انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220Multi-Level Evaluation of Effective Factors On Total Industry Competitiveness In Iranارزیابی چندسطحی عوامل مؤثر بر رقابتمندی کل صنعت در ایران154188704FAحسین رحمان سرشتاستاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطباییسید عبدالجابر قدرتیان کاشاندکترای مدیریت بازرگانی (گرایش سیاستگذاری) دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20100428Nowadays, under the pressure of globalization process, industries with high potential of competitiveness can succeed in competition with industries of other countries. Competitiveness is a multi-level Word and uses in firm, industry and national level; although the theoretical and empirical studies emphasize on firm and national level. Hence, this subject considers the concept of industry competitiveness. For representing the generic model of industry competitiveness must be paid attention to firm and national level, in addition to industry level, because the factors of firm and national level influence on industry competitiveness. So far, with using multi-level approach, effective variables on competitiveness in different levels are introduced. Then, this general model was applied in the case of Iran, with use of the analytic network process (ANP). Results from the ideas of experts indicate that the total industry competitiveness is heavily influenced by factors of national level (macro competitiveness level) and the factors of other levels (firm, inter-firm and industry variables) have no significant influence in competitiveness of industry in Iran. So in general, for increasing the competitiveness of industries in Iran, we must emphasize on the factors of macro (national) level.<span lang="FA" dir="RTL">امروزه هیچ شکی نیست که در بستر جهانی شدن، تنها صنایعی از کشورها میتوانند در حیطه رقابت با صنایع سایر کشورها موفق میشوند که از رقابتمندی بالاتر برخوردار باشند. مقوله رقابتمندی، یک موضوع چند سطحی بوده و در سطح بنگاهی، صنعت و ملی کاربرد دارد. از آنجا که بیشتر تأکید مطالعات نظری و تجربی بر روی رقابتمندی در سطح بنگاهی و ملی می باشد؛ این مقاله بر آن شد تا به تبیین این مفهوم در سطح صنعت بپردازد. برای دستیابی به الگوی جامع رقابتمندی کل صنعت، باید علاوه بر سطح صنعت، دو سطح ملی و بنگاهی نیز مورد بررسی قرار می گرفت. از اینرو با برخورداری از یک نگرش چندسطحی، متغیرهای مناسب و اثرگذار بر رقابتمندی در هر سطح به تفکیک معرفی شد. سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه ای (</span><span>ANP</span><span lang="FA" dir="RTL">)، الگوی عمومی مزبور بر اساس نظرات خبرگان برای شرایط ایران آزمون شد و مشخص شد که در صنعت ایران به طور کلی، رقابتمندی کل صنعت به شدت تحت تأثیر عوامل مطرح در سطح ملی یا فضای رقابتمندی کلان میباشد و بقیه عوامل در سطوح دیگر (مانند عوامل در سطح بنگاهی، بین بنگاهی و صنعت) از اهمیت</span><span lang="FA" dir="RTL">چندانی برخوردار نیست.</span><span lang="FA" dir="RTL">بنابراین جهت افزایش رقابتمندی کل صنعت کشور، باید تأکید بیشتری بر اصلاح و بهبود عوامل کلان در سطح ملی صورت پذیرد. </span>انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220The Fundamental Pivot of Strategic Decision Making: Creativityخلاقیت محور بنیادین تصمیمگیری راهبردی435488706FAارسطو توحیدیعضو هیأت علمی دانشگاه علی دفاع ملیJournal Article20100601The aim of paper is to study the effects of creativity on strategic decision making in organization through a descriptive and applied reaserch process. Strategic decisions are among the important managerial decisions because such decisions are made for the future of the organization and its grand aims. Therefor, they are made under uncertian conditions and based on unreliable information as they have lingering effects on the organization.Creativity as a human talent, is present in all dimentions of life. It involves comprehensive devepment and a leap forward in human thought and mind, such that it is ability for synthesizing previous factors with new procedures. Concepts, opinions, hypotheses (creativities) and the cause and effect uderstanding of sterategists, determine the method through which sterategic problems are ordered. Since the process of rational decision making per se is not sufficient, it is neccessary that intuition and creativity should be used in sterategic decision making. Therefor, creativity is the fundamental pivot of sterategic decision making.هدف این مقاله شناخت اثرات خلاقیت بر تصمیمگیریهای راهبردی با هدف بهبود بخشی روش های تصمیم گیری در سطوح راهبردی سازمانها است. نوع تحقیق، توصیفی همبستگی است. تحقیق دارای یک فرضیه است که با حجم نمونه سی نفر در یک سازمان نظامی مطابق آماره کای دو و ضریب همبستگی آزمون شد. به هر حال، خلاقیتهای تصمیمگیرندگان زیر بنای پویایی های تصمیم گیری و اجرا است، بنابراین، موفقیت و اثر بخشسی تصمیمگیری راهبردی در ارتباط بالا به تواناییهای رفتاری و شهودی تصمیم گیرندگان به ویژه میزان خلاقیت و ابداع راهکارها دارد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220Benefits of Export Management Co.'s in Developing Exports of SMEs as Export Development Strategiesمزایای استفاده از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات در راهبردهای توسعه صادرات بنگاه های کوچک و متوسط658588709FAمنیژه قرهچهعضو هیآت علمی دانشگاه شهید بهشتیفیروز شمشیریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی، گرایش بازاریابی بین المللیJournal Article20100623Small & Medium size enterprises due to their constrains are not able to manage their financial & informational resources which is necessary for handling their international business activities. Therefore, the best way which these units can enter the international market and increase their exports are to benefit, at least in the beginning, from the services of export intermediaries.Although, export intermediaries are called differently by various countries, but they are presenting almost the same services which are of two types:
1- Services regarding identification of needs and creating demand
2- Services regarding demand processing and responding to it.
This study first presents internationalizing theories of SMEs, and then describes the informational needs of these units, in the way of internationalizing at various levels. Then, from one side the problems and obstacles which SMEs are facing in the field of export activities management have been mentioned, and from the other side, investigating the implimentation of Export Management Co.s impacts on the Export Promotion Programs of SMEs in Bousher Province,
This descriptive and non-experimental research study gathered data by questionnaire from selected SMEs in Bousher Province. After conducting statistical analysis it has come to the conclusion that Export Management Co.s can develop the export of SMEs in the province.بنگاههای کوچک و متوسط به دلیل محدودیتهایی که دارند نمیتوانند به تنهایی منابع مالی و اطلاعاتی لازم برای اداره فعالیتهای بازرگانی بین المللی خود را تأمین کنند به همین دلیل بهترین راه برای این واحدها برای ورود به بازارهای جهانی و افزایش صادرات، حداقل در ابتدای کار استفاده از خدمات یک واسطه صادراتی است. واسطههای صادرات در کشورهای مختلف به اسامی مختلفی شناخته میشوند ولی تقریباً در همه جا خدمات مشابهی را ارائه می دهند که عموماً به دو دسته:1) خدماتی در راستای شناسایی نیاز و ایجاد تقاضا. 2) خدماتی در جهت پردازش و پاسخ به تقاضا، تقسیم کنند. این پژوهش ابتدا به بیان نظریه بین المللی شدن بنگاههای کوچک و متوسط پرداخته و نیازهای اطلاعاتی این بنگاهها را در طول مسیر بینالمللی شدن و در سطوح مختلف آن بیان می کند. سپس اشارهای به موانع و مشکلاتی شده است که این واحدها در زمینه مدیریت فعالیتهای صادراتی خود با آنها در حال چالش هستند. از طرفی در این پژوهش همچنین به بررسی اثرات استقرار شرکت مدیریت صادرات به عنوان یکی از واسطههای صادراتی بر توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط استان بوشهر پرداخته است تا با توجه به مشکلاتی که شناسایی و اولویتبندی میشوند راهکاری ارائه شود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی غیر ازمایشی بوده و دادهها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شدهاند. بر اساس نتیجه تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها، شاید بتوان که با استقرار شرکت مدیریت صادرات به عنوان یک واسطه صادراتی، باعث توسعه صادرات در استان شد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220Multiple Relationship Strategic Human Resources Management and Intellectual Capital in Public University of Isfahanرابطه چندگانه کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی و سرمایه فکری در دانشگاه های دولتی استان اصفهان8710588712FAسوسن بهرامیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهانسعید رجایی پوراستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهانمحمدحسین یارمحمدیاندانشیار مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهانایرج کاظمیاستادیار دانشکده علوم دانشگاه اصفهانJournal Article20100429In the present study the multiple relationship between strategic human resource management practices and intellectual capital be reviewed. Strategic human resource management practices, tools for improving and enhancing their knowledge and experiences of employees in the organization are considered. The research hypotheses with the strategic human resources management is positively related to intellectual capital.The study sample included 492 members of Habitat Isfahan University state that if a class were selected as the research tools were questionnaires strategic human resource management practices and intellectual capital questionnaires responded.Data analysis methods for statistical multiple regression, MANOVA, analysis of covariance was used and Ben Foruni. The results showed that the relationship between strategic human resource management practices with components of intellectual capital(human, structural and relationship) were significant.Members also comments on the relation between the strategic management of human resources practices with their intellectual capital in terms of demographic characteristics, there was a significant difference.در پژوهش حاضر رابطه چندگانه کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی و سرمایه فکری بررسی می شود. کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی، ابزارهایی برای ارتقاء و تقویت دانش کارکنان و تجربیات آنها در سازمان محسوب می شوند. طبق فرضیه های پژوهش مدیریت راهبردی منابع انسانی با سرمایه فکری رابطه مثبت دارد. نمونه پژوهش شامل 492 نفر از اعضای هبأت علمی دانشگاههای دولتی استان اصفهان که به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی و پرسشنامه سرمایه فکری پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری رگرسیون چندگانه، تحلیل واریانس چندگانه، تحلیل کوواریانس و آزمون بن فرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی با اجزای سرمایه فکری(انسانی، ساختاری و رابطه ای) معنادار بود. همچنین بین نظرات اعضا در خصوص رابطه کارکردهای مدیریت راهبردی منابع انسانی با سرمایه فکری برحسب مشخصات دموگرافیک آنان تفاوت معنا دار وجود داشت.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220The Relationship Between Generic Strategies and E-Business Adoption Levels in Software Producer SMEsبررسی ارتباط راهبردهای رقابتی عام و پذیرش کسبوکار الکترونیکی بین شرکتهای کوچک و متوسط10712088713FAعلی رضاییاناستاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتیفتاح مکائیلیعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییمهدی تاجیککارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه شهید بهشتیآرمان احمدی زاددانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20100423Small and medium-sized enterprises are a vibrant and growing sector in most economies round the world and interesting phenomena to study. There are many factors, which may influence SMEs’ decisions to invest in e-business, and so many models, investigating relationships between them and e-business adoption. There is evidence that strategic intent of SMEs is one of the factors influencing adoption process. This study aims to survey, how different Generic Strategies lead to different e-business adoption levels.The survey is designed for Iranian Software Producer SMEs. The data was collected by telephone with the respondent being the SME owner who is knowledgeable about strategic intent.The results show, no significance relationship between generic strategies and e-business adoption levels. The relationship between educational levels of managers and e-business adoption levels is also investigated. No relationship was seen in this case either.کسبوکارهای کوچک و متوسط نقش حیاتی را در اقتصاد کشور ها در سراسر دنیا ایفا میکنند و از اینرو از ابعاد مختلف توسط صاحبنظران مورد مطالعه قرار گرفته اند.یکی از موضوعات مورد توجه در این زمینه بررسی میزان پذیرش کسبوکار الکترونیکی و عوامل مؤثر بر آن توسط این نوع از کسبوکارها است. مطالعات گذشته حکایت از آن دارند که راهبردهای سازمانی یکی از عواملی محسوب میشوند که میتوانند بر فرایند پذیرش کسبوکار الکترونیکی تأثیر گذار باشند. از اینرو این تحقیق با هدف دستیابی به این سؤال طراحی شده است که آیا انتخاب راهبرد های رقابتی عام گوناگون منجر به دستیابی به سطوح مختلف پذیرش کسبوکار الکترونیکی می شوند یا خیر ؟ این تحقیق بر روی شرکتهای کوچک و متوسط تولیدکننده نرم افزار. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هیچگونه ارتباط معناداری بین نوع راهبردهای عام و سطح پذیرش کسبوکار الکترونیکی وجود ندارد.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220A Creative Way to Introduce Aligned Strategic Decisions Making in Portfolio Management Processبازآفرینی راههای خلاق همسو سازی تصمیمات راهبردی مدیران در فرایند مدیریت سبد پروژه12114988715FAاحمد علی یزدان پناهاستادیار، گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالیمجتبی حسینعلی پورگروه مدیریت پروژه و ساخت دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتیصالح محمدیعضو هیات علمی دانشگاه کردستانJournal Article20100416Project portfolio management helps organizations to plan, evaluate, prioritize and select the projects as managerial new pattern. This pattern confirms achieving the organizational strategic objectives through integrated management while observing prerequisites between projects. This research has fond the main approach on selecting and prioritizing projects in alignment with general organizational strategy, with focus on some theories about strategies in project oriented organizations. It has selected the most prominent criteria insist on organizational strategic directions by directed interviews. Research finding indicates that in project selection process of the holding companies decision making isn’t parallel with organizational long term objectives and vision due to growing the size of project portfolio in long term horizon. These differences suggest the necessity of certain changes in present patterns and processes of selecting the project portfolio and guarantee to implement organizational strategies in this process successfully. This research has recreated the most prominent criteria of present models by method of problem solving, with assuming the evidences reflect the importance of strategic variable of project in line with organizational vision from the view point of decision makers.مدیریت سبد پروژه به عنوان الگوی نوین مدیریتی، سازمان ها را در برنامه ریزی، ارزیابی، اولویت بندی و انتخاب پروژه ها یاری می رساند. این الگو ضمن رعایت پیش نیازی های مابین پروژه ها، برآورده کردن اهداف راهبردی سازمانی را با مدیریت جمعی و یکپارچه تثبیت می کند. پژوهش حاضر، با تمرکز بر نظریه های مختلف در زمینه راهبرد سازمان های پروژه محور به ایجاد دیدگاهی در انتخاب و تعیین اولویت اجرای پروژه ها همسو با راهبرد کلی سازمان دست یافت. در این پژوهش، از طریق مصاحبه های جهت دار، آن دسته از معیارهایی که بیشتر بر روی جهت گیری های راهبردی سازمان تأکید دارند، را گزینش کرده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که فرایند انتخاب پروژه در مجموعه شرکت های مادر تخصصی، به علت بزرگترشدن روزبه روز اندازه سبد پروژه های سرمایه گذاری و رویکردهای مقطعی، تصمیم گیری ها با اهداف و چشم انداز سازمان در دوره های بلند مدت همسو نیست. تفاوت های مشاهده شده حاکی از ضرورت تغییرات مشخصی در الگوها و فرایندهای موجود انتخاب سبد پروژه و تضمین اجرای موفق راهبردهای سازمانی در سیر این فرایند است. این تحقیق با مفروض داشتن نشانه هایی که منعکس کننده اهمیت همسویی متغیرهای راهبردی پروژه با چشم انداز سازمانی از منظر تصمیم گیران است، برجسته ترین معیارهای الگوهای موجود را به روش خلاق حل مسأله بازآفرینی کرده است.انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-68531420110220Investigating the Mutual Effect of Corporate Strategy and Culture in Investing Companies in Construction Industryشناسایی تأثیر متقابل فرهنگ و راهبرد در شرکتهای سرمایهگذاری صنعت ساختمان15116688719FAغلامحسین خورشیدیدانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیمحمد احمدیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نورمحمدمهدی پرهیزگاراستادیار، گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه پیام نورJournal Article20100508Developing strategy for companies needs to understand their external and internal conditions. The internal condition stems from the culture of the company because the conditions of the company determines which strategy should be selected. Sometimes the companies select the strategy which forces employees to change their habits and behaviors. In other words the strategy may necessitate some changes in the corporate culture. Conversely, sometimes the culture of the company affects its type of strategy. This research investigates the relations between strategy and the culture of the companies investing in the construction industry. The statistical population of the research includes the managers of the investing companies in construction industry. The research is a quantitative survey and its data is collected by questionnaire asked from 89 samples. The results show that corporate strategy is mutually related with its culture. Also each type of culture forces the company to select a special kind of strategy. In contrary, if the type of strategy is from special type of Snow-Miles typology, it makes a different type of culture in the companies’ atmosphere and it affects the cultural conditions of the company. It is the first time that a research is being done in Iranian investing companies in construction industry in the field of strategic and cultural management. This is a contribution of this research that makes it valuable for managers in the investing companies of construction industry.تدوین راهبرد در شرکتها نیازمند شناختی است که از وضعیت محیط درونی و بیرونی شرکت صورت می پذیرد. این راهبرد عموماً از فرهنگ سازمان تأثیر می پذیرد و شرایطی که بر سازمانها حاکم است ایجاب می کند که یکی، راهبرد پیشرو را اتخاذ کند و دیگری راهبرد از نوع مدافع را برگزیند. گاهی نیز شرکتها، راهبردی را انتخاب می کنند که کارکنان سازمان را ناچار به پذیرش عادتها و رویههایی میکند که تا قبلاً به صورت دیگری بوده است. به عبارت دیگر، ممکن است راهبرد برخی از سازمانها، فرهنگ آنان را تغییر دهد و در برخی نیز فرهنگ، به سازمان حکم کند که راهبردی را اتخاذ کند.
این پژوهش به تعیین روابط میان راهبرد و فرهنگ سازمانی میپردازد و با توجه به این که عوامل مؤثر بین متغیرهای مذکور را در سطح سازمانها بررسی میکند، یک پژوهش بنیادی به شمار میرود. همچنین از نظر نحوة گردآوری دادهها، این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.
جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهایی است که در صنعت ساختمان در کشور مشغول به فعالیت و سرمایه گذاری هستند. از آن جا که این تحقیق به صورت کمی به بررسی رابطه میان متغیرها می پردازد، نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه هستند.
با توجه به داده های گردآوری شده از 89 نمونه آماری، می توان گفت که راهبرد در سطح کسب و کار و فرهنگ سازمانی، با هم ارتباط متقابل دارند و وجود هر کدام از انواع فرهنگ در سازمان، سبب می شود که نوع خاصی از راهبرد در سازمان تدوین شود و بر عکس، هنگامی که راهبرد، طبق نوع شناسی اسنو-مایلز، از نوع خاصی در سازمان تدوین شود، میتواند بر تغییر شرایط فرهنگی سازمان تأثیر بگذارد و احتمال تغییر در نوع شناسی فرهنگ را در پی خواهد داشت.
این پژوهش از نظر اینکه اولین مرتبه است که در شرکتهای سرمایه گذاری صنعت ساختمان در ایران، به شناسایی راهبرد و شرایط فرهنگی پرداخته است در نوع خود بی نظیر است و می توان این را جزو نوآوری تحقیق به شمار آورد.