2024-03-29T14:12:40Z
https://www.smsjournal.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11867
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
ارزیابی وضعیت توسعة صنعتی استانهای کشور
علیرضا
شهرکی
در این تحقیق سعی شده موانع توسعة صنعت استانها شناسایی و به رتبهبندی موانع پرداخته و سپس راهکارهای توسعة صنعت در استان سیستان و بلوچستان بیان گردد. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل کلیة برنامهریزان و مدیران واحدهای صنعتی و سازمانهای وزارت صنایع و معادن، ادارة معاونت برنامهریزی راهبردی و بانک صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان میباشد. از این میان از روش نمونهگیری ساده (196 نفر) 38 نفر از برنامهریزان و 158 نفر از مدیران خبرة سازمانهای نامبرده بهعنوان کارشناس و مطلع در این زمینه بهعنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمونهای آماری کای دو و فریدمن و از نرمافزار SPSS استفاده شده است. در این راستا موانع در چهار دستة: اعتبارات مالی و ارزی، تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص و تأمین مواد اولیه، تقسیمبندی شدهاند. موانع همراهینکردن مراکز قوی مالی از جمله بانکها در حمایت از تولیدکننده، مشکلات مربوط به ورود ماشینآلات و تکنولوژی پیشرفته، فرار سرمایه از استان، واگذاری تسهیلات به افراد غیرمتخصص، فرار نیروی کار متخصص از استان و کمبود امتیازات و مشوقهای سرمایهگذاری در استان از مهمترین موانع توسعة صنعتی میباشند و راهکارهایی برای رفع این موانع ارائه داده شده است.
توسعة صنعت
راهکارهای توسعة صنعت
موانع توسعة صنعت
2014
05
22
15
38
https://www.smsjournal.ir/article_88772_d863cd72fc7de1754617057278f29444.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
ارزیابی استراتژیهای رقابتی و عملکرد سازمانی
محمد
لشکری
ابوالفضل
سامی
زهرا
ارشادی
درک صحیح از استراتژی رقابتی و عملکرد سازمانی میتواند شناختی دقیق برای تصمیمگیری مدیران ایجاد کند. تحقیق حاضر با هدف یافتن مناسبترین استراتژی که باعث عملکرد بهتری برای این شرکتها گردد، صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش، شرکتهای مواد غذایی استان خراسان رضوی میباشد که از طریق روش نمونهگیری کوکران 69 شرکت تعیین و پرسشنامه بین مدیران ارشد شرکتها توزیع شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از طریق همبستگی پیرسون و سپس از طریق ابزار تحلیل کلاستر، گروههای استراتژیک موجود در شرکتهای مواد غذایی شناسایی شد. سپس گروهها از طریق آزمون تی تست دو نمونه مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین استراتژیهای عمومی پورتر (تمایز، رهبری هزینه و تمرکز) و عملکرد سازمانی وجود دارد. متمایزگران و رهبران هزینه، عملکرد بهتری نسبت به ترکیبکنندگان استراتژی دارند.
استراتژی رقابتی
استراتژی تمایز
استراتژی رهبری هزینه
عملکرد سازمانی
گروههای استراتژی
2014
05
22
39
50
https://www.smsjournal.ir/article_88773_2f603904c7388812d8fdb3a247f064d6.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
تأثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی صنایع تولیدی پذیرفته-شده در بورس اوراق بهادار تهران
سامان
رحمانی نوروزآباد
پرستو
صداقت
فاتح
حبیبی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی است. در این پژوهش میدانی، به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد مطالعه (گرسوی و سوانجیر، 2007) استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، صنایع خودرو پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد و این جامعة آماری شامل 114 نفر از مدیران ارشد این شرکتها بود که کل شرکتهای جامعة آماری سرشماری شدهاند. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده گردیده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانندRMSEA ، GFI و AGFI نشاندهندة برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج میباشد. بر این اساس نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تأثیر فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، بازاریابی، منابع انسانی و حسابداری بر عملکرد مالی مثبت و معنیدار است. درنهایت، نتیجهگیری و پیشنهادهایی برای تقویت روابط میان متغیرهای مدل ارائه گردیده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عوامل راهبردی داخلی بر عملکرد مالی است. در این پژوهش میدانی، به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامة استاندارد مطالعه (گرسوی و سوانجیر، 2007) استفاده شده است. جامعة آماری این پژوهش، صنایع خودرو پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد و این جامعة آماری شامل 114 نفر از مدیران ارشد این شرکتها بود که کل شرکتهای جامعة آماری سرشماری شدهاند. بهمنظور بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL استفاده گردیده است. نتایج شاخصهای خوبی برازش مانندRMSEA، GFIوAGFI نشاندهندة برازش خوب مدل و قابل استفاده بودن نتایج میباشد. بر این اساس نتایج بدست آمده حاکی از آن است که تأثیر فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه، بازاریابی، منابع انسانی و حسابداری بر عملکرد مالی مثبت و معنیدار است. درنهایت، نتیجهگیری و پیشنهادهایی برای تقویت روابط میان متغیرهای مدل ارائه گردیده است.
عوامل راهبردی داخلی
فناوری اطلاعات
تحقیق و توسعه
بازاریابی
عملکرد مالی
2014
05
22
51
72
https://www.smsjournal.ir/article_88774_e358de678ef0996dcd37a4ce6cd9dab7.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
تبیین مهارتهای کارآفرینی سازمان در نیل به موقعیت برتر راهبردی
محمدرضا
حمیدیزاده
اکبر
عالم تبریز
مژده
نیلچیان
هدف تحقیق حاضر، ارائة چارچوبی برای تبیین رابطه میان "مهارتهای کارآفرینی سازمان" و "موقعیتیابی راهبردی" است. ابزار گردآوری دادهها، چهار "پرسشنامۀ بسته" است. حجم نمونه، 80 شعبه بانک ملی ایران 96 مشتری در شهر تهران است. نتایج، نشانگر وجود رابطة معنادار (در سطح اطمینان 95%) بین "مهارتهای کارآفرینی در سازمان" و "موقعیت برتر راهبردی" میباشند (ضریب بتا - 279/0). همچنین، رابطة مثبت میان "مهارتهای کارآفرینی در سازمان" و "رفتار کارآفرینانه در سازمان" (ضریب بتا - 299/0) و نیز رابطة مثبت میان " رفتار کارآفرینانه در سازمان" و "موقعیت برتر استراتژیک" (ضریب بتا - 936/0) را در سطح اطمینان 95% تأیید مینمایند. البته تأثیر (در سطح اطمینان 95%) "فرهنگ سازمانی کارآفرینانه" بر رابطة میان "مهارتهای کارآفرینی در سازمان" و "رفتار کارآفرینانه در سازمان" میباشند (ضریب بتا - 310/0). با مقایسة نظرات رؤسای شعب و مشتریان از لحاظ موقعیت برتر استراتژیک بانک مشخص گردید، نظرات این دو گروه یکسان است؛ اما در رابطه با موقعیتیابی فیزیکی و ادراکی، رؤسای شعب و مشتریان، نظرات متفاوتی داشتند؛ هر چند که در بخش موقعیتیابی برند، نظرات مشابه میباشند.
موقعیتیابی راهبردی
مهارتهای کارآفرینی
رفتار کارآفرینانه
فرهنگ سازمانی کارآفرینانه
2014
05
22
73
92
https://www.smsjournal.ir/article_88775_8cb4a9c740395535a959be9a997434c1.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
تبیین الگوی توسعة شایستگیهای برند شخصی
سید محمود
حسینی
بهروز
دری
فرخ
قوچانی
اکرم
هادیزاده مقدم
صدیقه
صائمیان
پژوهش حاضر در پی آن است تا تأثیر مؤلفههای مؤثر بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی را در قالب مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و تخصصی بررسی نماید. دادههای تحقیق از 94 نفر از افراد صاحب برند در کشور در سال 1392، ازطریق پرسشنامه بدست آمد. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد و همچنین برای محاسبة روایی از روایی سازه استفاده شد که نتایج نشانگر روا بودن ابزار تحقیق است. در این پژوهش دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS، و رگرسیون چندگانة تحلیل گشته و مدل نهایی ارائه گردیده است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مبنی بر تأثیر ابعاد مؤلفههای فرهنگی، اجتماعی و تخصصی و نیز زیرشاخصههایشان بر برند شخصی مبتنی بر شایستگیهای فردی در حوزههای دانش، مهارت و نگرش بود.
شایستگی فردی
مؤلفة فرهنگی
مؤلفة اجتماعی
مؤلفة تخصصی
2014
05
22
93
112
https://www.smsjournal.ir/article_88776_7b42ba8181de1e56b8b2fa74e8f7ea92.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
الگوی طراحی توانمندسازهای گرایش به شناسه
احمد
روستا
اکبر
عالم تبریز
علی اکبر
امین بیدختی
بهداد
خوئینی
در سالهای اخیر بهمنظور کسب مزایای رقابتی موضوعات مربوط به شناسه و گرایش به شناسه توجه متخصصان و دستاندرکاران حوزة مدیریت و بخصوص بازاریابی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با هدف ارائة چارچوب ساختاری و نظری شناسایی و طراحی عوامل توانمندساز گرایش به شناسه براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، مؤلفههای توانمندساز گرایش به شناسة هنرمندان و پیشهوران کارگاههای کوچک تولیدکنندة صنایع دستی شناسایی، انتخاب و مورد آزمون واقع شده و با بررسی چگونگی ارتباط و تأثیرات آنها با یکدیگر مدلی ارائه شده که در استان زنجان مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة هنرمندان شاغل در کارگاههای فعال صنایع دستی در استان زنجان در بهار سال 1392 بودند که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب گردیدند. نمونه شامل 197 هنرمند و پیشهور میباشد که با استفاده از فرمول کوکران از 400 کارگاه صنایع دستی انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمعآوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی و بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وLESREL، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. پساز تحلیل عاملی، کلیة سازههای پیشنهادی تحقیق تأیید شد. لذا تنها دو فرضیة فرعی مورد تأیید قرار نگرفت. در سالهای اخیر بهمنظور کسب مزایای رقابتی موضوعات مربوط به شناسه و گرایش به شناسه[1] توجه متخصصان و دستاندرکاران حوزة مدیریت و بخصوص بازاریابی را به خود جلب کرده است. در این پژوهش با هدف ارائة چارچوب ساختاری و نظری شناسایی و طراحی عوامل توانمندساز گرایش به شناسه براساس دیدگاه مبتنی بر منابع[2]، مؤلفههای توانمندساز گرایش به شناسة هنرمندان و پیشهوران[3] کارگاههای کوچک تولیدکنندة صنایع دستی شناسایی، انتخاب و مورد آزمون واقع شده و با بررسی چگونگی ارتباط و تأثیرات آنها با یکدیگر مدلی ارائه شده که در استان زنجان مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کلیة هنرمندان شاغل در کارگاههای فعال صنایع دستی در استان زنجان در بهار سال 1392 بودند که با روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب گردیدند. نمونه شامل 197 هنرمند و پیشهور میباشد که با استفاده از فرمول کوکران از 400 کارگاه صنایع دستی انتخاب گردید. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه و اطلاعات ثانویه جمعآوری گردید و با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی و بهکارگیری نرمافزارهای SPSS وLESREL، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت. پساز تحلیل عاملی، کلیة سازههای پیشنهادی تحقیق تأیید شد. لذا تنها دو فرضیة فرعی مورد تأیید قرار نگرفت. 2. Brand orientation 3. Resource-Based View(RBV) 4. Craftspeople
گرایش به شناسه
قالب ذهنی
گرایش راهبردی
دیدگاه مبتنی بر منابع
2014
05
22
113
139
https://www.smsjournal.ir/article_88777_cb1ba669636a36f22b8b2a17d5644c6d.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
سنجش عملکرد مدیریت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی
مجید
علیقلی زاده
محمد
اکبری
فاطمه
زندیان
محمد
حسن زاده
هدف پژوهش حاضر تعیین و تحلیل وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) است. روش بهکار رفته در این پژوهش پیمایشی میباشد و برای گردآوری دادهها، پرسشنامه 72 سوالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش 2010 با تغییراتی در بین جامعه پژوهش توزیع گردیده است. جامعة مورد نظر آن، تمامی مدیران ردة میانی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (70 نفر) هستند که بهعنوان سرپرست بخشهای مختلف کتابخانه، مشغول به خدمت میباشند. نتایج این بررسی نشان میدهد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از 1000 امتیاز EFQM، 17/434 امتیاز (42/43 درصد) میباشد که در بخش توانمندسازها از 500 امتیاز 37/238 امتیاز و در بخش نتایج از 500 امتیاز 79/195 امتیاز کسب شد. لذا عملکرد مدیریت در این کتابخانهها در سطح متوسط است. البته در میان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران معیارهای مدل تعالی سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
مدل تعالی سازمانی
مدیریت کیفیت
سنجش عملکرد
کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران
2014
05
22
141
163
https://www.smsjournal.ir/article_88778_813aa9549a3663a25f4546e282ed6848.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
نیروهای رقابتی و کاربرد دانش برای بهبود عملکرد زنجیرة تأمین
کامبیز
شاهرودی
فاضله
بابایی قاسمآبادی
هدف این تحقیق بررسی تاثیر نیروهای رقابتی پورتر بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد زنجیرة تأمین است. جامعة آماری این تحقیق، صنعت لوازم خانگی است و مدیران و کارشناسان خبرة هولدینگ پارسخزر، پاسخدهندگان پرسشنامة تحقیق را تشکیل میدهند که تعدادشان 150 نفر است و با استفاده از روش تصادفی تعداد نمونه براساس جدول مورگان 108 نفر در نظر گرفته شده است، شیوة جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه، متشکل از 115 سوال با طیف لیکرت است، که روایی و پایایی آن تأیید شده است سپس از تکنیک مدل معادلات ساختاری برای تحلیل پرسشنامه استفاده شد و از نرمافزار spss16، برای تجزیهوتحلیل آمار توصیفی و از نرمافزار lizrel8.5، برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی استفاده شد. فرضیههای اول و چهارم تحقیق تأیید و فرضیههای دوم و سوم رد شدند. نتایج بدست آمده از دادههای گردآوری شده نشان میدهد که نیروهای رقابتی پورتر تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد زنجیرة تأمین دارد.
نیروهای رقابتی پورتر
مدیریتدانش
کاربرددانش
نوآوری
عملکرد زنجیرة تأمین
2014
05
22
165
192
https://www.smsjournal.ir/article_90742_0685f6b3a08a92c40d0c5c1bfdfbbac8.pdf
فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
2228-6853
2228-6853
1393
5
17
تأثیر تبلیغات توصیهای و واکنشهای مشتریان
فریبرز
رحیمنیا
حنظله
زینوند لرستانی
علی
یاراحمدی
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات توصیهای منفی بر واکنشهای مشتریان با نقش تعدیلگر قدرت پیوند است. پرسشنامه تحقیق بهصورت اینترنتی در میان 268 نفر از کاربران اپراتورهای تلفن همراه توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مبتنی بر نظر متخصصان است و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشتریان فعلی شرکت در واکنش به جدایی مشتریان غیرسودده، بیشتر رفتار اعتراضی و خروج از شرکت را در پیش میگیرند تا رفتار وفادارانه از خود نشان دهند. همچنین واکنشها به جدایی مشتریان غیرسوده از شرکت، از طریق قدرت پیوند میان مشتری فعلی و مشتری جدا شده، تحت تأثیر قرار میگیرد. بر این اساس، میتوان نتیجهگیری نمود که اگرچه در عمدة شرکتهای امروزی، مدیریت ارتباط با مشتری بهعنوان حفظ رابطه با مشتریان سودده شرکت تفسیر میشود، اما مدیران بازاریابی باید استراتژیهای مناسبی را برای کنترل مشتریان غیرسودده فراهم آورد.
هدف این پژوهش بررسی تأثیر تبلیغات توصیهای منفی بر واکنشهای مشتریان با نقش تعدیلگر قدرت پیوند است. پرسشنامه تحقیق بهصورت اینترنتی در میان 268 نفر از کاربران اپراتورهای تلفن همراه توزیع گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه مبتنی بر نظر متخصصان است و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مشتریان فعلی شرکت در واکنش به جدایی مشتریان غیرسودده، بیشتر رفتار اعتراضی و خروج از شرکت را در پیش میگیرند تا رفتار وفادارانه از خود نشان دهند. همچنین واکنشها به جدایی مشتریان غیرسوده از شرکت، از طریق قدرت پیوند میان مشتری فعلی و مشتری جدا شده، تحت تأثیر قرار میگیرد. بر این اساس، میتوان نتیجهگیری نمود که اگرچه در عمدة شرکتهای امروزی، مدیریت ارتباط با مشتری بهعنوان حفظ رابطه با مشتریان سودده شرکت تفسیر میشود، اما مدیران بازاریابی باید استراتژیهای مناسبی را برای کنترل مشتریان غیرسودده فراهم آورد.
مدیریت ارتباط با مشتری
مشتریان غیرسودده
تبلیغات توصیهای منفی
قدرت پیوند
2014
05
22
193
212
https://www.smsjournal.ir/article_90743_a9a8493bb70702aeda3dd11ca5081e8e.pdf