2024-03-28T13:19:26Z
https://www.smsjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11869
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
شایستگی منابع انسانی: عاملی راهبردی در جهت بهبود عملکرد سازمان
محمد علی
حقیقی
ساره
ابراهیمی
حمیدرضا
قاسمی بنابری
امروزه سازمان ها بهمنظور کسب مزیت رقابتی، ضمن بهکارگیری نگرش راهبردی نسبت به محیط پرتلاطم اطراف خود، بهدنبال عوامل مؤثر بر عملکرد خود بوده تا با شناسایی و سنجش میزان اثر آنها و تقویت این عوامل، بقای خود را تضمین نمایند. در همین راستا کیفیت سرمایة انسانی نقش حیاتی را در موفقیت سازمان ایفا مینماید. هرچند که تعیین تواناییها و قابلیت کارکنان برای کسب این موفقیت کاری بسیار دشوار است. اما برخی سازمانها از مدلهای شایستگی منابع انسانی بهعنوان استراتژی منابع انسانی استفاده مینمایند تا با بهکارگیری این مدلها در سیستمهای منابع انسانی، عملکرد خود را بهبود بخشند. مدلهای شایستگی به اجتماع دانش، مهارتها و قابلیتها و دیگر خصوصیاتی که برای عملکرد اثربخش در شغل، مورد نیاز هستند اشاره دارند. لذا این تحقیق با هدف بررسی مدل شایستگی کارکنان و تأثیر آن بر عملکرد سازمان بهدنبال ارائه راهکارهایی در این زمینه میباشد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی (تحلیل رگرسیون) و جامعة آماری تحقیق مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری میباشند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه بهعنوان ابزارهای انجام تحقیق استفاده شده است. دادهها توسط روش همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه و بهوسیلة نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است درصورت بهکارگیری مدل شایستگی کارکنان بهعنوان یک عامل راهبردی در سطح کلان، میتوان بهبود عملکرد سازمان را انتظار داشت.
شایستگی
مدلهای شایستگی
عملکرد
2014
11
22
15
37
https://www.smsjournal.ir/article_88750_4b69f2492516bf0de59e7a631e88c658.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
طراحی و اعتباریابی مدل بازدارندگی جابجایی مشتریان صنعت لوازم خانگی
میترا
مهاجری
احمد
روستا
محمدرضا
حمیدی زاده
محمود
حسینی
در دنیای رقابتی امروز کالاها و خدمات ارائه شده از سوی شرکتهای رقیب روزبهروز شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا میکند و به سختی میتوان مشتری را با ارائه خدماتی بدیع در بلندمدت شگفتزده کرد؛ زیرا نوآورانهترین خدمات، خیلی زود از سوی رقبا تقلید شده و به بازار عرضه میگردد. درنتیجه، سرمایهگذاری بر روی کسب رضایت مشتری، یک سرمایهگذاری اثربخش و سودمند برای شرکتها خواهد بود. در همین راستا یکی از عناصر مهم در دستیابی به مزیت رقابتی، توجه به عوامل بازدارندة جابجایی میباشد. در این تحقیق تلاش میشود عوامل بازدارندة جابجایی مشتری در صنعت لوازم خانگی مورد شناخت و ارزیابی قرار گیرد و سپس بررسی شود آیا این عوامل بازدارنده میتواند منتهی به افزایش رضایت یا ارزش درک شدة مشتریان گرددیا خیر. بنابراین،330 پرسشنامه بین مشتریان محصولات لوازم خانگی الجی و شرکت مشتریان گلدیران توزیع گردید و فرضیههای تحقیق براساس آنها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در دنیای رقابتی امروز کالاها و خدمات ارائه شده از سوی شرکتهای رقیب روزبهروز شباهت بیشتری به یکدیگر پیدا میکند و به سختی میتوان مشتری را با ارائه خدماتی بدیع در بلندمدت شگفتزده کرد؛ زیرا نوآورانهترین خدمات، خیلی زود از سوی رقبا تقلید شده و به بازار عرضه میگردد. درنتیجه، سرمایهگذاری بر روی کسب رضایت مشتری، یک سرمایهگذاری اثربخش و سودمند برای شرکتها خواهد بود. در همین راستا یکی از عناصر مهم در دستیابی به مزیت رقابتی، توجه به عوامل بازدارندة جابجایی میباشد. در این تحقیق تلاش میشود عوامل بازدارندة جابجایی مشتری در صنعت لوازم خانگی مورد شناخت و ارزیابی قرار گیرد و سپس بررسی شود آیا این عوامل بازدارنده میتواند منتهی به افزایش رضایت یا ارزش درک شدة مشتریان گرددیا خیر. بنابراین،330 پرسشنامه بین مشتریان محصولات لوازم خانگی الجی و شرکت مشتریان گلدیران توزیع گردید و فرضیههای تحقیق براساس آنها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
عوامل بازدارندة جابجایی مشتری
ارزش مشتری
رضایت مشتری
2014
11
22
39
53
https://www.smsjournal.ir/article_88751_b1b2fe5ddfbe1dc726b50e680e0210ad.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
سرمایة فکری و بهرهوری نیروی انسانی
فخرالسادات
نصیری
رقیه
بهشتی راد
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش سرمایة فکری و رابطة آن با بهرهوری نیروی انسانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه بود. جامعة آماری این پژوهش را کلیة کارکنانی تشکیل دادهاند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای-نسبی- تعداد 214 نفر بهعنوان نمونة آماری براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامة استاندارد سرمایة اجتماعی و بهرهوری نیروی انسانی استفاده شد. دادههای تحقیق، پساز جمعآوری براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، استفاده گردید. یافتهها نشان دادند: بین سرمایة اجتماعی و عناصر آن با بهرهوری نیروی انسانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. سرمایة ساختاری، سرمایة رابطهای و سرمایة شناختی، توان پیشبینی مثبت و معنادار بهرهوری نیروی انسانی را دارند. درنتیجه میتوان بیان کرد که سرمایة اجتماعی میتواند بر بهرهوری نیروی انسانی اثرگذار باشد. هدفاصلیپژوهشحاضر،بررسی نقش سرمایة فکری و رابطة آن با بهرهوری نیروی انسانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه بود. جامعة آماریاینپژوهشراکلیة کارکنانیتشکیل دادهاندکهبااستفادهازنمونهگیری تصادفی طبقهای-نسبی-تعداد 214 نفر بهعنواننمونةآماری براساس فرمول کوکرانانتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامة استاندارد سرمایة اجتماعی و بهرهوری نیروی انسانی استفاده شد. دادههای تحقیق، پساز جمعآوری براساس فرضیههای پژوهش و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، استفاده گردید. یافتهها نشان دادند: بین سرمایة اجتماعی و عناصر آن با بهرهوری نیروی انسانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. سرمایة ساختاری، سرمایة رابطهای و سرمایة شناختی، توان پیشبینی مثبت و معنادار بهرهوری نیروی انسانی را دارند. درنتیجه میتوان بیان کرد که سرمایة اجتماعی میتواند بر بهرهوری نیروی انسانی اثرگذار باشد.
سرمایة فکری
بهرهوری نیروی انسانی
کارکنان
دانشگاه ارومیه
2014
11
22
55
76
https://www.smsjournal.ir/article_88752_c74ec8cdcee23004e2dfc2def0c703d3.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
قابلیتهای کلیدی مدیریت استعداد و قابلیتهای نوآوری سازمانی کارکنان
عبدالرسول
جمشیدیان
مینا
یولی زاده دوجی
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین رابطة بین قابلیتهای کلیدی مدیریت استعداد با قابلیتهای نوآوری سازمانی، انجام شده است. از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوة اجرا، روش پیمایشی ـ همبستگی میباشد. براساس محاسبات جدول کرجیس و مورگان برای جامعة آماری پژوهش حاضر کارکنانی با 110 نفر، حجم نمونهای برابر با 86 نفر کفایت میکند. سنجش متغیرهای پژوهش با استفاده از دو پرسشنامة مدیریت استعداد و نوآوری سازمانی صورت گرفت. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین قابلیتهای کلیدی مدیریت استعداد و قابلیتهای نوآوری سازمانی وجود دارد که این مقدار در سطح (05/0p=)، برابر با 00/0 میباشد. همچنین نتایج نشان داد که چهار قابلیت مدیریت استعداد یعنی مدیریت عملکرد، یادگیری و پرورش کارکنان، جذب و نگهداری، ارتباط و توانمندسازی، در سطح (05/0p<) رابطة معناداری با نوآوری سازمانی دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تعیین رابطة بین قابلیتهای کلیدی مدیریت استعداد با قابلیتهای نوآوری سازمانی، انجام شده است. از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوة اجرا، روش پیمایشی ـ همبستگی میباشد. براساس محاسبات جدول کرجیس و مورگان برای جامعة آماری پژوهش حاضر کارکنانی با 110 نفر، حجم نمونهای برابر با 86 نفر کفایت میکند.سنجش متغیرهای پژوهش با استفاده از دو پرسشنامة مدیریت استعداد و نوآوری سازمانی صورت گرفت. یافتهها نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین قابلیتهای کلیدی مدیریت استعداد و قابلیتهای نوآوری سازمانی وجود دارد که این مقدار در سطح (05/0p=)، برابر با 00/0 میباشد. همچنین نتایج نشان داد که چهار قابلیت مدیریت استعداد یعنی مدیریت عملکرد،یادگیری و پرورش کارکنان، جذب و نگهداری، ارتباط و توانمندسازی، در سطح(05/0p<) رابطة معناداری با نوآوری سازمانی دارند.
استراتژی مدیریت استعداد
مدیریت عملکرد
نوآوری سازمانی
تحقیق و توسعه
2014
11
22
77
89
https://www.smsjournal.ir/article_88753_806af34b319e71a3dc225d3e8c488e9c.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
طراحی مدل راهبردی اثربخش به منظور ارزیابی عملکرد دانشگاهها
غلامعلی
طبرسا
اکرم
هادیزاده مقدم
محمد
قهرمانی
سراح الدین
محبی
دانشگاهها نیز مانند هر سازمان دیگری بهمنظور استفاده بهینه از منابع محدود خود و اثربخشی بیشتر، نیازمند ارزیابی و سنجش عملکرد میباشند. تحقیق حاضر به منظور تدوین مدلی جهت سنجش ارزیابی عملکرد دانشگاهها بر اساس مطالعه حوزههای انسانی، پژوهشی، اداری- پشتیبانی، فرهنگی و آموزشی در میان دانشگاههای استان فارس و اصفهان است. دادههای تحقیق حاضر از طریق پرسشنامهای 63 سؤالی و از میان 322 نفر از هیئت علمی، کارشناسان و مدیران جامعه آماری مذکور جمعآوری گردید، در بررسی دادههای تحقیق مشخص گردید که تمامی عوامل بهاستثنای عامل فرهنگی بر بهبود ارزیابی اثربخش تأثیرگذارند. مقدار ضریب تعیین دادههای تحقیق نشان میدهد تمامی متغیرهای منابع آموزشی، منابع اداری ـ پشتیبانی، منابع انسانی، منابع فرهنگی و منابع پژوهشی رویهم رفته 3/68% از واریانس متغیر اثربخشی ارزیابی عملکرد را توضیح میدهند. با توجه به ضریب مسیر بهدست آمده میتوان گفت که بیشترین اثر را شاخص منابع آموزشی داشته است (ضریب مسیر بزرگتری داشته است)، منابع پژوهشی در رده دوم، منابع انسانی در رده سوم، منابع اداری پشتیبانی در رده چهارم و منابع فرهنگی نیز در رده پنجم و کمترین تأثیر را در ارزیابی عملکرد داشته است.
ارزیابی عملکرد
منابع آموزشی
منابع انسانی
منابع فرهنگی
منابع اداری ـ پشتیبانی
منابع پژوهشی
2014
11
22
91
115
https://www.smsjournal.ir/article_88754_12aa173a1a035dd9bd252b116166f6d6.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
تبیین الگوی مالکیت خانوادگی بر عملکرد شرکتهای پذیرفته-شده در بورس اوراق بهادارتهران
پریوش
زاهدی
سید رامین
ابوالفضلی
اکبر
مردانه خامنه
هدف اصلی این تحقیق، تبیین الگوی مالکیت خانوادگی برعملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386 تا 1390 میباشد. تاثیر مالکیت خانودگی بر بازده دارأییها (ROA) بهعنوان معیار عملکرد شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. شرکتهایی خانوادگی محسوب شده که حداقل 20% از سهام آنها بهصورت فردی یا گروهی در دست اعضای خانواده باشد و یا حداقل یکی از اعضای نسبی یا سببی خانواده، عضو هیأت مدیره و یا مدیر اجرأیی بوده و بهطور فعال در هیأت مدیرة شرکت، مشارکت داشته باشد. نتایج 95 شرکت طی سالهای 1386 تا 1390 در سطح اطمینان 95% نشان میدهد، میزان مالکیت خانوادگی تأثیر مستقیم و مثبتی بر عملکرد شرکتها (ROA) دارد و از این میزان در حد50% به بالا، مالکیت خانوادگی، تأثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد شرکت دارد و برای سطوح پایینتر این تأثیر معنادار نمیباشد. با افزایش میزان مالکیت خانوادگی، مقدار ضرأیب نیز افزایش یافته که با بالا رفتن میزان مالکیت خانوادگی شدت تأثیر آن بر عملکرد شرکت افزایش مییابد. وجود مالکیت خانوادگی تأثیر مستقیم و مثبتی بر عملکرد شرکتها (ROA) دارد.
ساختار مالکیت
مالکیت خانوادگی
عملکرد شرکت
بازده دارأییها
2014
11
22
117
133
https://www.smsjournal.ir/article_88755_c7e558eb39cb301eb45521a3226ac1e4.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
طراحی و اعتباریابی مدل موقعیتیابی استراتژیک بنگاههای اقتصادی
لطف الله
فروزنده دهکردی
محمدرضا
حمیدی زاده
محمد تقی
امینی
محسن
اعظمی
هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل موقعیتیابی استراتژیک شرکت پتروشیمی بیستون میباشد. جامعة آماری تحقیق، شرکت پتروشیمی بیستون و نمونة آماری 151 نفر از مدیران، مهندسان وکارشناسان شرکت میباشد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة بسته میباشد که پساز دریافت نظرات نخبگان صنعت و دانشگاه، نهایی شده و مورد سنجش قرار گرفته است. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه با استفاده از قضاوت اساتید و خبرگان و روش ضریب آلفای کرونباخ (978/0= آلفا) مورد تأیید قرار گرفته و برای اعتباریابی مدل از نرمافزار آموس و معادلات ساختاری (SEM) بهرهگیری شده است، برای ترکیب متغیرها از تحلیل رگرسیون خطی و چندمتغیره کمک گرفته و از تحلیل عاملی مؤلفة اصلی، به آزمون سؤالات تحقیق و استخراج مدل نهایی تحقیق پرداخته شده است. متغیرهای ادراکی، متغیرهای زمینههای، متغیرهای آمیختة بازاریابی و متغیرهای محیطی بر موقعیتیابی استراتژیک (شامل چهار مؤلّفة رشد و سودآوری، سهم نسبی بازار، توان رقابت و جذب مشتریان) در شرکت پتروشیمی بیستون اثرگذار هستند، ضمن اینکه میان این متغیرها نیز رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. در ردهبندی متغیرهای موقعیت یابی استراتژیک، متغیر سهم نسبی بازار دارای بیشترین تأثیر و متغیر جذب مشتریان نسبت به سایر متغیرها دارای کمترین تأثیر میباشد.
موقعیتیابی استراتژیک
رشد و سودآوری
سهم نسبی بازار
توان رقابت
جذب مشتریان
2014
11
22
135
171
https://www.smsjournal.ir/article_88756_8578a7595487ec97c088030b3c3f1c28.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
تدوین الگوی توسعة بیمة تکمیلی درمان گروهی
وحید
محمودی
محمدعلی
شاهحسینی
زهرا
جافری
هدف از پژوهش پیشرو، "بررسی عوامل اثرگذار بر توسعة بیمة تکمیلی درمان گروهی" است. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب نحوة گردآوری دادهها، و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعة پژوهش را کلیة کارشناسان و کارشناسان ارشد شاغل در شرکتهای بیمة میهن، پارسیان، پاسارگاد و دانا در امر صدور بیمهنامه و پرداخت خسارتهای بیمة تکمیلی درمان گروهی، تشکیل میدهند. در این پژوهش به دلیل محدود بودن جامعة آماری از روش سرشماری برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و پرسشنامة 46 سئوالی توسط محقق طراحی شد که ضریب آلفای کرونباخ آن 9/82% شد. نتایج نشان میدهد که بین متغیر وابسته پژوهش (توسعة بیمة تکمیلی درمان گروهی) و متغیرهای مستقل (آمیختة بازاریابی شرکتهای بیمه، عملکرد بیمة مرکزی و شورای عالی بیمه، عوامل اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی، تخصص نیروهای شاغل در شرکتهای بیمه و عملکرد سازمان تأمین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی)، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
بیمة تکمیلی درمان گروهی
بیمة درمان
بیمة مرکزی ایران
بیماری
2014
11
22
173
194
https://www.smsjournal.ir/article_90735_f5eb89e57ecbb2c0ff3ba4c06147696a.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
تدوین و ارزیابی نقشه استراتژیک
اقبال
قادری
کیهان
مقصودی
رضا
پیرایش
نقشههای استراتژیک چارچوبی برای تشریح و اجرای استراتژی برای مدیران در عصر دانش است که نحوة تبدیل ابتکارات و منابع سازمان را به دستاوردهای مشهود مالی و مشتریمدار بیان میکند. در این پژوهش تلاش شد تا به استناد مدل مبتنی بر نقشة استراتژیک سازمانهای دولتی و انتفاعی کاپلان و نورتون(2004)، نقشة استراتژیک شرکت گاز استان کردستان با استفاده از تکنیک دلفی به کمک کارشناسان و خبرگان دانشگاهی طراحی و بااستفاده از شاخصهای سیستم ارزیابی عملکرد متوازن به شیوة توصیفی پیمایشی مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعة آماری پژوهش، کلیة کارکنان شرکت گاز استان کردستان بوده و حجم نمونه 274 نفر برآورد گردید که به صورت طبقهای تصادفی متناسب با حجم جامعه، تخصیص داده شد. نتایج نشان داد در چارچوب نقشة طراحی شده، هر چهار فرضیه مبتنی بر چهار منظر کارت امتیازی متوازن تأیید شد. در بررسی میزان همسویی با استراتژیها، دو سطح تخصصی بهرهبرداری و فنی ـ مهندسی کاملاً همسو بودند. اما حوزة مالی و پشتیبانی در برخی موارد، عدم همسویی را نشان داد و منظر فرآیندهای داخلی تنها منظری بود که مورد تأیید کل سطوح فعالیتی شرکت قرار داشت.
کارت امتیازی متوازن
نقشة استراتژیک
ارتباطات استراتژیک
شرکت گاز استان کردستان
2014
11
22
195
236
https://www.smsjournal.ir/article_90736_290f7ed0f40715b6cdc5bbf37a23a751.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
تأثیر راهبردهای نیروی کار احساسی بر عملکرد شغلی بهواسطه فرسودگی احساسی
سیده منصوره
حسینی رباط
فریبرز
رحیمنیا
با توسعۀ روزافزون اقتصاد و افزایش رقابت میان ارائهدهندگان خدمات، مدیریت احساسات در محل کار بهطور فزایندهای مهم شده است. بازیگری ظاهری و بازیگری عمیق بهعنوان راهبردهای نیروی کار احساسی مطرح میشوند که افراد با استفاده از آنها سعی میکنند احساسات خود را در محیط کار مهار نمایند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر راهبردهای نیروی کار احساسی بر عملکرد شغلی بهواسطۀ فرسودگی احساسی است.با استفاده از روش پیمایشی، 210 پرستار بیمارستان تخصصی دولتی از طریق نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. اثرات مستقیم و الگوی میانجیگری متغیرها با استفاده از نرمافزارهای معادلات ساختاری موردبررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیلها نشان داد که راهبرد بازیگری ظاهری چه بهصورت مستقیم و چه باواسطۀ فرسودگی احساسی بر روی عملکرد شغلی پرستاران موردمطالعه تأثیری نداشت. درحالیکه راهبرد بازیگری عمیق بهصورت مستقیم و غیرمستقیم (واسطه فرسودگی احساسی) روی عملکرد شغلی تأثیر گذاشت. همچنین، فرسودگی احساسی تأثیر منفی بر عملکرد شغلی داشت.لذا بهکارگیری برنامههایی جهت تقویت بازیگری عمیق و کاهش بازیگری ظاهری از طریق آموزش و ایجاد ارتباطات بهتر با پرستاران، و برنامهریزی بهتر ساعات کاری باعث کاهش میزان فرسودگی احساسی میشود.
بازیگری ظاهری
بازیگری عمیق
فرسودگی احساسی
عملکرد شغلی
2014
11
22
237
254
https://www.smsjournal.ir/article_90737_1f4eb804ac734e2919733236bca1a3ce.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
19
آسیبشناسی تفکر راهبردی مدیران ارشد و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی
احمد
سلمانی قهیازی
نبیاله
دهقان
رضا
انجم شعاع
صمد
فتحی
این تحقیق در راستای پاسخگویی به این سؤالات اساسی صورت گرفته است که وضعیت تفکر راهبردی مدیران ارشد وزارت نیرو چگونه است؟ تأثیر تفکر راهبردی مدیران ارشد وزارت نیرو بر عملکرد سازمانی وزارت نیرو چگونه است؟ تحقیق حاضر بر مبنای رویکرد تحقیق جزء رویکرد کمی و بر مبنای نتایج تحقیق در زمرۀ تحقیقات توسعهای کاربردی قرار میگیرد. همچنین این تحقیق بر مبنای اهداف تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بوده که جهت جمعآوری داده از روش پیمایشی و جهت تحلیل داده از روش همبستگی و رگرسیون استفاده نموده است. متغیر مستقل تحقیق حاضر تفکر راهبردی مدیران شامل هشت مولفه: (خودباوری، دوراندیشی، هوشیاری محیطی، تفکر سیستمی، اندیشه خلاق، دانش راهبردی سازمانی، مدیریت دانش سازمانی و بصیرت) و متغیر تابع نیز عملکرد سازمانی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران ارشد ستاد وزارت نیرو و سازمانها و شرکتهای وابسته به تعداد 650 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و به کمک جدول مورگان تعداد 242 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادههای لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، جمعآوری و با استفاده از روشهای نمودار رادار، آمار توصیفی و آمار استنباطی ضریب همبستگی و ... تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که ابعاد و مؤلفههای تفکر راهبردی در بین مدیران ارشد وزارت نیرو از میانگین مناسب برخوردار است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع تفکر راهبردی مدیران ارشد وزارت نیرو بر عملکرد سازمانی وزارت نیرو تأثیر مثبت دارد. سایر نتایج در مقاله گزارش شده است.
تفکر راهبردی
عملکرد سازمانی
مدیران ارشد
وزارت نیرو
2014
11
22
255
284
https://www.smsjournal.ir/article_90738_c98a005da4b0041a818f0462a9e9a5c6.pdf