انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Participation in the Field of Strategic Management and Productivity Group Activitiesمشارکت در فعالیت های گروهی مدیریت استراتژیک و بهره وری153488887FAمحسن نوغانیدختبهمنیاستادیار، دانشگاه فردوسی مشهدحمید مسعودیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20190615The purpose of this research is to survey the span of participation of Khorasan Regional Electric Company senior managers and experts in group activities related to Strategic Management and Productivity. A survey method in 2012 was employed to survey with the entire population of 40 people (middle managers and senior experts). Results show the average age of respondents is (44±7.32) years and their employment time is (18.7±7.48) years. Average of professional skill is (3.9±0.5), personality characteristics (3.6±0.7), organizational structure (3.0±0.9), the individual (3.5±0.8), leadership style (3.2 ±0.8), assignments marked (2.9±0.7), encourage and reward system (2.9±0.5), the superior performance (3.6±0.7), the personnel Office (3.6±0.4), type of activity (3.5±0.4) and the effectiveness of activities (3.5 ± 0.8). The first priority in Participation was professional skills, and last priority was assignments marked and the Friedman test is also significant.هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان مشارکت مدیران و کارشناسان ارشد شرکت برق منطقهای خراسان در فعالیتهای گروهی مرتبط با مدیریت استراتژیک و بهرهوری در سال 1390 است که به روش پیمایشی با جامعه آماری 40 نفره (همه مدیران میانی و کارشناسان ارشد) به اجرا درآمد. یافتهها نشان میدهد میانگین سنی پاسخگویان 32/7±44 سال و سابقة شغلی آنها 48/7±7/18 سال است. در رابطه با متغیرهای اصلی پژوهش، میانگین متغیرهای مهارتهای حرفهای 5/0±9/3، ویژگیهای شخصیتی 7/0±6/3، ساختار سازمانی 9/0±0/3، نظم فردی 8/0±5/3، سبک رهبری 8/0±2/3، تکالیف مشخص شده 7/0±9/2، نظام تشویق و پاداش 5/0±9/2، عملکرد مقام مافوق 7/0±6/3، عملکرد کارکنان دفتر 4/0±6/3، نوع فعالیت دفتر 4/0±5/3، و اثربخشی فعالیتها 8/0±5/3 است. اولویت متغیرها در اثرگذاری بر میزان مشارکت در برنامههای دفتر مدیریت استراتژیک و بهرهوری از این قرار است: <br /> 1. مهارتهای حرفهای، 2. عملکرد مقام مافوق، 3. ویژگیهای شخصیتی، 4. عملکرد کارکنان دفتر،<br /> 5. نظم فردی، 6. نوع فعالیت دفتر، 7. اثربخشی فعالیتها، 8. سبک رهبری، 9. ساختار سازمانی،<br /> 10. نظام تشویق و پاداش، 11. تکالیف مشخص شده. با توجه به میزان آمارة کای اسکوئر، آزمون فریدمن نیز معنادار میباشد (05/0P-value<).انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Explanation of the Firms` Strategic Plan Implementation Mapتبیین نقشه اجرایی برنامه استراتژیک بنگاهها356088888FAمحمدمهدی پرهیزگاراستادیار، دانشگاه پیام نورمینا جزنیکارشناس ارشد، MBA دانشگاه پیام نورJournal Article20190615The research is a case study one and is conducted in Tam IranKhodro Company during 1388. This company has used balanced scorecard method to implement strategic plan and evaluate strategic goals, in order to design a strategic map for the company and make a pattern for determining how strategic goals achieve. The reports of balanced scoreard system of the company shows that the company is successful in implementation of the strategy plan by balanced scorecard .Through questionnaire distribution managers and expert who contribute in formulation and implementation of the TAM company`s balanced scorecard were asked about their points of view. To conclude finding of the research is that criterion of each balance scorecard perspectives consist of financial, customer, internal process and growth and learning and also in the whole company didn`t achieve strategic goals; Company`s managers and experts belived that the implementation of balance scorecard is not successful in the company and it has many problems. The results led to a revision of strategic goals and indicators, and formulating and developing the corporate strategy map.تحقیق حاضر، در شرکت تام ایرانخودرو میباشد. در این شرکت سیستم کارت ارزیابی متوازن بهعنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک طراحی و پیاده شده است. گزارشهای سیستم کارت متوازن شرکت نشان میدهد میزان تحقق شاخصهای استراتژی در منظر مالی 50%، در منظر مشتری 33%، در منظر فرآیندهای 57%، در منظر رشد و یادگیری 75% و بهطورکلی، میزان دستیابی سازمان به شاخصهای استراتژی در پایان 1388 در حدود 55% بوده است. بررسی صورتهای مالی و گزارشهای عملکرد در طی سه سالی که از پیادهسازی سیستم کارت امتیازی در شرکت میگذرد، نشان میدهد تغییرات محسوس و با اهمیتی قبل و بعد از اجرای سیستم مزبور در عملکرد سازمان رخ نداده است. لذا به نظر میرسد نحوه پیادهسازی سیستم در سازمان با کاستیهایی همراه بوده است. محقق با توزیع پرسشنامه در میان مدیران شرکت، میزان تحقق شاخصهای استراتژی براساس مدل BSC را در کل سازمان و همچنین در هر یک از چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری تحلیل نموده است. نتایج بهدست آمده با استفاده از مدل آماری t تکنمونهای نشان داد از دیدگاه مدیران شرکت، میزان تحقق شاخصهای استراتژی در سطح سازمان براساس مدل BSC و همچنین در هر یک از چهار منظر، کمتر از حد متوسط و نامطلوب بوده است. انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Developing HSE Strategic Plan (Case study: Port and Maritime Organization)تدوین برنامه استراتژیک بهداشت، ایمنی و محیط زیست (مطالعه موردی: سازمان بنادر و دریانوردی)618288889FAمسلم علی محمدلواستادیار، دانشگاه شیرازشبنم شاکرکارشناس بهداشت حرفهای، دانشگاه علوم پزشکی ایرانسیدهادی میرقادریدانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات، دانشگاه شهید بهشتیمجید بابالحوائجیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران کارشناس شرکت ساپکومحمد جواد قربانیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه ترییت مدرسJournal Article20190615Nowadays many organizations pay more attention to HSE and establish a unit for it in their organization therefore HSE units need strategic plan for performing in align with organization value. HSE strategic plan helps to clear the position of the function in organization. The goal of this article is providing a systematic approach for managers to use tools and methods for dealing with HSE issues. This is the most effective stage to meet the HSE objective through organizational goals and increase reputation of organization for surviving in international markets.The methodology is a mix of strategic management methodologies provided by David, Piers and Robinson and it has been customized to match the organization and specifications of HSE function. The main contribution of this research is creating a strategic methodology by mixing of different strategic planning methods and using it in HSE function.هدف از تدوین برنامه استراتژیک بهداشت، ایمنی و محیط زیست، آشنا ساختن مدیران با ابزارها و روشهایی است که با کمک آنها بتوان مسائل این حوزه را در قالبی هدفمند مدیریت نمود. مؤثرترین مرحله برای دستیابی سیستماتیک به اهداف حوزه کارکردی بهداشت، ایمنی و محیطزیست در راستای اهداف کلان سازمان بنادر و دریانوردی و افزایش اعتبار آن برای تضمین حضور در سطح بینالمللی خواهد بود. در این تحقیق از ترکیب متدولوژی مدیریت استراتژیک "فرد. دیوید" و "پیرس و رابینسون" استفاده شده است. با الگوگیری از این متدولوژیها و بومی کردن آنها -با توجه به ویژگیهای خاص سازمان و حوزه کارکردی بهداشت، ایمنی و محیط زیست- بر مبنای مکتب ترکیبی، مدلی شش مرحلهای تدوین شد. نوآوری این تحقیق، ترکیب متدولوژیهای مختلف در زمینه برنامهریزی استراتژیک و طراحی و بهکارگیری آن در حوزه مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست است؛ موضوعی که در گذشته در مورد آن کمتر بحث شده است. اخیراً توجه بیشتری به این حوزه میشود و در برخی سازمانها واحدهایی باعنوان "مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست" ایجاد گردیده است. یکی از الزامات اقدام هماهنگ و همسو در این واحدها وجود استراتژی وظیفهای است. تدوین ماتریس استراتژی ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای تعیین موقعیت و جهتگیری این حوزه کارکردی، از دیگر نوآوریهای این تحقیق میباشد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Explanation and Designing a Model of Social Responsibilityتبیین و طراحی مدل رسالت مسئولیت اجتماعی سازمان8310288890FAغلامعلی طبرسادانشیار، دانشگاه شهید بهشتیعلی رضائیاناستاد، دانشگاه شهید بهشتیعادل آذراستاد، دانشگاه تربیت مدرسحمید علیخانیدانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20190615Social responsibility is regarded as a part of work ethic in the literature associated with management and enterprise which is also called transorganizational morality. Many scholars believe that social responsibility of the enterprise affects its success and failure to some extent. Attention toward requirements of society, moral behavior and environmental issues are considered seriously by customers today. On the other hand, organizational changes and developments in current competitive atmosphere have caused enterprises to alter procedures and undertake modifications for their own survival. For this purpose, the enterprises must use appropriate tool which enables them to succeed that is to say “Organizational Development” (OD). This paper evaluates the influence of OD on social responsibility by studying the relation between dimensions of development and organizational change. Statistical population of this research was comprised of all managers in Iranian economic ministries since they are more engaged with <br /> the “Privatization Act”. Results of this research demonstrated that among different variables of the conceptual model of research (OD) namely organizational structure, human resources, organizational culture, rules and regulations, organizational processes, the two factors of human resources and organizational culture are scored higher in terms of affecting the social responsibility of enterprise.در علم سازمان و مدیریت، مسئولیت اجتماعی، بخشی از مقوله اخلاق کار محسوب میگردد و از آن بهعنوان اخلاقیات فراسازمانی یاد میشود. بسیاری معتقدند که مسئولیت اجتماعی سازمان، بهنوعی، بر موفقیت و شکست آن تأثیرگذار است. توجه به نیازهای جامعه، اخلاقگرایی، و توجه به محیط زیست، از جمله مقولههایی است که امروزه از سوی مشتریان مورد توجه جدی قرار میگیرد. از سوی دیگر، بحث تغییر استراتژیک، تحول و بهبود شرایط سازمان در محیط بسیار رقابتی امروز باعث شدهاست که سازمانها بهسرعت تغییر رویه دهند. بر این اساس، سازمانها باید از ابزاری استفاده نمایند که آنها را در این مسیر موفق نماید: بهبود و توسعه سازمانی. این مقاله با بررسی رابطه ابعاد توسعه و تحول سازمانی، میزان تأثیرگذاری آن بر مسئولیت اجتماعی را مورد توجه قرار داده است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه مدیران وزارتخانههای اقتصادی کشور میباشد که با بحث خصوصیسازی و اصل 44 قانون اساسی ارتباط بیشتری دارند. نتایج این تحقیق نشان داد که از میان متغیرهای مدل مفهومی تحقیق -ساختار سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، قوانین و مقررات، و فرآیندهای سازمانی-، دو عامل منابع انسانی و فرهنگ سازمانی از اولویت بالاتری برای تأثیرگذاری بر مسئولیت اجتماعی سازمان برخوردارند.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Dynamics Strategy of Effect of Knowledge on Performance and Customer Satisfaction Stabilizationراهبرد پویاییشناسی تأثیر دانش بر عملکرد و پایدارسازی رضایت مشتریان10312288892FAسیدحبیبالله میرغفوریدانشیار، دانشگاه یزدعلی مروتی شریفآبادیاستادیار، دانشگاه یزدمرتضی مداحدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه یزدJournal Article20190615This research intended to identify and analyze the effects of components of knowledge management on organizational performance and customer satisfaction. Considering the dynamic nature of the knowledge management, system dynamic model is used. For this purpose, firstly causal diagrams loop was modeled; then stock-flow diagram was designed and scenarios were designed and tested. This research has been done by coded and semi-structured questionnaire that has been designed through Focus Group interviews with the experts and top managers of Yazd Alloy Steel Company; and using of these organizational documents. Model fitness and sensitivity Analysis based on scenarios showed that implementation of appropriate knowledge management system and paying attention to R & D and training activities in the organization and also increasing the documentation and knowledge sharing, the profitability and customer satisfaction of the organization will be improved and stabilized.هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل تأثیرگذاری مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی و رضایت مشتریان است. باتوجه به ماهیت پویای مدیریت دانش و همچنین تبعیت عملکرد سازمانی از تحولات محیطی، از مدل پویایی سیستم در این مطالعه استفاده شده است. برای این منظور، ابتدا مدل علی طراحی شد. سپس، مدل جامع جریان طراحی شد و درنهایت سناریوها طراحی شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادههای تحقیق، پرسشنامههایی با ساختار و نیمهساختار است که از طریق مصاحبه با گروه کانونی در کارخانه فولاد آلیاژی ایران-یزد و همچنین استفاده از مستندات این سازمان انجام شده است. به رازش مدلها و تحلیل حساسیت بر پایه سناریوها نشان میدهد که با استقرار مناسب نظام مدیریت دانش در سازمان و توجه به تحقیق و توسعه و فعالیتهای آموزشی در سازمان و همچنین افزایش میزان مستندسازی و اشتراکگذاری دانش، سودآوری سازمان افزایش یافته و همچنین میزان رضایت مشتریان سازمان بهسمت بهبود و پایدارسازی حرکت میکند.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Improving Strategic Preparation for Crisis Management in Public and Private Hospitalsارتقای آمادگی استراتژیک برای مدیریت بحران در بیمارستانهای دولتی و خصوصی12314088898FAحسن داناییفرددانشیار، دانشگاه تربیت مدرسمعصومه نصیریکارشناس ارشد، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20190615Today producing and service organizations live in environmental conditions of change and transformation and economic business cultural social and political conditions affects operation of organizations. It is clear that unexpected conditions such as war, earthquake, and flood affect behavior of organizations. Therefore, managers should know environmental threats that threaten life of organizations from every aspect. In addition, organizations only with strategic planning and strategic preparation can overcome these crises. Previous researchs show that different factors affect strategic readiness. But this fact that organizational agility and psychological health of staff affect it so much, is not considered. This research according to the subject investigates the statistics of effective strategies for crisis management and analyzes the role of organizational agility and psychological health of staffs. In these way three components under the subject of research variants strategic readiness and organizational agility and psychological health of staff viewed in three hypotheses. In this research relation of independent variables -strategic readiness and organizational agility of organization- analyzed with the regulating variant of psychological health. This research tested the hypothesis if increase in organization agility and psychological health of staff causes increase in strategic crisis condition or not.The conclusion confirmed the hypothesis.امروزه سازمانهای تولیدی و خدماتی در شرایط محیطی تغییر و تحول زندگی میکنند و شرایط اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی محیط بر عملکرد آنها تأثیر میگذارد. تهدیدهای محیطی، حیات و بقای سازمانها را تهدید میکند و سازمانها تنها با برنامهریزی استراتژیک و آمادگی استراتژیک میتوانند بر این بحرانها فائق آیند. پژوهشهای گذشته نشان میدهد که عوامل متعددی بر آمادگی استراتژیک تأثیر میگذارند، اما این که چابکی سازمانی و بهداشت روانی کارکنان تا چه حد آن را تحتالشعاع قرار میدهد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر این ادعا را مورد آزمون قرار میدهد که افزایش چابکی سازمانی و بهداشت روانی کارکنان باعث افزایش آمادگی استراتژیک در بحرانها میشود. نتایج این پژوهش بر تأیید صحت این فرضیه صحه گذاشته است. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از کارکنان و کارشناسان صف بیمارستانهای تهران که به دو بخش خصوصی و دولتی قابل تقسیم میباشند. دادهها توسط پرسشنامه جمعآوری گردیده و امتیازات کسب شده به کمک نرمافزار SPSS تحلیل شده است. نتایج حاصل از بررسی متغیرها، شاخصها و نیز رابطه بین متغیر مستقل و وابسته، بیانگر وجود رابطه بین چابکی سازمانی و بهداشت روانی کارکنان با آمادگی استراتژیک برای مقابله با بحران میباشد. با توجه به این که پژوهش حاضر برای اولین بار در حوزه بیمارستانهای ایران بهبررسی عوامل مؤثر در آمادگی استراتژیک برای مدیریت بحران پرداخته، در نوع خود بینظیر بوده و میتوان آنرا جزء نوآوری در تحقیق بهشمار آورد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68532820120220Financial Strategies and Stock Return of Companies in Tehran Stock Exchangeاستراتژیهای مالی و بازده سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران14116688900FAسیدمحمد اعرابیاستاد، دانشگاه علامه طباطباییمحرم رزمجوئیعضو هیأت علمی پژوهشکده مدیریت سماJournal Article20190615Financial Strategies are Part of Corporate Strategy that are in Financial Management span and include decisions about Investment, Financing, Working Capital and Dividend. For evaluating and selection of these strategies, different inside and outside factors should be mentioned. This article investigates the role of Strategic Reference Points Theory in making clear financial theories and strategies and analyzes the ways of using this theory for making strategic decisions in the field of financial affaires in companies. The next point is that, coordination between these Strategies and Financial Strategy of a company (vertical alignment) and coordination between these strategies themselves (horizontal coordination) improve the performance. The findings approve the point.براساس تعریف به جایگاه، استراتژی مالی بعدی از استراتژی شرکت است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین میکند. همچنین براساس تعریف به اجزاء، استراتژی مالی، شامل استراتژی تأمین مالی، استراتژی سرمایه در گردش، استراتژی سرمایهگذاری و استراتژی تقسیم سود میشود. الگوهای مختلفی برای ایجاد هماهنگی بین استراتژیهای مالی مختلف وجود دارد. در این تحقیق از تئوری نقاط مرجع استراتژیک استفاده شده است. مطالعات مختلف نشان داده است که وجود هماهنگی در سطوح مختلف سازمان منجر به عملکرد بهتر میشود. لذا هدف اصلی این تحقیق، بررسی اثر هماهنگی استراتژیهای مالی بر عملکرد شرکتهاست. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران هستند که از میان آنها 62 شرکت با استفاده از نمونهگیری طبقهای <br /> (با جایگذاری از جامعه محدود) برای نمونه آماری انتخاب شدهاند. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان میدهد که وجود هماهنگی بین هر یک از گونههای استراتژی زیرسیستم مالی با گونه استراتژی مالی شرکت (هماهنگی درونی-عمودی) باعث بهبود عملکرد میشود. همچنین هر چه هماهنگی گونههای استراتژی زیرسیستم مالی بیشتر باشد (هماهنگی درونی-افقی)، عملکرد بهتر خواهد بود.