انجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923Identifying the Attractiveness and Place Branding Strategies in Exhibitionsتبیین راهبردهای جذابیت و برندسازی مکان در نمایشگاهها194187998FAمجید محمد شفیعیدانشگاه اصفهان0000-0002-2222-6006مرتضی مداحدانشگاه اصفهانJournal Article20161004 International exhibitions are as one of the most important introducing channelsfor product and transfer of technology in the world. This study has identified the strategic aspects of exhibition destination attractiveness in Isfahan International Exhibition. Participants in this study include exhibitors and visitors. The scale of exhibition destination attractiveness was applied on them. In this paper, Cronbach's alpha and combined research were used for reliability, and exploratory and confirmatory factor analysis for validity. Results revealed that the Cronbach's alpha coefficient for scale of exhibition destination attractiveness was equal to 0.91. For subscales of facilities, availability, city / host region as a competitive source for exhibitors, economic environment, host city leadership in industry and leisure environment was calculated 0.75, 0.85, 0.79, 0.82, 0.81, and 0.78, respectively. The result of confirmatory factor showed that this scale is a second- order constituent made up of facilities, availability, and city / host region as a competitive source for exhibitors, economic environment, host city leadership in industry and leisure environment. نمایشگاههای بینالمللی مهمترین کانالهای معرفی کالاهای تولیدشده و انتقال تکنولوژی در دنیا است. این پژوهش با هدف استخراج ابعاد راهبردی جذابیت مقصد نمایشگاهی در نمایشگاه بینالمللی اصفهان به مرحله اجرا در آمده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه بازدیدکنندگان و غرفهداران نمایشگاه بینالمللی اصفهان تشکیل میدهند که مقیاس جذابیت مقصد نمایشگاهی در مورد آنها اجرا شد. در این پژوهش، برای پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و ضرایب پایایی ترکیبی و برای روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس جذابیت مقصد نمایشگاهی برابر 91/0 و برای خرده مقیاسهای امکانات محل برگزاری، در دسترسبودن، شهر/منطقه میزبان به عنوان منبع رقابتی برای غرفهداران، محیط اقتصادی مقصد، رهبری شهر میزبان در صنعت موردنظر و محیط تفریحی مقصد بهترتیب 75/0، 85/0، 79/0، 82/0، 81/0، 78/0 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی گویههای مقیاس جذابیت مقصد نمایشگاهی نشان داد که این مقیاس سازهای مرتبه دوم است که از شش سازه مرتبه اول امکانات محل برگزاری، در دسترس بودن، شهر/منطقه میزبان به عنوان منبع رقابتی برای غرفهداران، محیط اقتصادی مقصد، رهبری شهر میزبان در صنعت موردنظر و محیط تفریحی مقصد تشکیل شده است.https://www.smsjournal.ir/article_87998_dc236702d53e73c10256cf5e8367237e.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923The Effect of Knowledge-based Culture on Strategic Innovation with Regard to Knowledge Absorptive Capacity and Strategic Flexibilityتأثیر فرهنگ دانشمحور بر نوآوری راهبردی، ظرفیت جذب دانش و انعطافپذیری راهبردی436387999FAشهرام خلیلنژاددانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-9673-2369محمدرضا دانشوردانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161028The main objective of this study was to examine the effect of knowledge culture on strategic innovation in companies located in Tehran University's Science and Technology Park. In addition, the present study examined the role of knowledge absorptive capacity and considered that strategic flexibility is strengthened or weakened this relationship. The philosophy of the research is positivism, the approach is deductive, and the strategy is surveying. Therefore, after reviewing the literature and designing the conceptual model, a questionnaire consisted of 24 questions presented to a sample of 113 staff members. Then, the data were gathered and analyzed by Smart PlS software through correlation matrix, structural equation model and fitness test. Finally, all three hypotheses were confirmed. It was found that knowledge-based values and beliefs affect potential and realized knowledge absorptive capacity, and this absorptive capacity is effective in creating new business models. Furthermore, the study showed that the relationship between absorptive capacity and strategic innovation to is strengthened by rising of strategic flexibility.هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ دانشمحور بر نوآوری راهبردی در شرکتهای واقع در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران است؛ همچنین پژوهش حاضر به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش در این رابطه میپردازد و بررسی میکند که آیا انعطافپذیری راهبردی، این رابطه را تقویت مینماید یا تضعیف؟ فلسفه این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و راهبرد آن پیمایش است و بدینمنظور و پس از مرور مبانی نظری و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 24 پرسش به نمونه آماری متشکل از 113 نیروی ستادی شرکتهای موردنظر ارائه شد؛ سپس، دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار Smart PlS و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند. در نهایت، هر سه فرضیه پژوهش تأیید شدند و مشخص شد که ارزشها و باورهای معطوف به تسهیم و خلق دانش میتوانند در ظرفیت جذب بالقوه و بالفعل دانش مؤثر باشند و همچنین این ظرفیت جذب در خلق مدلهای جدید کسبوکار مؤثر است؛ همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین ظرفیت جذب و نوآوری راهبردی با بالارفتن سطح انعطافپذیری راهبردی تقویت میشود.<br /> https://www.smsjournal.ir/article_87999_fa4dd5769749a503a48f50b0339e4b32.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923Banking Industry's Future ahead with Scenario-based Planning Approachآینده پیشروی صنعت بانکداری ایران با رویکرد سناریوپردازی658988058FAحبیب الله رشیداردهپژوهشگاه شاخص پژوه، گروه مدیریت، اصفهان.سعید خزائیدانشگاه تهران.محمدولی مقدم زنجانیمؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران.Journal Article20161019In This article by using Foresight methods as cross impact balance and the scenario planning to identify strategic factors affecting the banking industry discussed the future And then the major scenarios ahead the banking industry are compiled and analyzed. Initial research data have been analyzed by using the mic mac software. The results obtained from the use of CIB showed that 10 key operating profitability, resources and expenditures, government and the economy, interest and reserve requirements, payments, capital adequacy, sanctions, laws and regulations, duty facilities and environment of economic uncertainty among identified factors will have the greatest impact and influence on the future of the banking industry, these basic factors used in scenario planning. In order to scenario planning at this stage of experts were consulted and ultimately the sum of 31 possible positions for 10 factors were defined. Possible position for any of a variety of situations covered unfavorable to favorable. An analysis performed by the scenario wizard software, 5 strong scenarios and 9 believable scenarios of based on 31 possible positions on the 10 key driving was extracted.در این پژوهش با استفاده از دو روش آیندهنگاری یعنی تحلیل اثرات متقابل (برگذر) و سناریوپردازی، ابتدا به شناسایی و عوامل راهبردی مؤثر بر آینده صنعت بانکداری پرداخته و سپس سناریوهای عمده پیشروی صنعت بانکداری بررسی و تحلیل میشود. دادههای اولیه پژوهش بااستفاده از نرمافزار میکمک تجزیهوتحلیل شدهاند. در نهایت، نتایج بهکارگیری روش تحلیل تأثیرات متقاطع حاکی از آن است که 10 عامل کلیدی سودآوری، منابع و مصارف، دولت و اقتصاد، بهره و ذخیره قانونی، مطالبههای معوق، کفایت سرمایه، تحریمها، قوانین و مقررات، تسهیلات تکلیفی و فضای اقتصاد از میان عوامل شناساییشده بیشترین تأثیر و تأثر را بر آینده صنعت بانکداری خواهند داشت. در ادامه این عوامل به عنوان پایه اصلی در سناریونویسی استفاده شد. به منظور سناریونگاری در این مرحله از کارشناسان متخصص نظرخواهی شد و با جمعبندی آنها 31 وضعیت محتمل برای 10 عامل تعریف شد. وضعیت محتمل برای هر عامل طیفی از وضعیتهای نامطلوب تا مطلوب را پوشش میداد. با تحلیلهای انجام شده توسط نرمافزار سناریو ویزارد، 5 سناریوی قوی و 9 سناریوی باورکردنی براساس 31 وضعیت محتمل مربوط به 10 پیشران کلیدی استخراج شد.https://www.smsjournal.ir/article_88058_2c8399cad0e73e0dd386b6aa6576a9be.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923Pattern - Oriented for Improving Organization Customer Relationshipالگوگرایی در بهبود روابط سازمان با مشتری9110788059FAاکبر عالم تبریزدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتیمصطفی عظیمیدانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.سید اسماعیل نجفیدانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.Journal Article20161122Customer Knowledge Management (CKM) provides this opportunity for organizations to be able to diagnose created opportunities in the market and increase their competitive advantage. In this paper we have tried to identify the strengths and weaknesses of after sale service agents for the purpose of gaining satisfaction of current customers by use of data collected from a set of customers of an industrial complex, as well as to assess these companies efficiency and to consider the connection between their competence aspect with service. This result indicates these companies efficiency for providing service to other customers and this procedure will make it possible to take decision for devolving great. فنآوری یکی از عوامل رقابتی کلیدی در اقتصاد جهانی است؛ اما برای حضور موفق و پایدار در بازار پویای امروزی باید یک جزء مهم دیگر بهنام دانش مشتری را نیز مدنظر قرار داد. مدیریت دانش مشتریان، برای سازمانها این امکان را فراهم میآورد که با احتمال بیشتری قادر به تشخیص فرصتهای پدیدارشده در بازار بوده و مزیت رقابتی خود را افزایش دهند. مدیریت دانش مشتری در ارتباط با بهدستآوردن، اشتراکگذاری و بسط دانش مشتریان با هدف افزایش منافع ذینفعان سازمان است. در این پژوهش سعی شده است بااستفاده از دادهها مشتریان، مجموعه صنعتی به شناسایی هر چه بیشتر نقاط قوت و ضعف نمایندگان خدمات پس از فروش پرداخته که مهمترین کانال جلب رضایت مشتریان فعلی و جذب مشتریان آتی است. از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها (DEA) کارآیی این شرکتها ارزیابی شده و ارتباط شایستگی و مهارت آنها را (در حوزه KM) با جریان خدمات (در حوزه CRM) بررسی کرده و درنهایت شرکتهای مذکور جهت بهبود ارائه خدمات و جلب رضایت مشتری به کمک مدل سکستون رتبهبندی شدهاند. https://www.smsjournal.ir/article_88059_4cf3bc804e49cae3569d772b68e84649.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923Assessment of the Function of Time Driven Activity-Based Costing (TDABC) Pattern Compared to Traditional Costing in eHealth Servicesارزیابی کارکرد الگوی هزینهیابی فعالیتهای زمانگرا در مقایسه با الگوی هزینهیابی سنتی خدمات سلامت الکترونیک10912588060FAحسن مخملیدانشگاه پیام نور تهران غربآمنه سهرابیدانشگاه پیام نور واحد شهر ری.الهام مقدمنیادانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.مریم بهیفردانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.Journal Article20161007<strong> </strong>In recent years the study of various costing pattern, led to revealing deficiencies for that and trying to improve them. However, because of the importance of cost and the advantage that recognizing it has in planning and rating of organizations, in this research has been tried to assessment of function of Time Driven Activity Based Costing (TDABC) pattern, compared to the classical costing in particular ABC, in service companies. This paper has an applied purpose and the analysis is descriptive by using correlation method. Financial records and documents were used to the collecting the data and finally the costs calculated by TDABC model and current model, then Student's t-test were used to compare the two samples. The results indicated that TDABC was more efficient than the classic costing, which used at Barakatel Company, for calculating the services' costs. This method can also apply by managers to finding out the idle capacities and costs for different purposes.در سالهای اخیر مطالعه در مورد الگوهای هزینهیابی، موجب آشکارشدن کمبودهای موجود در این الگوها و تلاش جهت بهبود آنها شده است. با این وجود، به علت اهمیت موضوع، بهای تمام شده و مزیتی که شناسایی آن در برنامهریزی و درجهبندی سازمانها دارد، در این پژوهش سعی شده است که نقش کارکرد هزینهیابی بر مبنای فعالیت زمانگرا در مقایسه با مدلهای سنتی هزینهیابی در شرکت خدماتی برکت تل ارزیابی شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و تحلیل دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مرکز تماس شرکت برکت تل به عنوان نمونه موردمطالعه درنظر گرفته شده است. برای گردآوری دادهها از اسناد و دفاتر مالی شرکت بهره گرفته شد و در نهایت با محاسبه هزینه توسط مدل TDABC و روال جاری سنتی آن، از آزمون آماری تی ـ استیودنت جهت مقایسه دو نمونه استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل هزینهیابی بر مبنای فعالیت زمانگرا جهت محاسبه بهای تمام شده خدمات در شرکت برکت تل نسبت به مدل سنتی کاراتر است؛ همچنین این روش میتواند توسط مدیران برای شناسایی ظرفیتها و هزینههای بلااستفاده در راستای اهداف گوناگون بهکار گرفته شود.<br /> <br /> <br /> https://www.smsjournal.ir/article_88060_8bf4f03d0c85e2fcc4631968a26581e9.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923Study of Pakdasht Preparedness in an Earthquake and Identifying the most Appropriate Methods for Transferring the Concepts of Safety Measures in this Cityبررسی میزان آمادگی مردم شهرستان پاکدشت در برابر پدیده زلزله و شناسایی مناسبترین روش آموزش جهت آموزش انتقال مفاهیم و نکات ایمنی12714988061FAفرخ پارسیزادهپژوهشگاه بین الملی زلزلهشناسی و مهندسی زلزلهغزاله عزیزیمهندسی زلزله.حمید زعفرانیپژوهشگاه بین الملی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله.Journal Article20161208This research has been conducted to determine the level of knowledge and readiness of people in Pakdasht city against earthquake phenomenon and to identify the most appropriate method of safety education and people's needs in this field. For this purpose, a survey has been done among residents of the Pakdasht city to obtain their knowledge and readiness on earthquakes, their awareness of the earthquake, their needs, their behaviors during the earthquake, and the most accepted and appropriate educational methods for transferring concepts and safety measures to them. The statistical sample included in this study is 512 inhabitants of the city of Pakdasht. A questionnaire was designed for collecting data and has been completed by questioners by visiting the door of houses and high schools. After collection, the data were extracted and analyzed using SPSS statistical software. The most important achievements of this study suggest that the provision of educational methods should be based on the common culture and interests of the people of the region. On the other hand, school drill continues to be one of the most important ways of informal education in institutionalizing the society's social culture against the effects of earthquake. These first-presented results will clarify ambiguous angles and provide future plans for disaster management and earthquake risk, as well as training residents in the capital's suburbs. این پژوهش برای بررسی میزان آگاهی و آمادگی مردم شهرستان پاکدشت در برابر پدیده زلزله و شناسایی مناسبترین روش آموزش ایمنی و نیازهای اطلاعاتی آنها در این زمینه، انجام شده است. بدین منظور یک نظرسنجی از ساکنین شهر برای دستیابی به میزان آمادگی و شناخت آنها نسبت به زلزله، میزان آگاهی آنان از زلزلهخیزبودن منطقه، نیازهای ضروری آنها، رفتارهای آنان هنگام وقوع زلزله و همچنین مناسبترین روش آموزشی جهت انتقال مفاهیم و نکات ایمنی به آنها انجام شده است. نمونه آماری در این تحقیق 512 نفر از جمعیت ساکن شهر پاکدشت را شامل میشود. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامهای طراحی و توسط پرسشگران با مراجعه به درب منازل و مدارس دبیرستان تکمیل شده است. پس از جمعآوری، دادهها استخراج شده و با استفاده از نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس (SPSS) نتایج بررسی شد. مهمترین دستاوردهای این مطالعه بیانگر این نکته است که ارائه روشهای آموزشی باید بر اساس فرهنگ رایج و علائق مردم منطقه انجام پذیرد، از طرفی برگزاری مانورهای مدارس کماکان یکی از مهمترین روشهای آموزشهای غیررسمی در نهادینه کردن فرهنگ ایمن جامعه در برابر خطرات ناشی از زلزله تلقی میشود. این نتایج که برای اولین بار ارائه شده است، نشان دهنده زوایای مبهم و راهگشای برنامهریزیهای آتی جهت مدیریت بحران و ریسک زلزله و نیز آموزش اهالی در شهرستان پاکدشت است.https://www.smsjournal.ir/article_88061_f33ab836873644e5e636ae5c56dff4e6.pdfانجمن مدیریت راهبردی ایرانفصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی2228-685383020170923Drawing Strategy Map for Food and Drug Productsترسیم نقشه راهبرد برای محصولات غذایی و دارویی15117288062FAناصر شهسواریپوردانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان0000-0002-8671-7672شهلا حیدربیگیدانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجانفرحناز آهنگدانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجانJournal Article20161119 Nowadays, the organizations should assess your situation by using strategic planning, and formulate and implement the appropriate strategies. The key of the successful implementation of strategies is that people understand them. Since the strategy map describing strategies of the organizations and help people understand them plays an important role in this regard. The organizations often prepare strategy map using the senior managers and experts’ opinions and ideas of organizations during a series of multiple management sessions. The aim of this study is to introduce an innovative approach using diagraph theory which can develop and draw the causal relationships between the strategic objectives of the strategy map with the aggregation and processing of the experts’ judgment. The research statistical population is determined ten expert managers of a Food and Drug government organization. The results of the implementation of this approach and its efficiency are examined are applied in a Food and Drug government organization. امروزه سازمانها باید موقعیت خود را ارزیابی و راهبردهای مناسب را تدوین و اجرا کنند. کلید اجرای موفق راهبردها این است که افراد آنها را درک نمایند. نقشه راهبرد به عنوان توصیفکننده راهبردهای سازمان به افراد در درک آنها کمک میکند. در سازمانها، ترسیم نقشه راهبرد شهودی و اغلب بدون توجه به روابط علّت و معلولی میان اهداف راهبردی و تنها از طریق نظرات مدیران ارشد انجام میشود. با این روش ارتباط بین اهداف راهبردی روشن نبوده و مشخص نیست که کدام اهداف راهبردی با هم در ارتباطاند. هدف این پژوهش، ارائه رویکردی نوآورانه با استفاده از نظریه دایگراف به منظور جبران این کمبود است تا روابط علّت و معلولی بین اهداف راهبردی نقشه راهبرد را با تجمیع و پردازش قضاوت خبرگان، انکشاف و ترسیم نماید. اعتبار رویکرد ارائه شده با انجام مطالعه موردی در یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی سنجیده شده است. جامعه آماری پژوهش را 10 نفر از خبرگان یک سازمان دولتی مدیریت محصولات غذایی و دارویی تشکیل شده و نتایج اجرای این رویکرد در غالب نقشه راهبرد آن سارمان ارائه شده است.https://www.smsjournal.ir/article_88062_71a49dcca11f4dd56e992fcc84b643d2.pdf