روش تحلیل مضمون، استفاده شده است. با توجه به ناشناخته بودن فرآیند خدمات محوری در شرکتهای داخلی و ضرورت ایجاد یک منبع دانشی غنی، یک مطالعه ساختارمند از مبانی نظری پژوهش انجام و با استفاده از روش تحلیل تم، یک ساختار اولیه از چالشها مشتمل بر373 نکته کلیدی، 41 تم فرعی و 9 تم اصلی ایجاد شد، که در مصاحبه و تحلیل نتایج، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مصاحبهها، بیانگر الگویی با 262 نکته کلیدی، 44 تم فرعی و 10 تم اصلی از چالشهای توسعه خدمات محوری در صنعت تولید است. چالشهای اصلی شامل: فرهنگ خدمات، مدیریت مشتری، انواع محصول-خدمت قابل ارائه، ارزش، قراردادها، سیستم تحویل خدمات، شبکه تأمین، مدیریت ریسک و تغییرات محیط اقتصادی است.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Investigating the mediating role of focus on strategy in the effect of organizational maturity on organizational performance of Alborz Tax Administrationبررسی نقش میانجی تمرکز بر استراتژی در تأثیر بلوغ سازمانی بر عملکرد سازمانی اداره امور مالیاتی استان البرز161174101371FAتورج حسن زاده ثمرینهیات علمیروزبه حبیبیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، گیلان، ایرانhttps://orcid.org/0000-0002-3851-3018سوگند صابریتهرانJournal Article20190919Mature organizations use different strategies compared to emerging organizations and focus on a specific type of strategy and perform better. The aim of this study was to investigate the mediating role of focus on strategy in the effect of organizational maturity on organizational performance of Alborz Tax Administration. This research is of applied type, based on the time of data collection, cross-sectional and in terms of data collection method is survey and descriptive-correlational. The statistical population consisted of 250 employees and managers of Alborz Tax Affairs Organization in 1398, of which 150 statistical samples were selected using Cochran's formula and simple random sampling method from the mentioned population. The reliability of the questionnaires was calculated with Cronbach's alpha for organizational maturity (0.763), strategy focus (0.903) and organizational performance (0.915). The validity of the questionnaires was reported to be appropriate using apparent validity and confirmatory factor analysis. Data analysis was performed at both descriptive and inferential levels using SPSS19 and Lisrel software. Based on the findings, the effect of organizational maturity on focus on strategy (internal and external) and organizational performance was confirmed. The effect of internal and external strategy on the performance of the organization was also obtained. Finally, the mediating role of focus on strategy in the effect of organizational maturity on organizational performance was also confirmed.سازمانهای بالغ در مقایسه با سازمانهای نوظهور از استراتژیهای متفاوتی استفاده میکنند و بر نوع خاصی از استراتژیها تمرکز داشته و عملکرد بهتری دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تمرکز بر استراتژی در تأثیر بلوغ سازمانی بر عملکرد سازمانی اداره امور مالیاتی استان البرز انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی، بر اساس زمان گردآوری دادهها، مقطعی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی و از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران سازمان امور مالیاتی استان البرز در سال 1398 به تعداد 250 نفر بود که 150 نفر نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و بهروش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه مذکور انتخاب شدند. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ برای بلوغ سازمان (763/0)، تمرکز استراتژی (903/0) و عملکرد سازمانی (915/0) محاسبه شد. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی ظاهری و تحلیل عاملی تأییدی در حد مناسبی گزارش شد. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرمافزار SPSS19 و Lisrel انجام شد. بر اساس یافتهها، تأثیر بلوغ سازمان بر تمرکز بر استراتژی (داخلی و خارجی) و عملکرد سازمان تأیید شد. همچنین تأثیر استراتژی داخلی و خارجی بر عملکرد سازمان نیز بهدست آمد. در نهایت نقش میانجی تمرکز بر استراتژی در تأثیر بلوغ سازمان بر عملکرد سازمان نیز تأیید شد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Model-Based Assessment of Effectiveness of Occupational Safety and Health Management System’s Policiesارزیابی پویای اثربخشی سیاستهای توسعه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی17519893618FAمهدی باستانگروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، گرمسار، ایران0000-0003-2718-1318لیلا عزیزیگروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، گرمسار، ایرانعلی محمد احمدوندگروه مهندسی صنایع، دانشگاه ایوانکی، گرمسار، ایرانJournal Article20190717The development of occupational safety and health management system is essential for all organization, to create a work environment without fear of incident and to avoid occupational diseases. Protecting workers against adverse effects from exposure to risk factors requires effective workplace prevention interventions and the development of occupational safety and health management systems. Occupational accidents are the result of a range of unsafe situations involving unsafe acts and unsafe conditions that, together with other contributing factors, can lead to injuries. Therefore, understanding and understanding of the work-creating disaster structure, with an emphasis on identifying the relationships between components, is necessary for a comprehensive look at the necessary interventions. Also, there is a decision support system to evaluate the effectiveness model of the system improvement policy, which allows for its effective development. With the aim of responding to this need, the present study presents the dynamic modeling methodology for simulation model of occupational accidents and representation of component relationships. Also, the results of implementing three strategies for creating human factors engineering, creating a safety culture and standardizing based on the environment on the simulation model. The results show that policies for creating a safety culture and human resource engineering have both a high power in reducing disasters, but in the long run, creating a safety culture is the most effective policy for developing a health and safety management system.توسعه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در هر سازمان بهمنظور ایجاد محیط کار بدون ترس از حادثه و نیز اجتناب از بیماریهای شغلی ضروری است. حفاظت از کارگران در مقابل عوارض سوء ناشی از مواجهه با عوامل مخاطرهزا، نیازمند مداخلات اثربخش پیشگیری در محیط کار و توسعه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است. حوادث شغلی، حاصل وجود مجموعهای از موارد ناایمن شامل اعمال و شرایط ناایمن هستند که به همراه عوامل کمککننده دیگر منجر به بروز سوانح و آسیبهای شغلی میشوند. ازاینرو درک و فهم ساختار مولد حوادث شغلی با تأکید بر شناسایی روابط فیمابین اجزا به نگاهی همهجانبهنگرانه بهمنظور ایجاد مداخلات لازم ضروری است. همچنین وجود یک سیستم پشتیبان تصمیم بهمنظور ارزیابی مبتنی بر مدل اثربخشی سیاستهای بهبود سیستم، امکان توسعه اثربخش آن را فراهم مینماید. با هدف پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر با بهکارگیری روششناسی پویاییشناسی سیستم، برای مدل شبیهسازی حوادث شغلی و بازنمایی روابط اجزا ارائه مینماید. همچنین نتایج اجرای سه راهکار ایجاد مهندسی عوامل انسانی، ایجاد فرهنگ ایمنی و استانداردسازی محیط روی مدل شبیهسازی گردید. نتایج نشان میدهد سیاستهای ایجاد فرهنگ ایمنی و مهندسی عوامل انسانی هر دو قدرت بالایی در کاهش حوادث در کوتاهمدت دارند اما در بازه زمانی طولانیمدت، ایجاد فرهنگ ایمنی، اثربخشترین سیاست توسعه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی با ایجاد روند نزولی در رخداد حوادث شغلی است.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Modeling the effectiveness of investment strategies in customer relations in the banking industry with emphasis on customer relationship orientationمدلسازی اثربخشی راهبردهای سرمایهگذاری در روابط مشتری در صنعت بانکداری با تاکید بر رابطهگرایی مشتری199216101073FAصمد عالیدکترای مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران0000-0003-3890-2192عبدالحمید ابراهیمیگروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانوحید رضا میرابیگروه مدیریت، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانشهرام زارعگروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایرانJournal Article20191028The current trends in the business world, from the transition to a service-based economy and the development of ICT technologies, have significantly increased the importance of relationship-based loyalty for companies. In line with these developments, establishing a long-term relationship with the customer has become a vital strategy in the banking industry. The purpose of this article is to provide a model for evaluating the effectiveness of investment strategies in the Iranian banking industry with an emphasis on customer relationalism. Investment has an impact on customer relationships. In this regard, the statistical population is the customers of Keshavarzi Bank in Tabriz, which in the sample size of 417 customers, a questionnaire was completed. Simple random sampling method was used to select the samples and the research hypotheses were tested using structural equation modeling and AMOS software. According to the research findings, financial, social and structural strategies of investing in customer relationships have a positive effect on relationship quality, relationship quality has a positive effect on customer loyalty, word of mouth and customer share, and the effect of financial and social strategies on relationship quality in Relationship and non-relationship customers are different, but the effect of structural strategy on relationship quality is the same in relationship and non-relationship customers.رونـدهای موجود در دنیـای کسبوکار از جمـله گذر به اقتصاد مبتنـی بر خدمـات و توسعه فناوریهای ارتباطات و اطلاعات باعث شده تا اهمیت وفاداری مبتنی بر رابطه بهصورت چشمگیری برای شرکتها افزایش یابد. هم راستا با این تحولات، در صنعت بانکداری نیز برقراری رابطه بلندمدت با مشتری به استراتژی حیاتی تبدیل شده است. هدف مقاله حاضر، ارائه مدلی جهت ارزیابی اثربخشی راهبردهای سرمایهگذاری صنعت بانکداری ایران با تأکید بر رابطهگرایی مشتری است.لذا بهدنبال پاسخ به این سؤال هستیم که میزان رابطهگرایی مشتری تا چه حد در واکنش آن به راهبردهای سرمایهگذاری در روابط مشتری تأثیر دارد. در این راستا جامعه آماری، مشتریان بانک کشاورزی در شهر تبریز است که در حجم نمونه 417 مشتری پرسشنامه تکمیل شد. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارAMOS مورد آزمون قرار گرفتند. مطابق یافتههای پژوهش راهبردهای مالی، اجتماعی و ساختاری سرمایهگذاری در روابط مشتری بر کیفیت رابطه تأثیر مثبت دارد، کیفیت رابطه بر وفاداری مشتری، تبلیغات دهان به دهان و سهم مشتری تأثیر مثبت دارد و تأثیر راهبردهای مالی و اجتماعی بر کیفیت رابطه در مشتریان رابطهگرا و غیررابطهگرا متفاوت است ولی تأثیر راهبرد ساختاری بر کیفیت رابطه در مشتریان رابطهگرا و غیررابطهگرا یکسان است. انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-6853114120200418Organizational creativity from the perspective of academicsخلاقیت سازمانی از دیدگاه دانشگاهیان217228105875FAفاطمه اردوگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایرانالهه عرب زادهگروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20191113Purpose: Since increasing organizational creativity leads to improving the quantity and quality of services, reducing costs, preventing waste of resources, reducing bureaucracy, increasing competition, increasing efficiency and productivity, providing motivation and job satisfaction among employees, this study aimed to determine and Identifying the factors affecting organizational creativity has been done from the viewpoint of University od Tehran academics. Method: This is a descriptive correlational study (covariance-variance matrix in structural equations). The population of the study consisted of 898 faculty members and postgraduate students of the two faculties of management as well as Psychology and Educational Sciences of University of Tehran. The sample size was estimated to be 300 based on the number of questionnaire questions (30 questions) and finally the findings were calculated based on 287 individuals. Data gathering tool was a researcher-made questionnaire which was used to determine the reliability of Cronbach's alpha coefficient of 0.8 and the content validity of the questionnaire was approved by 5 experts and faculty members of Tehran University. Model fit was analyzed using Smart PLS software by structural equation test. Findings: The findings indicated that the conceptual model included four main dimensions of organizational creativity, individual, group and organizational factors. results: The results showed that individual, organizational and group factors directly affect organizational creativity, which finally confirmed the research model.افزایش خلاقیت سازمانی زمینهساز ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، کاهش هزینهها، جلوگیری از اتلاف منابع، کاهش بوروکراسی، افزایش رقابت، افزایش کارایی و بهرهوری، ایجاد انگیزش و رضایت شغلی در کارکنان است، از اینرو، مطالعه پیشرو با هدف تعیین و شناسایی عوامل مؤثر بر خلاقیت سازمانی از دیدگاه دانشگاهیان دانشگاه تهران با آزمون سه فرضیه صورت پذیرفته است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی (ماتریس کواریانس- واریانس در معادلات ساختاری) بوده که دادهها با ابزار کمّی پرسشنامه جمعآوری شده است. جامعه آماری شامل کلیه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای مدیریت و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به تعداد 898 نفر است. نمونه آماری بر اساس تعداد سؤالات پرسشنامه (30 سوال) 300 نفر تخمین زده شد که در نهایت یافتهها بر اساس 287 نفر محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 8/0 محاسبه شده است. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه نیز توسط 5 نفر از خبرگان و اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران مورد تأیید قرار گرفت. همچنین برازش مدل به کمک نرمافزار Smart PLS از طریق آزمون معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی است که مدل مفهومی دربردارنده چهار بعد اصلی خلاقیت سازمانی، عوامل فردی، گروهی و سازمانی است. لذا عوامل فردی، سازمانی و گروهی بهطور مستقیم بر خلاقیت سازمانی تأثیر میگذارند که در نهایت مدل پژوهش مورد تأیید واقع شده است.